Avatar billede kpringkobing Nybegynder
27. juli 2009 - 21:20 Der er 4 kommentarer

Lås tekst i enkelte celler i en Word tabel.

Jeg ha oprettet et Word dokument, hvor der er en tabel (4 kolonner og 3 rækker).

Jeg ønkser ikke det skal være muligt for bruger at dokumentet at ændre i indholdet af den første kolonne. De 3 efterfølgende kolonner skal det derimod være muligt at ændre i.

Er det muligt at lave dette på en enkel måde ?

mvh

Kennet
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
27. juli 2009 - 22:49 #1
Du kan lave dokumentet som en formular. I de celler, hvor brugerne skal kunne ændre noget, skal du indsætte formularfelter af typen "Tekstfelt". Når formularen er færdig, skal den beskyttes (beskyttelsestype "Udfyldning af formularer"), for at den kan virke. Så vil brugerne kun kunne skrive i tekstfelterne, mens alt andet indhold vil være låst. Du kan sætte rækkehøjden i tabellen til en præcis højde, hvis du ikke ønsker, at cellerne i tabellen skal tillade plads til frie mængder tekst - det forhindrer ikke brugerne i at skrive, men teksten forsvinder ned under bunden af tabelrækken (gøres via dialogboksen "Egenskaber for tabel" > fanen Række).

Du skriver ikke, hvilken version af Word, du bruger - det er altid en vigtig information. Hvis det er Word 2003 eller tidligere, findes kommandoer til formularfelter og til beskyttelse af formularen i værktøjslinjen Formularer. Hvis du bruger Word 2007, findes de tilsvarende værktøjer i fanen Udvikler > gruppen Kontrolelementer > ikon nr. 4 i 2. række ("Ældre funktioner"). Beskyttelse i Word 2007 kan sættes via "Beskyt dokument", som også findes i fanen Udvikler.

I Word 2007 er der desuden en ny type elementer, du kan bruge, kaldet "kontrolelementer" (første ikoner i gruppen Kontrolelementer). Hvis dokumentet skal kunne udfyldes af personer, som ikke har Word 2007, kan du ikke benytte kontrolelementer.

Gem dokumentet som en skabelon og lad brugerne oprette nye dokumenter baseret på skabelonen. Så er formularen klar til udfyldning hver gang.

Du kan f.eks. finde mere information her:

Word 2003 (og "Ændre funktioner" i Word 2007):
http://office.microsoft.com/da-dk/word/HP052302701030.aspx

Formular med kontrolelementer i Word 2007:
http://office.microsoft.com/da-dk/word/HA100307461030.aspx
Avatar billede kpringkobing Nybegynder
29. juli 2009 - 10:53 #2
til lene

Tak for hjælpen. Det gav nogle gode principer at arbejde efter.
Vil du svar, så jeg kan give dig point
Avatar billede kpringkobing Nybegynder
29. juli 2009 - 10:55 #3
svar så du kan få dine point
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. juli 2009 - 14:02 #4
Held og lykke med det.