Avatar billede berliz Nybegynder
04. juli 2009 - 01:00 Der er 3 kommentarer

Internet radio - korte udfald. - kabel / trådløs

Jeg anskaffede for et par måneder siden en internetradio, Lenco.
Radioen virker udmærket, men af og til er der udfald, som jeg har læst er meget almindeligt og ikke kan henføres til selve radioen.
Min internetforbindelse er 2 Mbit - 512 Kbit, og jeg har trådløs router. Jeg kontaktede min udbyder som mente, at jeg ville kunne løse problemet ved at øge hastigheden til f.eks. 6 Mbit, hvilket jeg var indforstået med. Men allerede inden for 3 timer efter ændringen var der 3 udfald, det ene af længere varighed.
Leverandøren blev kontaktet, som forklarede, at den øgede hastighed, der blev foreslået af udbyderen ikke nyttede noget, når der var trådløs forbindelse. Den virker nærmest som en flaskehals.
Jeg bad derfor om at få sat hastigheden ned igen, hvilket skete i går eftermiddags. I stedet forbandt jeg radioen direkte til routeren (anbefalet af leverandøren), med et netværkskabel (der er 3 ledige stik til rådighed på routeren).
Men det har heller ikke hjulpet. Der var på en time mellem kl. 17 og 18 fem kortvarige afbrydelser (med "buffering"). Er det noget man skal lære at leve med, når man har internetradio?
Vil der være chance for en forbedring, hvis jeg både bibeholder den faste kabelforbindelse og atter øger hastigheden til f.eks 6 Mbit?
Tak for svar.
04. juli 2009 - 08:51 #1
Er der andre 'ting' forbundet til samme forbindelse ? Måske uden du ved det ? - trådløs...
Avatar billede berliz Nybegynder
04. juli 2009 - 10:25 #2
Jeg er sikker på, at der ikke er andet koblet på forbindelsen, udover PC'en, som er tilsluttet med et 1,5 m kabel.
Ved ibrugtagningen blev radioens vejledning nøje fulgt. Jeg ændrede under ESSID radioens automatisk registrede netværkskode. Derefter blev (under kryptering) WPA-nøglen indtastet. Begge dele efter aftale med udbyderen, som i øvrigt har været meget hjælpsom.
Men som sagt kan de nu kun anbefale en højere hastighed. De har jo en vis interesse i at få en sådan aftale i stand.
Men hvad er minimumskravene for modtagelse via en internetradio?
Avatar billede berliz Nybegynder
04. juli 2009 - 23:06 #3
Hej igen.
Jeg har fundet en løsning, tror jeg. Routeren er blevet flyttet tættere på telefonstikket, og altså længere væk fra PC'en. Jeg har så udskiftet det 5 m lange tlf.kabel mellem  tlf.stikket og routeren med et på 1,8 m. Til gengæld er netværkskablet på 1,5 m blevet udskiftet med et kabel på 5 m længde.
Det bliver også nævnt i monteringsvejledningen, at det er bedre at forlænge netværkskablet om nødvendigt - og ikke telefonledningen.
Så det burde jeg have taget mere alvorligt. Ingen afbrydelser på internetradioen hele eftermiddagen og aftenen.
Så jeg har tilsyneladende fået løst mit problem.