Avatar billede casper_skovgaard Nybegynder
25. juni 2009 - 14:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flytte disk fra server til desktop

Jeg har en pc med to harddiske. På disk1 er der installeret Ubuntu server og på disk2 har jeg data liggende. Disk2 er mountet til media folderen.

Kan jeg unmount'e disk2 og flytte den til en pc med ubuntu desktop, uden at data på disken går tabt?

Skal jeg gøre noget specielt inden/når jeg unmount'er/mount'er?

/Casper
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. juni 2009 - 15:51 #1
Ingen problemer.
Lav umount af harddisken. Evt lige luk nogen servives hvis de skulle skrive til den del af disken for at lukke det pænt ned.

Sluk computeren, og så er det bare modsat i den anden computer.
Avatar billede casper_skovgaard Nybegynder
25. juni 2009 - 15:58 #2
Super, det prøver jeg
Avatar billede casper_skovgaard Nybegynder
10. juli 2009 - 09:07 #3
Så fik jeg langt om længe flyttet disken. Det gik fint bortset fra at alle filerne er skrive beskyttede... Hvordan løser jeg lige det problem?
Avatar billede lassebm Nybegynder
10. juli 2009 - 09:18 #4
Du kan lave en chmod, og en chmod -R for alle de underliggende mapper også.

Rettighederne kommer lidt an på hvad filer det er og sådan.
Læs evt. her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chmod
Avatar billede casper_skovgaard Nybegynder
10. juli 2009 - 09:58 #5
Jeg havde kun prøvet gennem File Browser, hvor jeg bare fik beskeden:
"You are not the owner, so you cannot change these permission"

men chmod virker:
sudo chmod a+w folder
giver skrive adgang til alle

desuden ændrede jeg også owner:
sudo chown -R casper disk

Tusind tak for hjælpen :-)