Avatar billede sambora Nybegynder
10. juni 2009 - 19:02 Der er 14 kommentarer

Lenovo eller Dell

Er begyndt at undersøge markedet for en ny bærbar.
Kravene er almindelig kontor, internet samt ikke mindst billedredigering med Photoshop. Budgettet ligger umiddelbar på en 9000 kr.

Jeg har kigget på en Lenovo Thinkpad T61, hvor jeg gerne vil over de 300 GB HD og så 4 GB RAM. Her lander jeg nogenlunde på de 9000 kr. Det f.eks. være denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=532986&Specs=true

Så er der Dell, her kigger jeg på en Studio XPS 16 (http://www1.euro.dell.com/dk/da/hjemmet/Bærbare-pc'er/laptop-studio-xps-16/pd.aspx?refid=laptop-studio-xps-16&s=dhs&cs=dkdhs1&~ck=anavml)

Nu er spørgsmålet så hvad jeg bør vælge? Lenovo står for mig som gedigent kvalitet, mens Dell også står for kvalitet og et fedt design. Ikke fordi det er afgørende, men alligevel.

Mht. Photoredigering. Det stiller vel krav til hvilken skærm jeg vælger???

Hvad kan I sige disse to op mod hinanden og har I evt. andre forslag?
Avatar billede osdata Nybegynder
10. juni 2009 - 19:36 #1
Vælg Lenovo.
Hvis du skal arbejde meget med grafik ville jeg overveje en ekstern skærm også.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
10. juni 2009 - 19:55 #2
det er ikke alle lenovo's modeller der er lige så gode angående kvalitet, deres thinkpads har de lavet selv, med rester fra IBM, og så har de selv sat andre dele i, som evt. er dårligere.
Avatar billede sambora Nybegynder
10. juni 2009 - 20:26 #3
Synes jeg har læst, at Lenovo også var producent da der stod IBM på dem.

Men kvaliteten på Lenovo er vel stadig langt bedre end f.eks. Acer og Asus?? Hvad med HP, dem kender jeg ikke så meget til?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
10. juni 2009 - 20:36 #4
nej undskyld! jeg roder rundt i det lige nu, lenovo laver selv ideapads, der blander de forskelligt udstyr, som fx, et ibm motherboard og et lenovo tastatur, så når man ligger hænderne ind over skriver den selv da der ikke er modstand i tasterne.
Thinkpads! det er direkte fra ibm.
men jeg ville nu vælge en dell computer.
Avatar billede sambora Nybegynder
10. juni 2009 - 22:54 #5
Når vi snakker om Dell... så er der følgende muligheder når der skal vælges LCD til XPS 16:

- 16" (inch) Truelife 1080p Full HD RGBLED Edge to Edge Display [tilføj kr 1.560,00 eller tilføj kr  84,-/md.-1]

- 16" (inch) Truelife 720p HD WLED Edge to Edge Display [Omfattet af prisen]

Er det førstnævnte de 1560 kr ekstra værd, når vi snakker Photoshop f.eks.?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
11. juni 2009 - 10:21 #6
ja, det skulle den meget gerne være. det er full HD og den anden er bare HD.
Avatar billede juicesworld Nybegynder
11. juni 2009 - 15:14 #7
Jeg ville ikke vælge nogle af de mærker hvis du skal lave billedredigering... Lenovo er eminent til kontor arbejde, kompakte og smart, hurtige. Men deres onboard grafikkort stinker altså og jeg har lagt mærke til det lagger bare man skal se hjemmesider med grafiske elementer på.. Dell ved jeg næsten ingenting om, bortset fra man betaler for deres fancy design og service og ikke indmad.

Men hvis det absolut skal være en af de to mærker ville jeg nok finde en Lenovo med et bedre grafikkort end det der intel onboard l*rt, hvis det da er muligt.
Avatar billede sambora Nybegynder
11. juni 2009 - 19:08 #8
Så hvilket mærke vil efter din mening så være bedst når det kommer til billedredigering? Det er ret vigtigt for mig... :-)
Avatar billede juicesworld Nybegynder
12. juni 2009 - 09:25 #9
Hm det kommer lidt an på hvad dine krav er mht. størrelse? Acer har et bredt udvalg af modeller og hvis du fjerner det meste af deres unødvendige software, så kører computeren endnu bedre.

http://www.kelkoo.dk/p-laptops-113501/acer-aspire-6930-19576792

Hvad med den her? Den ser måske ikke så business agtig ud, men den er hurtig og har et godt grafikkort som med garanti vil lade dig lave billedredigering uden den mindste forstyrrelse/forsinkelse.

CPU C2DT6400
RAM SO-Dimm 2GB DDR2 667MHz + SO-Dimm 2GB DDR2 667MHz in Slot 2
VGA NVIDIA® GeForce® 9600M GT ,[9PGSHM] with 1 GB GDDR2 VRAM
LCD N16WXGAG8
HDD (2.HDD) 500 GB 5400 rpm SATA ( 500 GB 5400 rpm SATA )
HDD Interface
Max. HDD
ODD NBDCB2XS
Adapter 90W
Battery (2.Battery) 6CELL2.2 ( No )
Card Reader 5 in 1-Build in
FingerPrint No
Camera 0.3M DV
WLan SP1x2MMW (SP1x2MABG)
Bluetooth No Bluetooth
Keyboard Nordic
3G No
VOIP Phone No
TV Tuner No
TV Antenna No
Mouse No
Remote Controller 1 (RC2) No
( No )
PowerCord Danish/Continental
FDD

ChipSet PM45 (ICH9M)
NB (SB) PM45 ( ICH9M )
SoundChip (ins+outs) ALC888S (  )
USB Interface
USB Location  ,  ,  ,
LAN Chip (Location) AR8121 (N.A.)
Modem Chip (Location) Fox+Con MC4Z 1.5_3.3V (N.A.)
VGA Location
DVI or HDMI Location
TV-Out Location
IEEE1394 Location
Fast InfraRed
PCMCIA/PC-Card
Serial (Parallel) [PS2]  , (  ), [  ]

Operating System VHP32
Country Kit DK2ENS3
Softload EN/DA/NO/FI/SV
OS-Country Kit VHP32ATDK2ENS3
OS Manual
User Guide EN
Works/Worksuite N/A
Accessory No
Extra Aplication T

Der er også andre modeller, du kan evt. browser lidt rundt på deres hjemmeside. Men Lenovo er skam fint nok hvis du godt kan lide dem, men find en maskine uden et onboard grafikkort og med 256 mb Dedikerede ram. Det mit forslag.
Avatar billede juicesworld Nybegynder
12. juni 2009 - 09:28 #10
Jeg glemte at tilføje mht. skærmen, hvis du arbejder i meget sollys så kan det være lidt sværere at se noget. Men til gengæld hvis belysningen ikke er ekstrem ser billedet rigtigt flot ud, nærmest lissom et lille fladskærmsfjernsyn.
Avatar billede juicesworld Nybegynder
12. juni 2009 - 09:31 #11
http://www.lefdal.com/is-bin/intershop.static/WFS/store-lefdal-Site/-/nb_NO/images/mx/asplxavb0x155_mx.jpg

et billede af den, det er en af Acers Gemstone modeller hvad der ihvertfald tidligere var Acer's flagskibsmodeller.
Avatar billede sambora Nybegynder
15. juni 2009 - 10:55 #12
Acer har også været i mine tanker og man får på papiret meget for pengene. Jeg har en Toshiba Satellite i forvejen og den er jeg sådan se godt tilfreds med. Men jeg synes at finishen godt kunne være meget bedre. Det tynde plastic knager og er også revnet et sted. Så har en eller anden forestilling om at Lenovo levere en helt anden kvalitet.

Men Acer'eren ser da bestemt spændende ud.

Men jeg kan forstå der hvor Lenovo falder en smule igennem er mht. grafikkortet. Men kan man ikke bare vælge et bedre til den?
Avatar billede sambora Nybegynder
16. juni 2009 - 01:12 #13
Mht. grafikkortet på Lenovo'en:

Video Hukommelse:  128 MB
Grafik Interface:  PCI Express x16
Grafikprocessor:  NVIDIA Quadro NVS 140M

Dvs. 128 MB dedikerede RAM til grafikkortet. Er det nok?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
26. juni 2009 - 12:04 #14
128mb er meget lidt..