Avatar billede khano Nybegynder
05. juli 2009 - 10:38 Der er 13 kommentarer

Min Windows vista går i sort ved opstart.

Hej håber meget på hjælp.

Jeg har en Windows vista, efter at havde installeret nogen opdateringer(tror jeg) skulle jeg genstarte computeren og det gjorde jeg.

Men når jeg startede computeren op, får jeg bare en sort skærm, når den grønne loading bare har kørt og skrive bordet skal komme.
Der sker ikke noget ved den sorte skærm, selvom den står i flere dage.

Når jeg så starter gendannelsesprogrammet, får jeg bare en blå skærm istedet for sort og nu kan man også se musen, men der sker heller ikke noget.

Jeg har prøvet også at starte windows i alle mulige tilstande, ved at trykke på f8, men heller ikke det hjælper.

Håber meget på hjælp.
Avatar billede b-and Novice
05. juli 2009 - 10:51 #1
Hvis du stadig har mulighed for at starte computeren kan du vælge at køre en CHKDSK ved næste genstart, det gøres således:

Vælg det rigtige styresystem.

For XP brugere:
Start > Kør > skriv: cmd > Enter > i konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter > Genstart

For Vista brugere:
Gå i > Start > Søg > skriv: cmd.exe > højre klik på filen (cmd.exe) og vælg > Kør som admin…
I konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter> Genstart

For begge systemer:
Kan du slet ikke komme i kontakt med computeren må du køre CHKDSK fra din installations CD.
Sæt din computer til at boote fra CD/DVD'en - boote op på din installations cd - tryk på en tast når du bliver spurgt.

Ved "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på "R" for at reparere.

Nu kommer du til Genoprettelsekonsollen,
Af de tre muligheder skal du vælge den med Kommandoprompt.
Du skulle gerne ende med C:\WINDOWS>_
(Hvis den spørger efter admin. kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på <Enter>)

Hvilken Windows-installation vil du logge på: 1 <Enter>
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du: chkdsk c: /p /r <Enter>
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit <Enter>

Se om ikke det bringer dig videre…
Avatar billede khano Nybegynder
05. juli 2009 - 11:08 #2
Hej tak fordi du skriver...

Jeg ved ikke hvordan jeg laver CHKDSK, jeg kan slet ikke komme ind på skrivebordet.
Avatar billede khano Nybegynder
05. juli 2009 - 11:11 #3
Og når jeg kører gendannelsesprogram får jeg bare blå skærm uden jeg kan gør noget.

Jeg har ikke fået nogen cder med.

Min bror har en lignende pc, jeg prøvede at lave recovery cd på han com og bruge det på min, men med dem kommer jeg også frem til den blå skærm uden der sker noget.
Avatar billede b-and Novice
05. juli 2009 - 11:14 #4
Det står der:

For begge systemer:
Kan du slet ikke komme i kontakt med computeren må du køre CHKDSK fra din installations CD.
Sæt din computer til at boote fra CD/DVD'en - boote op på din installations cd - tryk på en tast når du bliver spurgt.

Ved "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på "R" for at reparere.

Nu kommer du til Genoprettelsekonsollen,
Af de tre muligheder skal du vælge den med Kommandoprompt.
Du skulle gerne ende med C:\WINDOWS>_
(Hvis den spørger efter admin. kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på <Enter>)

Hvilken Windows-installation vil du logge på: 1 <Enter>
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du: chkdsk c: /p /r <Enter>
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit <Enter>

Ellers kig på denne mulighed:
http://www.helgec.dk/chkdsk.html
Avatar billede khano Nybegynder
05. juli 2009 - 11:42 #5
Jeg har prøvet afsnit to fra dit link.
jeg scanner med scandisk, men den finder ikke nogen fejl og løser ikke noget.
Avatar billede b-and Novice
05. juli 2009 - 12:03 #6
Det lyder ikke så godt - så jeg vil foreslå dig at få reddet de data du kan og som ikke må gå tabt.

Til det formål kan du bruge dette link - men følg guiden slavisk > http://bjergs.net/puppy_live.html

Når det er på plads - så giver det os lidt ro i sjælen til at kigge på resten, og skulle det blive nødvendigt med en formatering er det jo så også til at leve med…
Avatar billede khano Nybegynder
05. juli 2009 - 12:12 #7
Der ligger ikke noget vigtigt på computeren:D

Men problemet er, at jeg heller ikke kan køre gendannelsesprogrammet.

Den sidder fast, jeg tror det er en virus jeg har fået.
Avatar billede b-and Novice
05. juli 2009 - 12:23 #8
Hvad er det for en PC du har - mærke og model??

Ingen vigtige ting OK!  Så prøv om dette kan hjælpe dig videre.

Kaspersky har lavet en Rescue CD der kan bruges, når/hvis du slet ikke kan komme ind i Windows, eller hvis du ikke kan få installeret andre værktøjer.

Du skal brænde den ISO-fil, du henter fra Kaspersky og derefter starte computeren fra CD'en.

Hent ISO-filen herfra:
http://ftp.kaspersky.com/devbuilds/RescueDisk/

Hent filen og gem den på skrivebordet, på en velfungerende PC - det er en ret stor fil på 100 MB så du skal være lidt tålmodig.

Dobbelt-klik på den downloadede fil. Nu skulle dit brænderprogram gerne starte op og klare brændingen, er det ikke tilfældet åben da dit brændeprogram > Filer > Åben > naviger til skrivebordet og find den downloadede fil og brænd den som en ISO.

Efter brændingen lægger du din nye Rescue CD i den defekte maskine og genstarter.

Lad maskinen boote op på CD'en og lad programmet opdaterer sig over nettet - vil nok kun virke på en maskine med kabel - så er det en bærbar så put et net-kabel på isenkrammet.  Ikke mulighed for det, så kør alligevel CD'en - så håber vi den alligevel kan få bugt med det som driller.

Du kan også bruge CD'en til at hente de filer ud som ikke må gå til hvis det ender med en formatering/gendannelse til fabriksindstillinger.
Avatar billede khano Nybegynder
05. juli 2009 - 12:40 #9
Jeg har nu lavet cden og puttet den i den defekte pc.
skal jeg bare scanne computeren med den?
Avatar billede khano Nybegynder
05. juli 2009 - 12:41 #10
Det er en hp computer som har kørt fint i snart 2 år.
Avatar billede b-and Novice
05. juli 2009 - 12:48 #11
Ja i med CD'en og genstart maskinen.

Boot så op på CD'en - lad den opdaterer og så scanner du dyret med den.

En HP ok…
Avatar billede khano Nybegynder
05. juli 2009 - 13:44 #12
Så kørte jeg den igennem, tog cirka 20-25 minutter, men det hjælp ikke noget.

Er der andre metoder?

Har hørt om at instaLLERE windows vista fra scratch, men hvordan gør man det?
Avatar billede b-and Novice
05. juli 2009 - 14:02 #13
Jeg kan ikke overskue hvad der er gået galt - men fået lavet ged i den det må vi sige er lykkedes.

Så en gendannelse til fabriksindstillinger vil som nok være en god idé - og det kan du læse mere om nedenstående:

Lidt generelle småtricks til HP computeres.

HP har lavet et system hvor man kan checke sin HP PC…

Gå på denne side > http://welcome.hp.com/country/dk/da/welcome.html

1. Klik på > drivere og software
2. Skriv så dit produktnavn eller nummer i tekstfeltet og > tryk på pilen.
3. Klik på > diagnose problems or chat
4. Klik på > online diagnostic tools
5. Klik på > accept

Vælg så region, land og produkt, tryk > Næst og Kør programmet.

Virker ovenstående ikke, så prøv her > http://h50203.www5.hp.com/hpisweb/customer/HPInstantsupport.aspx

Nu kommer der et scan resultat der fortæller din hvordan din PC har det samt hvad du skal gøre

[navy]Support og Drivere .[/navy]
http://welcome.hp.com/country/dk/da/support.html
Her markerer du Download drivere og software, finder og indsætter Pc'en model, vælger sprog og dit styresystem.

[navy]Sådan laver du din egen Recovery DVD.[/navy]
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00814731&lc=en&cc=us&dlc=en&product=3544798&rule=22435&lang=en

[navy]Sådan bruger du Recovery DVD'en.[/navy]
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&dlc=en&cc=us&docname=bph07145#bph07145_cp

[navy]Bestilling af complet Recovery DVD sæt.[/navy]
http://da.best2serve.com/?show_flow=RCD&land=DK&lang=da&sapos_keyword=446537-DH2&product_id=12307&category_id=1124

[navy]Fix til SP3[/navy]
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericSoftwareDownloadIndex?cc=dk&dlc=da&lc=da&softwareitem=pv-60484-2&jumpid=reg_R1002_DKDA

God arbejdslyst.