Avatar billede kiki Juniormester
17. juni 2009 - 20:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

PC vil ikke starte

Min bror har en computer som ikke virker. Når han trykker på start knappen, så sker der ikke noget. Han har prøvet at tage kabinettet af og kan se at der er en lysdiode som lyser på bundkortet, når han prøver at tænde. Men det er også det eneste der sker.
Det er en gammel computer, så den skal være billig at reparere.
Avatar billede peterjohn Nybegynder
17. juni 2009 - 21:06 #1
Prøv at finde et batteri som sidder på bundkortet (backup-batteri) i 5-10 minutter og sætte det i igen og se om den så starter op
17. juni 2009 - 21:13 #2
(Det er nok prøvet: Ta' 230V power helt fra >5 min. og prøv igen...)
Avatar billede AndersHelp Nybegynder
17. juni 2009 - 21:26 #3
Det lyder som et typisk problem med strømforsyningen. Ofte går dele af strømforsyningen, mens andre dele fortsætter med at virke. Så det er altid den jeg tester først, når ting bliver ustabile.

Alternativt kan det være at de små kabler til start-knappen er røget af. De sidder som regel halvløst fast på nogle små pins. Dem kunne man også lige tjekke (der er nok to små ledninger).
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2009 - 21:43 #4
Ny strømforsyning
Avatar billede Sondergaatd Nybegynder
18. juni 2009 - 00:32 #5
du kan prøve at flytte strømforsynigen over i en anden computer og se, om den kan tænde
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
18. juni 2009 - 08:01 #6
har du en papir clips eller ligne, så kortslut den grønne med den sorte ledning på det 20 polede stik, eller 24 alt efter bundkort og psu.
18. juni 2009 - 09:16 #7
Avatar billede kiki Juniormester
18. juni 2009 - 10:38 #8
Tak for de mange forslag:)

Vi har prøvet at Ta' 230V power helt fra >5 min. Det hjalp ikke.
Ledningerne til start-knappen sidder så fast at vi ikke kunne trake dem ud, (så de sidder ikke løs)

Vi har tænkt på at det moske er strømforsyning. Men det er jo lidt dumt at købe en ny PSU til en gammel computer, hvis det er noget andet som er problemet. Vi har også prøvet at kikke på 2 andre (meget gamle) computer, vi har stående. Men deres PSU kan vi ikke bruge, da PSU ikke har de stik som skal bruges:( Så det kan moske også blive et problem at købe en strømforsyning som har de rigtige stik? Og er billig.