Avatar billede Flash-Gordon Nybegynder
04. august 2009 - 09:22 Der er 4 kommentarer

Telnet til Lacie 2big NAS

Hej,

Jeg er den lykkelige ejer af en ny Lacie 2big NAS (2*1TB) som jeg gerne vil kunne tilgå på sikker vis remotely. Boxen understøtter FTP, og det virker, men er jo på ingen måde sikkert.

Hvordan får jeg etableret et blot rimeligt sikkerhedsniveau, når jeg gerne vil tilgå den fra en remote PC (på WAN siden af min router).?

Jeg har indledningsvis forsøgt mig med at Telnet'e til den men det ser ud til at der er lukket for port 23, eller at telnet ikke er aktiveret på boksen.

Gode forslag modtages gerne  ;-)
Avatar billede snowball Novice
04. august 2009 - 10:10 #1
Telnet giver heller ikke nogen sikkerhed eftersom data også overføres i ren tekst der.

Umiddelbart er den eneste mulighed at benytte HTTPS som er krypteret, men manualen nævner dog ikke noget om det - kun specifikationerne.

Prøv derfor om du kan komme ind på NAS'en via https://IPpåNAS
Avatar billede snowball Novice
04. august 2009 - 10:15 #2
Noget helt andet - velkommen til Eksperten ;)

Jeg vil anbefale dig at læse lidt på http://www.eksperten.dk/faq for at få lidt viden om hvordan Eksperten fungerer.

Dit spørgsmål er også oprettet i en forkert kategori da denne kategori er til forslag vedr. selve Eksperten.dk, men vi fortsætter bare her alligevel.
Avatar billede Flash-Gordon Nybegynder
04. august 2009 - 11:30 #3
Hej,

Min plan med Telnet (som jeg vist ikke fik forklaret) var via Telnet at åbne for SSH, og dermed lave en sikker forbindelse evt vha PuTTY.

Du har ret i at man kan lave en HTTPS, og jeg kan også se mine filer, og sågar uploade filer, men kan af en eller anden grund ikke downloade filer til min remote maskine. Jeg syntes jeg har været rundt i det meste af brugergrænsefladen, for at se om der mangler nogle user settings, men det syntes ikke at være tilfældet!
Avatar billede snowball Novice
04. august 2009 - 12:34 #4
Hvad sker der når du forsøger at downloade noget?

Der findes guider på nettet til at installere SSH på Lacie NAS - f.eks. http://www.psykocybernetik.com/blog/?q=content/add-ssh-lacie-edmini-v2 - men bare ikke lige den model du har.