Avatar billede kaspikov Nybegynder
11. juli 2001 - 10:32 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

En ven i nød... og et tomt hoved

Hej eksperter

Jeg sidder her med et monster problem. For ca. et år siden købte en af mine venner sig en ny PC, han købte den på nettet igennem ibutikken.dk Han fik den leveret og samlet af en ven (der har forstand på det), men siden da har der været et kæmpe problem med den.

Hvis han spiller spil, ser dvd film eller hører musik så går der fra 15 til ca 30 min, før han computer går kold, når den går kold, så er det altid med en led hyletone.

Her er så en liste over hvad jeg har prøvet at gøre med hans computer: Jeg har prøvet at bytte hver enkelt del ud med en af mine egne (Det er ikke samme mærke), dvs. ram med ram, lydkort med lydkort, processor med processor osv. Jeg har skiftet strømforsyning, både fra et andet HX45(235watt) kabinet og fra mit eget HX08 (300watt), der var ikke noget nyt under solen, men så har jeg flyttet alt over i min lillebrors kabinet (HQ08) hvor det til gengæld virkede upåklageligt.
Jeg har haft installeret windows 98 hvor problemerne blev endnu værre end med den windows 2000 som han har. jeg har geninstalleret windows 2000 om og om igen, uden held.

Udstyret er helt i orden, han har:
PIII 650 (100 fsb)
128 mb SD-Ram
20 GB harddisk
Chaintek bundkort (der understøtter det det skal)
Aopen HX45 kabinet
Riva TNT 2 grafikkort
SBLive Value Lydkort
Aopen DVD-Drev og et diskettedrev fra panasonic
Windows 2000

Hvis der er nogle der kan hjælpe så ville det være fedt, fordi efter 3 uger hvor jeg har prøvet alt hvad jeg ved om computere, ikke har kunnet finde en løsn. Så må der være nogle kloge folk her på eksperten der kan hjælpe! :)

Casper
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
11. juli 2001 - 10:36 #1
det er garanteret fordi den bliver for varm, check cpu blæseren
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
11. juli 2001 - 10:41 #2
eller prøv at køre uden \"låget\" på
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. juli 2001 - 10:43 #3
Ja, den samme oplevelse havde jeg med en Asus P5A, der sidder en chip under CPU der måler tempen på CPU, når den hyler har den skruet ned for blusset så den ikke brænder af, en bedre køler ville være løsningen! Husk pasta i mellem køler og CPU!
Avatar billede kaspikov Nybegynder
11. juli 2001 - 10:53 #4
Jeg glemte vist lige at sige at det har jeg også checket, alt hardware er blevet checket og processoren nærmer sig ikke engang varm når det sker (det gør resten af system heller ikke), lyden der kommer ud er ikke ikke fra PC Speakeren men fra lydkortet! der er masser at pasta og køleren kan sagtens følge med (har aldrig set sådan en voldsom køler før).

\"Låget\" har ikke været på siden den kom hjem til mig! :)

Casper
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. juli 2001 - 10:53 #5
carsten, jeg er enig i, at det tyder på den bliver for varm.

Men det kan være farligt at køre uden låg. Er maskinen designet korrekt, vil den faktisk blive varmere uden låg, da luften i så fald ikke bliver korrekt ledt rundt til de vitale dele.

Prøv evt. med en kraftigere køler. Eventuelt kan du starte med nogle større køleripper ved CPU.

NanoQ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. juli 2001 - 10:54 #6
Det KAN jo være noget så simpelt som lydkortet der bliver for varmt. Prøv at flytte det til mellemste eller øverste slot, hvis det da ikke allerede sidder der.

Avatar billede kaspikov Nybegynder
11. juli 2001 - 10:58 #7
lydkortet har siddet i alle slots, jeg har sågar prøvet uden lydkort og spillet spil hvor det stadigvæk ikke dur? desuden har jeg haft 3 forskellige lydkort i maskinen, uden held.

Kunne det ikke være en Ram-Allokerings fejl, fordi så vidt jeg ved så er directX = direkte adgang til hardware og hvis ikke Win2k styrer det går det galt, Winamp bruger det - PowerDVD bruger og fortæl mig lige hvilket spil der ikke bruger det :)

Casper
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. juli 2001 - 11:01 #8
En strømforsyning (PSU) kan ogsa hyle når den bliver for varm eller hvis den kortslutter, hvilket jo ikke er tilfældet her. Prøv med en anden PSU.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. juli 2001 - 11:01 #9
Du kan godt være inde på noget af det rigtige. Hvis CPU køling og lydkortet er udelukket, vil næste skridt være RAM. Det kan både være Win2K allokering eller deciderede RAM fejl. Når du nævner \"hyletonen\" tror jeg desværre mest på den sidste.

Har du mulighed for at låne nogle ramklodser fra en anden maskine, og teste med dem?

NanoQ
Avatar billede kaspikov Nybegynder
11. juli 2001 - 11:03 #10
Ja, jeg har sat mine egne ram i med samme resultat - hans ram i min maskine virker som de skal.

Casper
Avatar billede kaspikov Nybegynder
11. juli 2001 - 11:06 #11
retaxes-> jeg har prøvet både med en anden 235watts og min egen 300 watts. ingen forskel. da den sad i min bros var der til gengæld ingen problemer?!?!

Casper
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
11. juli 2001 - 11:08 #12
Hejsa.......

Du kunne måske også på med nogle køle elementer til RAM ? De kan jo rent faktisk godt blive ret varme, og i det øjeblik der bliver spillet eller andet der kræver noget af RAM\'ene, og de bliver for varme, eller at de måske har en defekt, så vil pc\'en jo lukke ned eller genstarte.....:-)

Køler til RAM kan evt. købes her.....
http://www.extremehardware.dk/group.asp?group=156

Good luck

Mr.Athlon
Avatar billede kaspikov Nybegynder
11. juli 2001 - 11:11 #13
Faktum er at ingen af PC-Delene bliver for varme, de er lidt varmere end lunkne - tro mig, jeg syntes dette er mystisk.
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
11. juli 2001 - 11:21 #14
Ja det er ret mystisk........jeg ville nok prøve at fixe en ny RAM klods, og prøve med den så.....det er næsten den sidste løsning........:o)
Avatar billede kaspikov Nybegynder
11. juli 2001 - 11:24 #15
mr.athlon-> jammen det har jeg prøvet, med mine egne ram, intet resultat...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. juli 2001 - 11:24 #16
Vi er jo nede på 2(3) fejlmuligheder nu vil jeg sige.

Defekt bundkort (ikke usandsynligt)
Defekt grafikkort (mindre sansynligt)
Defekt ram på grafikkort (ikke usansynligt)

Har du prøvet med andet grafikkort?

Hvis du har, og det ingen forskel gør, vil jeg umiddelbart gætte på fejl på mobo...

NanoQ
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
11. juli 2001 - 11:33 #17
Vil give nanoq helt ret........specielt fordi det jo typisk er i tunge grafiske processer, at den går ned.......så udelukkelsesmetoden........prøv et andet grafikkort, og hvis det er det samme.........nyt mobo....:-(
Avatar billede kaspikov Nybegynder
11. juli 2001 - 12:00 #18
OK, nu har jeg prøvet et andet grafikkort, uden held. så har jeg sat et andet bundkort i (min brors, som er et soltek der før har kørt en 800 mhz PIII CPU), nu genstarter maskinen inden windows 2000 får lov til at vise den skærm ved progressbaren (dn blå der suser henover skærmen og der står Windows 2000 med sort skrift på hvid baggrund). Det er min brors bundkort der gør sådan. Med min vens gør den det ikke? hvad kan det skyldes? CMOS er blevet \"clearet\"

Casper
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. juli 2001 - 12:08 #19
Der er nok nogle ting du skal stille i bios, ellers kan du ikke regne med resultatet!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. juli 2001 - 12:09 #20
Hyler den stadig?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
11. juli 2001 - 12:10 #21
Det er fordi du kører med samme hd på nyt mobo. Det giver som hoved regel en bunke problemer. Når du har sat nyt mobo i skal du installere Win 2K på en ren hd. Det er vist eneste løsning. Alt andet har du jo haft skiftet.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. juli 2001 - 12:14 #22
Det skulle nu fint kunne lade sig gøre at køre med nyt mobo. Win2K burde selv autodetecte HW ændringer...

Prøv at starte op i fejlsikret tilstand først.

NanoQ
Avatar billede kaspikov Nybegynder
11. juli 2001 - 12:28 #23
NanoQ-> kan ikke engang starte op i fejlsikret tilstand... prøver lige at reinstallree med et andet bundkort! så vender jeg tilbage...
Avatar billede kaspikov Nybegynder
11. juli 2001 - 15:15 #24
OK, mange tak for alle svarene - det er et defekt bundkort, så Nanoq får alle pointene.

Casper
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. juli 2001 - 15:24 #25
takker :)