Avatar billede hallubaloo Nybegynder
10. juni 2009 - 17:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skal flytte til Nederland

Ja, Holland er ikke et land. Vidste I det? Gjorde jeg ikke. Holland er blot et område i Nederland. Det ville svare til at kalde Fyn for Danmark, hvilket vi (eller ihvertfald jeg) ville blive lidt sur over, hehe :P Nok om det.

1. Jeg vil gerne finde et godt forum, for danskere i udlandet, hvor jeg kan få svar på de spørgsmål der nu skulle komme. Jeg har selv søgt, og har fundet nogle, men de er ikke ret gode synes jeg ikke.

Da vi har så mange kloge hoveder herinde, kan jeg da også lige stille nogle af dem herinde.

2. Jeg flytter derned med adresse og det hele. Dvs. jeg faktisk melder mig ud af Danmark. Vil det så blive et problem hvis jeg efter 1-2 år måske gerne vil tilbage igen?

3. I såfald går jeg ud fra at jeg kun skal betale skat til Nederland? Har hørt at skatteprocenten er 28%?

4. Jeg vil have min bil med derned, og den er jo dansk indregistreret, og jeg vil nødig lade den omregistrere.
Jeg fik engang en bøde, fordi jeg havde lånt en tysk indregistreret bil af min tyske onkel, og kørte rundt i den her i DK. Hvis jeg så bor i Holland, og kører i en dansk bil?

5. Jeg skal have mig en forsikring dernede, hvis jeg nu skulle blive syg. Her i Danmark er det jo "gratis". Hvis man har det, er det så gratis at gå til lægen? Og har I nogle gode foreslag til en ordenlig forskring?

6. Har (desværre) noget gæld herhjemme i min danske bank. Hvordan fungere det, hvis jeg skal overføre penge fra Nederland til Danmark hver måned? Med skat osv.?

Håber der er nogle Nederland eksperter derude der gider hjælpe mig :D
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2009 - 17:29 #1
re 1)

Der er et par grupper paa LinkedIn bl.a. DABGO.

re 2)

Du kan altid komme tilbage, naar du er dansk statsborger.

Bemaerk at du ikke optjener ret til folkepension mens du er i udlandet.

re 3)

Du tager for f..... da ikke til udlandet uden at have 99.99% styr paa skatten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Income_tax_in_the_Netherlands

siger noget hojere end 28% !

re 4)

Jeg tror at biler er saa meget billigere i Holland, at det vil vaere dumt at have en dansk indregistreret bil dernede.

Men du skal nok checke reglerne.

re 5)

Betaler dit arbejde ikke sygeforsikring?

re 6)

Du kan godt overfoere penge fra udlandet til Danmark.

Jeg tror ikke at der er nogen steder hvor du kan traekke afdrag fra.

Om renterne kan traekkes fra skal du nok spoerge en skatte specialist omkring.
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
10. juni 2009 - 18:44 #2
1. Har tjekket DABGO, men så vidt jeg kunne se var det for højere folk, end en sølle lønslave som mig. Gider ikke sådan noget snobberi.

3. Jeg har lige snakket med en anden omkring det, og han sagde så at der findes en 30%-regel. Må jeg lige undersøge..

4. Det ville være dumt at have en dansk bil med derned siger du? Hvor meget kender du til hvilken bil jeg har, og hvor meget jeg vil miste på den hvis jeg solgte den (da den er næsten ny), og hvor meget jeg vil miste hvis jeg først indregistrere den i Nederland, og så bagefter tager den med hjem igen.

5. Nej det gør de ikke :( Har kigget lidt på det. Kan det passe det blir ca. 80-120€ pr. måned?

6. Får fat i min bank, og evt. en revisor.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2009 - 19:07 #3
re 1)

DABGO tager ogsaa loenmodtagere.

re 4)

Biler er meget dyre i Danmark, fordi vi betaler 3 gange hvad en bil koster.

Check hvordan det er dernede. Hvis det er ligesom i UK/Tyskland/Sverige, saa skal du ikke vaere dernede i mange aar foerend det er alt for dyrt.

Mertabet ved at eje en bil i DK fremfor et billig land er ca. 15% af 2/3 af bilens pris. Hvis bilen er 300000 vaerd saa er det 30000 kroner om aaret i merafskrivning med danske nummerplader. Det bliver til penge over nogle aar.

Hvis du kun skal afsted i kortere tid, saa er sagen naturligvis anderledes.

Du boer undersoege om du kan faa registerings afgift retur ved at udfoere bilen fra Danmark og saa betale ny registrerings afgift naar du kommer tilbage (og til den tid af en lavere vaerdi).

Jeg tror faktisk at det kan lade sig goere. Men du kommer nok til at udfylde et ton papir.

re 5)

Det lyder mistaenkeligt billigt. Check det grundigt.
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
10. juni 2009 - 22:36 #4
1) Okay. Det er bare fordi der på hjemmesiden står:
"Any person who can say yes to ALL of the 3 following.

- Danish citizen
- Residing in the Netherlands
- Business professional"

Business professional <- ???

4) Mit problem er at jeg gav ca. 250k for bilen. Hvis jeg udfører den får jeg naturligvis momsen og afgiften tilbage, og skal så betale en slat moms til Nederland. Ved ikke hvor meget det er. I Tyskland er det vidst 18% eller sådan noget. Også ligemeget med momsen, det er småting.
Hvis jeg så, efter 1 eller 2 år vil tilbage til Danmark, skal jeg jo igen betale moms af bilen, og har læst nogle steder (for lang tid siden) at det godt kan blive en dyr fornøjelse i sidste ende.
Jeg kunne måske snakke med en forhandler om det? Har på et tidspunkt spurgt SKAT, men for det første tog det 3 mdr. før jeg fik svar, og det andet fattede jeg næsten ikke noget af det de skrev. Hvem kunne jeg ellers spørge til råds om det?

hvad mener du med merafskriving? Er ikke helt med? Man skal vel kun betale vægtafgift, forsikring og evt. lån til banken, ik?

5) Prøver at komme i kontakt med nogle andre danskere dernede, og hører dem af hvad de giver, og hvor de har forsikring.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2009 - 22:59 #5
Business professional kan hvis man vil fortolke det bredt daekke hvem som helst der er funktionaer ansat i en virksomhed.

----

Afdrag er ikke en udgift. Afskrivning er en udgift.

Hvis du har en XXX bil i DK som i 2009 er 300000 vaerd og i 2012 er 150000 vaerd, saa har du en udgift paa 150000 over 3 aar.

Hvis du har samme vil i et land uden bil afgifter, saa koster den 100000 i 2009 og 50000 i 2012, hvilket er et tab paa 50000 over 3 aar.

Men som sagt afhaenger det jo lidt af din tidshorisont.
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
10. juni 2009 - 23:10 #6
Tabet er da det samme, bare i et andet "målestoksforhold" ikke?
Ved da godt det er bedre at miste 50.000 frem for 150.000, men hvis man sælger bilen i Nederland får man jo også mindre for den, end man ville i DK.. Så jeg går da ud fra det bliver det samme i sidste ende?

Men tror du det ville være det bedste at få bilen om registreret? Har også tænkt på at sælge den, og købe en billig bil dernede.. Men så hørte jeg hvad jeg kunne få for den, og så tænkte jeg bare NEJ !!! Hehe.. Den kantsten hos forhandleren har jo gjort sit, men det havde jeg da også regnet med.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2009 - 03:35 #7
Tabet er procentvis det samme, men tabet er større jo flere penge man har ude.

Pris ved salg i DK og afgifts refusion + pris ved salg i NL skulle gerne være ca. den samme, så det bliver ikke det samme.

Det altafgørende for den optimale strategi er hvor længe du regner med at skulle være dernede.
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
11. juni 2009 - 04:36 #8
Ja, og det er netop det jeg ikke ved. Så mon ikke jeg skulle prøve at undersøge noget med nogle "grænsegænger-plader" eller hvad de nu hedder...? Da jeg skriver kontrakt for 1 år af gangen, kan jeg jo godt bevise at det kun er "imidlertiddigt". Desuden tror jeg ikke det blir mere end 1 år, måske 2...

En hel anden ting jeg er kommet til at tænke over, er at min danske forsikring nok ikke vil have en bil på udenlandske plader, og jeg vil ikke opsige min forsikring hos dem. Dette skyldes for det første, at jeg som 23 årrig har en bil til 250.000 forsikret til 3000 kr./år med fuld kasko, og jeg bliver elite billist hvis jeg beholder den hos dem i 1½ år endnu, og jeg har kun haft kørekort i 2 år. Så det ville nok være lidt dumt...
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
28. juni 2009 - 03:30 #9
flytter ikke alligevel
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juni 2009 - 04:16 #10
Det bliver svarene vel ikke forkerte af ????