Avatar billede springeren Nybegynder
10. juni 2009 - 18:14 Der er 9 kommentarer

Tyske bogstaver på dansk tastatur

Jeg har nu fundet ud af, hvordan jeg i word 2003 kan komme til at skrive det tyske dobbelt s - uden at bruge det numeriske tastatur(som jo ikke så tit er på de bærbare)
Så langt så godt, men det virker desværre ikke, når jeg skal sende beskeder i mailsystemet. Kan nogen hjælpe mig
Avatar billede vejmand Juniormester
10. juni 2009 - 19:04 #1
Måske lidt besværligt, men alligevel:
Alle programmer -> Tilbehør -> Systemværktøjer -> Tegnoversigt
Avatar billede Kengun Praktikant
11. juni 2009 - 09:42 #2
Den doble s-en, ß, som etter den siste tyske rettskrivingsreformen er kommet mindre i bruk, har ANSI-koden 0223. For å skrive den inn, aktiverer du først det numeriske tastaturet (NumLock-tasten) hvis det ikke allerede er aktivert, deretter holder du nede ALT-tasten mens du bruker det numeriske tastaturet til å skrive inn 0223.
Avatar billede Kengun Praktikant
11. juni 2009 - 09:44 #3
åhr, ser lige at du ikke vil bruge det numeriske tastatur. Men de fleste bærbare har vel det numeriske tastatur "integreret" i det vanlige tastatur?
Avatar billede vejmand Juniormester
11. juni 2009 - 11:48 #4
Eller, bogmærk dette spørgsmål, så det er nemt at finde igen.
Marker den her: ß
Kopier den: Ctrl + c
Indsæt hvor du vil: Ctrl + v
Avatar billede miqe Nybegynder
17. juni 2009 - 01:36 #5
Tastaturet på en bærbar har normalt en tast der hedder Fn
Denne bruges til at aktivere tal-tegn-funktioner og bogstaver der er trykt med blåt på tasterne.
Holder du ALT og Fn nede imens du taster 0223 via de blå taster (mkkl på mit tastatur) burde du få dit ß
Avatar billede chrd Nybegynder
26. juni 2009 - 12:01 #6
Du har jo nok installeret et dansk tastetur på din computer. Det kan faktisk godt skrive tysk.
For neden på din skærm, ved siden af uret og de programmer der kører er der en lille blå kasse hvor der højest sandsynligt står DA lige nu. Hvis du trykker på [alt] + [shift] skifter den nok til EN -engelsk, dvs æøå ikke virker mere. Hvis du højre klikker på kassen og trykker Indstillinger kan du tilføje det tyske tastetur, så skal du bare vide hvilken tast ß "normalt" ligger på.
Man skifter mellem de indstallerede sprog ved at trykke på [alt] + [shift]

Mvh Christian
Avatar billede vejmand Juniormester
01. juli 2009 - 21:36 #7
Var der noget du kunne bruge???
Avatar billede klaphesten83 Nybegynder
23. juli 2009 - 08:50 #8
Det var sjovt - på min PC og notebook er det altid omvendt:
skriver jeg mails, kan jeg altid godt bruge numrene, men skriver jeg et Word-dokument, virker det ikke mere. Der bruges hvert fald fuldstændig andre numre.
Derfor er jeg i Word en enkelt gang gået ind under symboler, hvor jeg fandt mig de forskellige bogstaver jeg havde brug for (det er jo som regel kun et par stykker per sprog), og klikkede på den knap der hedder noget med kombinationer, neden under symbolene.
Dér kunne jeg nemlig selv bestemme, hvilken kombination det skal være for hvert af de her bogstaver. Jeg tog som regel noget enkelt som Alt + 1, Alt + 2 og den slags.
Så det går som regel meget hurtigt nu med at skrive.
Men virker det nu også for dine mails?
Som sagt, på mine maskiner virker det kun i Word (måske nok fordi det er dér man bestemmer numrene..).
Avatar billede Mark Dimon Praktikant
08. marts 2019 - 08:30 #9
på min computer, trykker jeg alt gr + s