Avatar billede gaardbo Nybegynder
06. juni 2009 - 15:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Manglende firewire indgang og ingen SATA-driver

Jeg har netop fået mig en ny PC. Men den er så moderne, at der ikke er floppydisk i. Derfor har jeg ikke kunne indlæse SATA-driver under installationen af Windows XP Professional. Nu har jeg købt en floppy-USB, så jeg kan bruge de få programmer, der kræver floppy-drev. På motherboardets CD, kan jeg ikke finde en SATA-driver. Det er et ASUS P5KPL-AM SE. Windows har fundet begge de to SATS-diske, som jeg har i og har uden besvær indlæst Windows XP på det ene drev. Spørgsmålet er nu, skal jeg finde en SATA-driver et eller andet sted (og hvor) - eller er det ligemeget?

Et andet problem er, at der ikke er en firewire indgang. Og da der kun er ét PCI-slot og det er optaget af mit lydkort, så kan jeg ikke sætte et firewore PCI-kort i. Det eneste slot der er ledigt, er et PCI-1 (lille). Hvordan kan jeg få en firewire-indgang? Jeg har ledt efter en Firewire-to-USB adapter/converter, men det findes åbenbart kun til mac.
Avatar billede off-line Nybegynder
06. juni 2009 - 16:13 #1
Når windows har fundet dine harddiske, har du ikke brug for en
driver. Det er kun nødvendig, hvis du ikke kan installere HD.
Avatar billede haverslev Novice
06. juni 2009 - 16:16 #2
Enig, KUN nødvendigt hvis XP ikke kan "se" harddisken og installere.

Ang. dit firewire problem, så findes der en hub bestående af USB/Firewire:
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=146455
Avatar billede off-line Nybegynder
06. juni 2009 - 16:22 #3
Ps. Det er almindeligt, at nyere bundkort ikke behøver Sata driver. Firewire til USB findes som Expresscard.
http://shopping.kelkoo.dk/ss-firewire-til-usb.html
Avatar billede gaardbo Nybegynder
07. juni 2009 - 10:33 #4
Ser ud til, at der virkelig findes et firewire PCI express x 1, som jeg har en ledig slot til. Strålende. Jeg tror det er bedre end en hub, som jeg kun har kunnet finde til en Mac. Beroliget m.h.t. SATS-driver. Tak til Jer begge. Jeg bruger 'off-line's løsning, så send et svar, og du får points.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juni 2009 - 12:24 #5
Gerne:)
Avatar billede gaardbo Nybegynder
07. juni 2009 - 16:12 #6
Lukker denne tråd.