Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2009 - 05:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor har de Kongelige ingen efternavne

?
Avatar billede riversen Nybegynder
29. juli 2009 - 07:09 #1
det har de også.... Rex
Avatar billede vejmand Juniormester
29. juli 2009 - 07:29 #2
riversen >> Det tror jeg ikke du har helt ret i.
Rex = Konge
Regina = dronning
Avatar billede vejmand Juniormester
29. juli 2009 - 07:44 #3
Det jeg mener med min kommentar, er at jeg tror/mener Rex/Regina er såkaldte "tilnavne" mere end efternavne.
Men jeg må indrømme, jeg er ikke helt sikker.

Og der er ikke meget hjælp at hente på kongehuset's hjemmeside.  :-)
Avatar billede riversen Nybegynder
29. juli 2009 - 07:56 #4
tror du har ret i det er mere noget kaldenavnsagtigt end egentlig efternavne. Men modsat mener jeg også at have hørt det omtalt omkr. diverse prinser etc., som hverken er konge eller dronning. Desuden kan man måske argumentere for Margrethe Rex, da hun (stik modsat naturens orden og al sund fornuft) agerer konge
Avatar billede riversen Nybegynder
29. juli 2009 - 07:57 #5
og der var selvf. en joke.
Avatar billede vejmand Juniormester
29. juli 2009 - 08:20 #6
Og Margrethe underskriver sig med: MARGRETHE R.
Så hun ved måske heller ikke selv om det er Rex eller Regina?
(Det var også en joke.....)

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123644
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. juli 2009 - 08:30 #7
Mon ikke svaret skal findes i flere ting - blandt andet historien.

De fleste danskere hedder jo (trods alt endnu) noget med "sen", hvilket i gamle dage indikerede "søn af"... (hvorfor vi på dansk ikke har "datter" er mig så en gåde - den gå på færøsk og islandsk...)

Men de adelige, her iblandt de kongelige, blev navngivet efter den slægt, post eller gods de kom fra - altså deres titel. Og det kunne tænkes at det netop var her, Rex/Regina kom ind, da det jo netop var de kongeliges titel. I hvert fald den regerende...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. juli 2009 - 08:32 #8
I tillæg - den engelske kongefamilie har også et navn: http://ask.yahoo.com/20000907.html
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. juli 2009 - 08:34 #9
Det engelske kongehus er bedre til at forklare: http://www.royal.gov.uk/ThecurrentRoyalFamily/TheRoyalFamilyname/Overview.aspx

Det er nok nogenlunde det samme der gælder i dag - altså har vi en Dronning Margrethe R. Danmark (eller noget i den stil :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
29. juli 2009 - 08:37 #10
Rex er latin, og betyder Konge
Regina er latin, og betyder Dronning
Avatar billede vejmand Juniormester
29. juli 2009 - 08:43 #11
hvorfor vi på dansk ikke har "datter" er mig så en gåde

Det står der lidt om her:
http://www.nordfynsk.dk/Programmer/nordfynskhistorie/splassen.htm
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. juli 2009 - 08:57 #12
Jo, og ved nærmere eftertanke - vi har kørt en længere årrække, hvor man ved giftermål tager mandens efternavn. Og da efternavnet er blevet til "slægtsnavn" vil "datter" endelsen jo helt automatisk uddø, med mindre kvinden undlod at gifte sig.... (og det kunne man jo ikke dengang :-)
Avatar billede chatman Nybegynder
29. juli 2009 - 10:53 #13
Det har de også, men bruger det ikke. egentlig burde de hedde familien Glücksburg eller hvis de var almindelige borgere ville de jo have Prins Henriks navn. De Monpezat.

http://www.kongehuset.dk/publish.php?dogtag=k_dk_monarkiet
Avatar billede jernrosen Nybegynder
29. juli 2009 - 12:41 #14
Hmmmm - sidder og tænker på en dansk-time engang for mange år siden.

Vi talte navne og efternavnes betydning og Dronning Margrethes/kongehusets manglende efternavn.

En rigtig gammel tradition indført af romerne med at kejseren tog sit embede som navn - Julius Cæsar (Kejser) f.eks

For at kunne skelne mellem kongerne/dronningerne og de almindelige mennesker blev deres titel en del af deres navn - det vil sige at hun ER Dronning Margrethe II ( på latin : Margrethe II Regina )- og ikke som alle de almindelige borgere : Margrethe Frederiksdatter ( gift de Montpezat *GG* )
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2009 - 17:08 #15
Tak for alle indfald og udfald :-) Interessant, jeg smider så de sarte 30p til chatman og lukker