Avatar billede melde76 Nybegynder
21. juni 2009 - 22:47 Der er 2 kommentarer

Nyt hus, antennestik og kabelføring til internet.

Har købt nyt hus hvor der er stofa adgang. Jeg har fundet forstærkeren under skunken, og fundet ledningerne. Der er trukket en langt kabel til tidligere kontor, hvor jeg har fået oplyst der tidligere var internet, og fundet kabel der bruges til kabeltv.
Spørgsmål, er det muligt at hvis jeg senere ønsker kabeltv i kontoret at trække det fra allerede trukket kabel, eller skal der igen trækkes en nu ledning?
Avatar billede drholm Nybegynder
21. juni 2009 - 23:20 #1
Du skriver "fundet langt kabel.." og "fundet kabel der bruges..."
Altså 2 kabler?
Du er oplyst om at der har været internet - og du skriver at kabel nr. 2 er "kabel der bruges til kabel-tv"
Altså både internet og kabeltv?? Så er der jo intet problem.

Hvis der kun er tale om 1 kabel, så skil kontakten ad i en af enderne. Hvis kablet er af antennetypen, altså én central leder, tyk kappe og isoleringstråde hele vejen rundt så kan du sagtens føre tv-signal igennem.
Alternativt kan kablet være af netværkstypen, dvs 8 små ledninger, snoet 2 og 2. Så skal du læse på kablet om der står "cat 5." eller cat. 5E. I så fald er kablet mest egnet til computernetværk. Man kan godt sende tv-signal igennem men det kræver særlige enheder i begge ender. Du kan selvfølgelig se net-tv via netværkskabel
Avatar billede melde76 Nybegynder
22. juni 2009 - 11:42 #2
Ja 2 kabler. Det er begge med central leder og tyk kappe og isoleringstråde.

Spørgsmålet går på om jeg bare har brug for dette ene kabel, og så tilslutte det en stikdåse så kan jeg både se tv og netadgang på samme kabel, eller kræver det en speciel opsætning.
/C