Avatar billede kj_kj Praktikant
23. juli 2009 - 01:11 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kabel fra PC til TV

Hej.

Har en Zepto bærbar, og et Samsung fladskærms tv.
Jeg har pt et kabel som gør at jeg kan se det jeg har på min pc
ovre på tv'et. I den ene ende til pc'en er der et S-video kabel og sådan et lydstik, i den anden ende til tv'et er der et scart stik. Problemmet er det, at ude i begge sider af tv'et kommer skærmbilledet ikke med, hvilket ser lidt kikset ud. Kan man ikke også få noget i bedre kvailitet nu til dags? - hørt noget med nogle HDMI kabler eller sådan noget?
Avatar billede j3ppah Novice
23. juli 2009 - 08:24 #1
Jo du kan få HDMI kabel, som både har billed og lyd i rigtig høj kvalitet!.. Men HUSK nu for guds skyld at checke om der er HDMI udgang fra din pc, og indgang i dit tv, da de er lidt smådyre de kabler...

Hvis du ønsker en anden løsning, er der helt sikkert VGA, eller DVI ind/udgang i tv/bærbar.
VGA kabler, er ganske billige, og det samme med dvi. Men alt efter hvilken model af zepto du har, vil jeg skyde på der kun er VGA / eller HDMI.

Du skal lige være opmærksom på at der ikke kan kører lyd gennem VGA, så du skal have et ekstra... hvad er det nu de hedder... det kan jeg ikke lige huske, sådan et normalt audio stik i begge ender, som der er der hvor du sætter hørertelefoner i din pc.

Har selv en Zepto 6625WD Og kører med VGA / Lyd kabel.

Håber mit svar kunne hjælpe lidt.
Avatar billede justrace Novice
23. juli 2009 - 10:26 #2
HDMI kabler er da ikke dyrere end andre kabler. :)
Avatar billede kj_kj Praktikant
23. juli 2009 - 11:18 #3
Tak for svaret :P..
Jeg har en Zepto 6224W. Ved ikke om den har HDMI indgang, men tror den har det der VGA. VGA er det ikke bare det der normale stik man forbinder skærm med pc fra gamle dage med stationær? :P. Er VGA lige så godt som HDMI, og vil det evt fjerne mit lille problem med de 2 sorte kanter ude i siden, som jeg har når jeg bruger S-video og scart?. De sorte kanter kommer af, at billede fra pc'en ikke fylder hele tv skærmen ud. Er det noget jeg kan indstille på et sted? . Har prøvet at indstille på tv'et, men det er ikke der, som skal gøres noget. :)
Avatar billede chalde Seniormester
23. juli 2009 - 12:09 #4
6224w har kun svhs og vga.
Vga er ikke lige så godt som HDMI/DVI (vga = analog, HDMI/DVI = digital).
Såfremt du kan benytte en opløsning både tv og bærbar understøtter, vil du kunne få fyldt hele billedet ud.
Avatar billede kj_kj Praktikant
23. juli 2009 - 12:12 #5
Okay, men er VGA så bedre end S-video, ellers er der ikke grund til at skifte rundt på noget?. Hvordan finder jeg en opløsning de begge støtter ?
Avatar billede Jeez Nybegynder
24. juli 2009 - 20:31 #6
Altså jeg ville nok køre med VGA grundet den bedre kvalitet og så køre Dual-View på maskinen så du kan have din TV skærm på en anden opløsning end din skærm på din maskine.
Hvilken TV har du?
Avatar billede Jeez Nybegynder
24. juli 2009 - 20:40 #7
i øvrigt - DVI/HDMI er det samme, HDMI kan bare trække lyden med over så du er fri for 2 kabler.
Men det er det bedste på markedet i dag.
Avatar billede kj_kj Praktikant
31. juli 2009 - 18:21 #8
Okay :P .. Ved ikke lige nøjagtigt hvad tv'et hedder, men det er et 26" LCD samsung TV. :)

Vil jeg få fuldt skærmbillede ved VGA?.
Avatar billede Jeez Nybegynder
31. juli 2009 - 18:37 #9
Der skulle gerne stå et model nummer på bagsiden af TV'et, det var mere for at få en ide om hvad det kan :)

Men ja du burde kunne få fuldt billede, men du skal ramme en ordenlig opløsning for ikke kun at få fuldt billede men også for at få en god kvalitet på billedet.

sæt TV'et til via VGA fra din PC til TV'et tænd maskinen og sæt den op til at køre dual-view med TV'et som sekundær skærm og så leg lidt med opløsningen så det passer bedst, og man kan også sætte overlay indstillinger som gør at når du på din primær skærm køre en video, selv minimeret, så vil den på din sekundære skærm vise det i fuldskærm, det er smart så skal man ikke sidde og nørkle med at få MP over på TV'et og så maksimere den, man skal blot afspille en film på din primære skærm og så vil resten ske automatisk :)

Hvis du skal have bedre forklaring omkring det hvis/når du når så langt, så skriv til mig, vil glædeligt gå igennem det med dig. Jeg har sat det op hos mere venner som er lykkelige over man kan gøre sådan, de er så heller ikke så overdrevet teknikske, så de bliver vilde bare man kan få computeren på TV'et :)

Jeg snakker og snakker :) skriv tilbage hvis noget af det har givet nogen form for fornuft :)
Avatar billede kj_kj Praktikant
01. august 2009 - 13:20 #10
Okay tak :P..
Jamen jeg vil lige have købt mig sådan et kabel på et tidspunkt så.

Er der nogle bestemte former for VGA kabler, eller noget jeg skal være opmærksom på, når jeg er ude for at købe det?

Og hvilken prisklasse ligger det ca. i? :)

- Har lige set bag på tv'et, det er et Samsung LE26A330J1
Avatar billede kj_kj Praktikant
01. august 2009 - 18:12 #11
Men opløsningerne vil da ikke blive anderledes af et VGA kabel frem for S-video/scart, vil det?.. For jeg kan jo ikke fylde billedet ud med nogle af de opløsninger der er med S-video kablet.
Avatar billede Jeez Nybegynder
02. august 2009 - 01:05 #12
Kvaliteten på VGA er en del bedre, og kan levere højere opløsning, snakker ud af erfaring jeg selv har haft ikke hård fakta.

Brug et rimelig stabilt kabel ikke gå efter alt muligt guld belagt crap, så god er kvaliteten på VGA altså heller ikke at du vil mærke forskel på det, det vil jeg ikke anbefale, bare et godt solidt VGA kabel og helst ikke med for lang afstand 2 meter eller lign. max.

Dit TV er HD-Ready har dog intet med det her at gøre, det du gør er at smide et Analog signal i et digitalt TV dvs. TV'et skal konvertere signalet til digitalt og der vil du miste noget kvalitet, det er uundgåeligt, men du burde kunne fyre en opløsning af på 1366x768 hvis dit GFX tillader det.

Pris måske 100 - 150 kr.

Håber du kan bruge info :) God dag.
Avatar billede kj_kj Praktikant
02. august 2009 - 19:26 #13
Okay tak for info :P
Smutter måske ud og køber sådan et kabel imorgen så.
Kan vil bare vende tilbage når det er tid til at indstille?  :D
Avatar billede Jeez Nybegynder
02. august 2009 - 20:22 #14
Naturligvis :)
Avatar billede kj_kj Praktikant
02. august 2009 - 20:24 #15
Men kablet jeg skal have, skal nok være de 5 meter, bliver kvaliteten så meget dårlig?
Avatar billede Jeez Nybegynder
02. august 2009 - 21:47 #16
Det ved jeg desværre ikke om du vil se forskel på, det er jo et langt kabel men om man mister nok kvalitet til om man kan se det ved jeg ikke.
Avatar billede kj_kj Praktikant
02. august 2009 - 22:17 #17
tager chancen ;)
Avatar billede kj_kj Praktikant
03. august 2009 - 13:09 #18
Så det købt, hvordan indstiller man det ? - viser sort skærm ?
Avatar billede kj_kj Praktikant
03. august 2009 - 17:52 #19
Jo nu er der billede. :D - meget bedre kvalitet end før.

Billede passer næsten perfekt, men er lidt for langt til skærmen, har pillet lidt ved opløsningerne og det hjælper ikke.
Avatar billede Synne Praktikant
27. august 2009 - 15:36 #20
Jeg kunne godt tænkte mig hjælp. For jeg har VGA kabel og lyd kabel og har forbundet PC og TV, men der kommer ingen billede på tv skærmen. Hvad jeg jeg gøre for at få det?

Bærbar er IBM thinkpad Lenovo T60 og et Toshiba TV.

Hilsen

Marion
Avatar billede justrace Novice
27. august 2009 - 16:44 #21
"Fn" tast + en af F-tasterne. Den har et dobbelt skærmsymbol.