Avatar billede david0077 Nybegynder
06. juli 2009 - 08:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

varm cpu temp (kan det skyldes kølepasta)

hej når jeg statter min computer om morgenen, altså når den ikke har kørt i cirka 8 timer ligger min cpu temp på 40 grader til at starte med i cirka 10 min, efter 10 min stiger den gradvis indtil den cirka 1 time senere ligger på 55 grader uden at jeg har lavet nogle form for hårdt arbejde, det skal sige at hvis jeg lader den køre i 6 timer ligger den stadig på cirka 58-60 er det nomalt?
eller er der noget galt med kølerpasta?
Avatar billede tofferman Nybegynder
06. juli 2009 - 08:39 #1
Det afhænger lidt af hvilken type processor det er, men 55-60 grader synes jeg ikke lyder alarmerende.

Kølepasta er kun et problem hvis det enten mangler, eller hvis der er brugt for meget af det. Derimod kan støv være et problem, da det sætter sig i kølerens ribber. En (forsigtig) støvsugning med støvsugerens tynde mundstykke løser dét problem.
Avatar billede drenriza Nybegynder
06. juli 2009 - 09:40 #2
Det lyder ikke alarmerendene, men det lyder heller ikke "helt normalt". Hvis computeren ikke udføre nogen form for arbejde burde tempen ikke stige efter omkring 10-15minutter.

Kølepasten er til for at udfylde mikroskopiske revner i overfladerne mellem CPU-køler-hoved og processorens overflade. Det man gør er at man kommer kølepaste på og SKRABER derefter med f.eks. et kreditkort. Til det er et meget tyndt lag. Derefter montere man ens cpu-køler.

Som sagt kan støv også være et problem, tag strømmen fra computeren og støvsug den engang overalt. Blæsere, ledninger, hjørner af kabinettet, o.s.v for at komme evt. Støv til livs.

Hvis din cpu-køler er op i alderen kan en ny billig køler også gør mirakler for din temp.
Avatar billede tofferman Nybegynder
06. juli 2009 - 09:48 #3
Tjek også lige, at der er luftgennemstrømning i kabinettet. Strømforsyningens blæser og luftindtaget foran kabinettet kan også være støvet til.
Avatar billede tofferman Nybegynder
06. juli 2009 - 09:58 #4
Hvad er det forøvrigt for en processor? Jeg ved ikke om det stadig gælder, men for nogle år siden var det meget normalt at en Intel-processor lå på 45-50 grader, og at en AMD typisk lå 15-20 grader højere.

Dette var helt normalt, men jeg er ikke helt opdateret på dét område nu.
Avatar billede david0077 Nybegynder
06. juli 2009 - 11:38 #5
intel et eller andet købte den for et 1/2 år siden

køleren er en Nq-3312bla

lige som den her
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://hwt.miscit.dk/bigimages/IMG_4198.jpg&imgrefurl=http://hwt.miscit.dk/imagepages/IMG_4198.html&usg=__Fz6a8VZcKf27xtSF3hNcEwb-RCA=&h=667&w=1000&sz=63&hl=da&start=12&um=1&tbnid=UFG0sI38VcY92M:&tbnh=99&tbnw=149&prev=/images%3Fq%3DNorthQ%2Bk%25C3%25B8ler%26hl%3Dda%26sa%3DX%26um%3D1

jeg gjorde som du sagde drenriza og renset køleren samt mounteret den igen med ny kølepasta det virket nu køre den meget bedre. den har holdt omkring de 40 grader i cika 30 min indtil vider tak.
Avatar billede david0077 Nybegynder
06. juli 2009 - 11:39 #6
ps skriv et svar så for du dine point drenriza
Avatar billede drenriza Nybegynder
06. juli 2009 - 15:15 #7
Jeg er glad for at det virkede.

En god ide er et godt airflow i ens kabinet. Dette ville sige minimum 2 blæsere.

1 foran forneden til at hive kold luft ind i kabinettet og en i bagved i toppen til at hive den varme luft ud igen, Som stiger inde i kabinettet.
Avatar billede drenriza Nybegynder
06. juli 2009 - 15:17 #8
.
Avatar billede david0077 Nybegynder
06. juli 2009 - 15:21 #9
jeg har nu kørt i cirka 3 timer,

i de 3 timer har jeg spillede wow
counter, og en masse andre spil
jeg har være på nettet osv.

og den ligger stadig kun på 44-45grader.

så enu engang tak for hjælpen.