Avatar billede dingelrepsen20 Nybegynder
31. maj 2009 - 01:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Søger lidt råd omkring RMA sag ekstern harddisk?

Hej

Jeg købte i sin tid 1 TB ekstern harddisk og den har kørt fint i de 3-4 måneder jeg har haft den, men nu skal jeg og kæreste ud at rejse i Europa og jeg har solgt den til lillebror for en tusse...
Men så sidder han her forleden derhjemme og kommer ved et uheld til at løfte hans bærbare computer over på skødet uden lige at se hvor kort ledningen fra den eksterne harddisk er og vupti dupti den ryger på gulvet, ikke noget vildt langt fald, men sådan standard sofabords højde =)

Her kommer det "sjove" så ind i billedet. For nu vil den ikke rigtig noget og siger sjove lyde, som jeg før har hørt med harddiske der ikke virkede, nemlig som om den springer over inde i harddisken, som en fjedder der hopper igen og igen, som om den ikke vil læse ordentligt, men det er vel også fintfølende teknik?

Jeg har været inde i computeradministration og tjekke og der hedder filsystemet RAW, det har jeg aldrig hørt om?

Kan godt se drevet i denne computer i vista, men jeg må ikke få adgang til disken eller formatere eller køre et program som kan tjekke for fejl, den melder bare dødens røde IO fejl =)

Så er den erklæret død? Den skal vel bare sendes ind?

Er dog lidt urolig, da der ligger nogle ting på harddisken som er heh hmm, ja, hvordan skal man sige det, ja. Men de sidder vel ikke og tjekker ens filer igennem? De tjekker vel bare om den duer og sender en ny, hvis ikke den virker eller prøver at fikse den?

Eller skal jeg frygte de tjekker alle mine filer og gøre min lillebror ked af det og sige, tja, det bar ærgeligt, tab ikke dine ting ved et uheld en anden gang?
Avatar billede fastwrite Nybegynder
31. maj 2009 - 03:55 #1
Du har altså adgang til harddisken? Den kan ses af dit operativsystem?

Så få fat i noget wipe software, der kan wipe din harddisk, så alle "hmm" billeder bliver fjernet.. Hvis ikke du kan kopiere dem, naturligvis.
Avatar billede riversen Nybegynder
31. maj 2009 - 07:04 #2
jeg forstår ikke hvorfor du mener de ikke vil ombytte den, fordi der nogle filerne på den? Det har intet med sagen at gøre.

Men uanset hvad så dækker standard reklamtionsret jo ikke at i selv er skyld i at den er defekt.
Avatar billede dingelrepsen20 Nybegynder
31. maj 2009 - 14:03 #3
Hvis I læser alt jeg har skrevet, så kan I vel forstå, at den er i et RAW format, står der og jeg kan ikke få lov til at gå ind på drevet eller formatere eller wipe den på nogen måde. Nej, nej, er godt klar over garantien ikke dækker, men hvem siger, at jeg har tænkt mig at oplyse det, altså at det er selvforskyldt, jeg siger da bare, at den er holdt op med at fungere og jeg ANER ikke hvorfor... Man skal jo ikke være helt dum, hvis man vil ha noget lavet under garantien =)

Det var nu mere, hvis der var nogle der vidste, hvad det her RAW format var?

Desuden er det ikke billeder der ligger og nager på harddisken, men andre "nymoderne" ting =)
Avatar billede dingelrepsen20 Nybegynder
28. september 2009 - 10:25 #4
Da der ikke var et egentligt svar og jeg fik ordnet RMA sagen uden problemer, ja så smider jeg et svar og afslutter spørgsmålet....

Men kan da godt lige forklare, hvad der skete, skrev til dem jeg havde købt hd'n af og de sagde, at det var procedure at de ansatte under ingen omstændigheder måtte tjekke indholdet på en hd der skulle repareres, at de blot sendte den ind til producenten som så kørte noget diagnostics software og som regel kasserede eller rettede hvad end der nu skabte fejlen og sendte en ny hd retur eller den gamle bare fixed, så det var ligesom det der skete og ja, at det var fyringsgrundlag, hvis en ansat snagede rundt i folks private filer på en indsendt harddisk...