Avatar billede andz Nybegynder
26. maj 2009 - 02:02 Der er 11 kommentarer

Bjælke øverst på siden

Jeg vil lave et site hvor der på hver side vises en 'menubjælke' øverst i browseren's visningsområde, som ikke flytter sig når resten af siden scrolle's ned. Hvad er den bedste måde at gøre dette på? (Da bjælken skal vises på alle sitets sider er det et plus hvis løsningen nemt genbruges fra side til side.)
Avatar billede fusion-it Nybegynder
26. maj 2009 - 07:33 #1
Hej du kan evt bruge SSI :)

http://www.html.dk/tutorials/ssi/

Good luck
Avatar billede andz Nybegynder
26. maj 2009 - 07:57 #2
Tak, men SSI låser ikke bjælken rent visnings-mæssigt øverst i browserviduet.
Avatar billede fusion-it Nybegynder
26. maj 2009 - 08:13 #3
Du kan bruge eks. asp

du har eks 5 sider her du gerne vil includere:
side1.asp
side2.asp
side3.asp
side4.asp
side5.asp

på alle dine links bruger du således:

<a herf="dinside.asp?menu_type=side1">
<a herf="dinside.asp?menu_type=side2">
<a herf="dinside.asp?menu_type=side3">
<a herf="dinside.asp?menu_type=side4">
<a herf="dinside.asp?menu_type=side5">

så kan du includere dine filer således :

<%if request.querystring("menu_type") = "side1" then%>
<!-- #include file ="side1.asp"-->
<%else%>
<%if request.querystring("menu_type") = "side2" then%>
<!-- #include file ="side2.asp"-->
<%else%>
<%if request.querystring("menu_type") = "side3" then%>
<!-- #include file ="side3.asp"-->
<%else%>
<%if request.querystring("menu_type") = "side4" then%>
<!-- #include file ="side4.asp"-->
<%else%>
<%if request.querystring("menu_type") = "side5" then%>
<!-- #include file ="side5.asp"-->
<%end if%>

menu_type kan du kalde hvad du vil :)

Håber du forstår good luck :)
Avatar billede fusion-it Nybegynder
26. maj 2009 - 08:24 #4
Jeg vil næste skyde på samme metode kan bruges i PHP men er ikke sikker :)
Avatar billede andz Nybegynder
26. maj 2009 - 08:28 #5
Tror ikke du forstår spørgsmålet. Det jeg vil have er en bjælke med bl.a. brugernavn der forbliver øverst i vinduet uanset om der scrolles eller skiftes side (inden for samme website). Men tak alligevel.
Avatar billede fusion-it Nybegynder
26. maj 2009 - 08:44 #6
jo det gør jeg, jeg tror nærmere ikke du forstår min forklaring :)

for det jeg skriver vil virker :) der er 2 ting i det her du vil have den skal være på alle sider ?
Dertil kan du bruge SSI
Vil du have den til at stå fast selv ved scoll er en anden ting til dette skal du nok have fat i javascript ellernogeti den stil.

så hvis du deler det op i 2 tror jeg du vil have nemmere ved at lave det eller få hjælp.
Avatar billede fusion-it Nybegynder
26. maj 2009 - 08:48 #7
Avatar billede fusion-it Nybegynder
26. maj 2009 - 08:51 #8
Avatar billede fusion-it Nybegynder
26. maj 2009 - 08:57 #9
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2009 - 13:36 #10
Du kan f.eks. bruge css (og så SSI, ASP, PHP eller hvad du ellers har lyst til, eller lade være ...).
Nedenstående er noget jeg lavede 20 dec. 2008, ved ikke om det virker helt optimalt i de nyere browsere (testet p.t. i IE8 og FF3)

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"><html><head><meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1"><title>Ingen titel</title>

<style type="text/css">
html,body{margin:0px;padding:0px;height:100%;overflow:hidden;}

#bodyen{
  position:absolute;
  height:100%;
  width:100%;
  overflow-y:scroll;
  background:url('http://www.eksperten.dk/images/dot_3.gif');
}

#main{

  background:url('http://www.eksperten.dk/images/dot_1.gif');
}

#spc{
  clear:both;
  height:100px;
}

#wm {
  position:absolute;top:0px;left:0px;
  width:100%;
  height: 100px;
}
#wm2{
  margin-right:17px;
  height:100%;
  position:relative;
}
#wm3{
  background:url('http://www.eksperten.dk/images/dot_2.gif') repeat;
  position:absolute;
  top:0px;left:0px;
  width:100%;
  height:100%;
  z-index:2;
}
</style>
<!--[if IE]><style type="text/css">#wm{z-index:2;}</style><![endif]-->
</head><body>

<div id="wm"><div id="wm2"><div id="wm3">aaaaa</div></div></div>

<div id="bodyen">

<div id="spc"></div>

<div id="main">main...start<br>maiain...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...<br>main...slut</div>

</div>

</body></html>
Avatar billede mclemens Nybegynder
29. maj 2009 - 13:37 #11
- Som det ses er det nok bedst med ikke transparente baggrunde, men det er jo også mere lagt ind for eksemplets skyld...