Avatar billede rotroc Nybegynder
22. juni 2009 - 22:04 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Forhindre brugere i at gemme WorkBook - Event via VBA kode ?

Hej Eksperter.

Jeg har en WorkBook på en fælles server.
Brugere åbner og udregner produktpriser ved at indgive data i de forskellige formler.

Sagen er at nogle brugere ofte kommer til at gemme WorkBook med netop deres variable input i de indlagte formler  - dette betyder at andre først skal rense de forskellige Sheets for gamle input for at sikre at netop deres beregninger bliver korrekte - og dette giver anledning til fejlberegninger.

Jeg tror at dette sker uhensigtsmæssigt forud for at bruger lukker WorkBook idet Excel spørger om man vil gemme ændringer og at man derfor "kommer til" at vælge JA.

Spørgsmål:
- Hvordan kan jeg sikre at en bruger ikke gemmer WorkBook uhensigtsmæssigt ved nedlukning af denne - eller for den sag skyld kan aktivere SAVE da denne blot gemmer WorkBook under samme navn i samme FOLDER.
Det hænder ofte at WorkBook bliver gemt med et andet navn vha SAVE AS. Dette skal man stadigvæk kunne  - bare ikke under samme WorkBook navn da vi så har balladen igen.

-Ved valg af SAVE AS:
Jeg forestiller mig en MsgBox med Warning info såfremt der vælges samme filnavn som den eksisterende WorkBook.
-Ved valg af SAVE:
Forestiller mig en MsgBox der henviser til at benytte SAVE AS.
-Ved nedlukning af WorkBook:
Disable funktionen med at Excel spørger om man vil gemme ændringer.

Er der nogle som har bud på hvordan dette løses ? - den nemme vej vil nok være beskyttede celler osv. vha password. Tror ikke at dette er løsning her idet det skal kunne være muligt manuelt for brugerne at ændre i formlerne og gemme WorkBook under andet navn.
Avatar billede coderdk Praktikant
22. juni 2009 - 22:23 #1
Hvad med bare at sætte windows filrettighederne, så de kun kan LÆSE og ikke SKRIVE? ;P
Avatar billede mrgumble Nybegynder
23. juni 2009 - 09:09 #2
Jeg har et par forslag:
- Du kan sætte en makro til at rense regnearket når det åbnes.
- Lav regnearket som en skabelon; så vil Excel automatisk gemme det som en ny fil, så medarbejderne kan arbejde videre hvis de har behov for at gemme det.
Avatar billede jkrons Professor
24. juni 2009 - 15:06 #3
Gem det oprindelige regneark som en skabelon (XLT). Så KAN der kun gemmes under samme navn, ved at åbne det som en skabelon og gemme igen. Ellers gemmer både Save og SaveAs med nye navne.