Avatar billede ribo Nybegynder
20. juni 2009 - 23:40 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Overfør indhold af celle til samme dato i andet ark.

Regneark  1 "Ark1" er et ugeskema med alle ugens datoer. Datoerne står i cellerne A1 til A7
Regeark 2 "Ark2"
Består af 12 ark jan, februar, marts, april, maj, juni osv. alle arkene indeholder alle månedens datoer. Datoerne ligger i kolonne A begyndende med eks. 1. jan i celle A1.
Jeg har brug for en formel, der smider indholdet af cellerne i kolonne B i Ark1 over i Ark2 således af det står  ud for samme dato som i ark1?
Nogen der er friske på et bud?
Avatar billede Pantzer Praktikant
21. juni 2009 - 01:02 #1
Hvis der er tale om en værdi, som står i kolonne ville jeg måske bruge denne formel:
=SUMPRODUKT(('[Regneark1.xlsx]Ark1'!(a:a=a1)*'[Regneark1.xlsx]Ark1'!(b:b))

Denne formel ser på datoen i Ark1. Hvis datoen i Ark2 er = datoen i Ark1 vil den herefter hente værdien i kolonne b i Ark1 og sætte den ind i B1 i Ark2.
Hvis det er en tekst og ikke en værdi som du skal have flyttet, så ved jeg ikke om der er en formel, som er nemmere end HVIS:
=HVIS('[Regneark1.xlsx]Ark1'!a1=a1;'[Regneark1.xlsx]Ark1'!b1;"")

Håber det kan bruges
Mvh. Jon
Avatar billede ribo Nybegynder
21. juni 2009 - 23:29 #2
Hej Jon

Den her virker: =HVIS('[Regneark1.xlsx]Ark1'!a1=a1;'[Regneark1.xlsx]Ark1'!b1;"")når jeg ændrer Regneark1.xlsx til regneark1.xls.
men den anden kan jeg ikke få til at fungere.

Det er tal jeg har i cellerne, men gør det nogen forskel om jeg bruger forslaget med HVIS formlen?

Regneark1 skal i mit lille projekt gemmes med ugenummer som filnavn. Kan formlen tilpasses, så den gemmer data uanset hvilken ugenumer filen har?
Avatar billede Pantzer Praktikant
22. juni 2009 - 00:20 #3
SUMPRODUKT-formularen virker først når du difinere dit celleområde præcist.
Der hvor jeg har skrevet a:a=a1 skal istedet for hede A2:A65000 (eller hvor stort dit dataområde nu er).
Det er bare vigtigt at dine områder har det samme rækkeantal.

eks.
=SUMPRODUKT(('[Regneark1.xlsx]Ark1'!(A2:A65000=A2))*('[Regneark1.xlsx]Ark1'!(B2:B65000)))

Jeg har desværre ikke en nem løsning hvis regneark1 skal have forskellige navne ift. ugenr., men du kan jo lave hele din tabel klar.
Når du har lagt formlen ind i dit regneark kan du markere det område som skal hede uge 2 og så lav en søg og erstat.

Eks:
=SUMPRODUKT(('[Uge 1.xls]Ark1'!(A2:A65000=A2))*('[Uge 1.xls]Ark1'!(B2:B65000)))

Ctrl+h
Søg:
Uge 1

Erstat:
Uge 2

og gør det samme med uge 3, uge 4 osv. Bare husk at skrive 'uge' og ugetallet, ellers vil det søge og erstatte alle 1-tallerne i dine markerede celler.

Håber det kan bruges til noget.