Avatar billede pslind Nybegynder
25. maj 2009 - 10:31 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Router setup YouSee/mange devices/VM

Hej,

Jeg har 2 dynamiske ip's fra YouSee. Den ene til PC, den anden til Xbox 360. Det hele er koblet sammen med en 100 Mbit switch.

Nu er der det at jeg af og til bruger 360'erens IP i en VM installation af XP hvor jeg har klonet 360'erens MAC - hvilket giver mig 2 wan ip's som jeg benytter mig af til visse ting.

Det hele virker fint og upåklageligt. Men nu har jeg også fået en Blu-ray afspiller og en HD box fra YouSee, og man kan ikke købe flere ip's af dem end jeg allerede har - så jeg har et "problem".

Man kunne smide en router på Xbox/Blu-Ray/HD box'en, og så slukke routeren når jeg vil bruge Xbox'ens (routerens) ip i min VM, det er nok den nemmeste løsning - men en af fordelene ved en router er jo at den kan øge sikkerheden, så jeg kunne også tænke mig at have min PC bag en sådan.

Kan det overhovedet lade sig gøre? Evt. med 2 routere (en til Xbox/Blu-ray/HD box, og en til PC)? Men hvordan får jeg den ene router til at have 2 WAN ip's?

Meget forvirrende o_O
Avatar billede osigaard Nybegynder
25. maj 2009 - 11:04 #1
Du skal have smidt en router ind foran mellem din PC og din  YouSee adhang.
Denne ruoter skal så have den IP din PC i øjeblikket bruger.
Routerens DHCP server skal så tildele din PC en intern IP.
Avatar billede pslind Nybegynder
25. maj 2009 - 11:15 #2
Hej,

Det har jeg overvejet, men så er det ikke muligt udadtil at have 2 ips (de 2 dynamiske) da man så kun vil se routeren?

Hele problemet er at jeg i øjeblikket er i stand til at have 2 ip's udadtil pga. at jeg lader VMWare bruge PC'ens netkort til at få sin "egen" ip (Xbox ip'en) så jeg i realiteten har 2 ips på samme netkort.

Skriv endelig hvis der er noget jeg misforstår =)
Avatar billede pslind Nybegynder
25. maj 2009 - 11:22 #3
Problemet er vel egentlig at jeg skal have 2 WAN ip's ud gennem 1 router, er det overhovedet muligt?
Avatar billede osigaard Nybegynder
25. maj 2009 - 11:46 #4
Hvorlades er dit netværk opbygget lige nu ???
1.
YouSee adgang, kabel til PC, fra PC kabel til 100 Mbit switch, fra 100 Mbit switch kabel til Xbox 360

eller
2.

YouSee adgang kabel til 100 Mbit switch, fra 100 Mbit switch kabel til PC, fra 100 Mbit switch kabel til Xbox 360
Avatar billede pslind Nybegynder
25. maj 2009 - 12:31 #5
Kabelmodem ---> switch ---> PC
                    |
                    +----> Xbox
Avatar billede pslind Nybegynder
25. maj 2009 - 12:32 #6
ARGH!! irriterende at man ikke kan rette sine indlæg, da det diagram skal forstås som at Xbox'en er koblet til switchen.
Avatar billede osigaard Nybegynder
25. maj 2009 - 12:52 #7
Altså fra dit Kabelmodem, får du to IP!

Hvis du sætter en eks. Trådløs router ind mellem switchen og din PC, og Cloner PC'c ip ind på router, har du stadig de 2 IP'er

Til Trådløse routers switch, kan yderligere 4 enheder tilsluttes.
Hvad der ligger bag ved routeren er lokalt netværk, som så gives internetadgang via routeren (Altså den ip PC havde tidligere).
Avatar billede osigaard Nybegynder
25. maj 2009 - 13:35 #8
Ved at lade router få PC's IP kan du oprette et LAN som så får internet via router.
Din PC vil så indgå i dette LAN og få en Ny IP fra routeren

PC's ip er eks. nu 80.62.83.111
denne ip vil Router få, på WAN siden og på LAN siden IP 192.168.0.1
Din PC vil så få eks. IP 190.168.0.5
Alle enheder der tilsluttes router vil få en ip, der starter med 192.168.0.x.
I teorien kunne du også tilslutte en routet foran X-box der så kører på sit eget LAN.
De 2 Lan vil dog ikke kunne tale med hinanden, da det vil være s selvstændige netværk.
Avatar billede pslind Nybegynder
25. maj 2009 - 13:36 #9
Jo men, lad os nu sige jeg har 2 pc'ere i stedet for xbox'en, og jeg vil sætte 2 spil servere op (eksempel) med hver deres offentlig ip adresse, via 1 router? Det må være det nemmeste eksempel.

Tak fordi du gider bruge tid på at hjælpe =)
Avatar billede osigaard Nybegynder
25. maj 2009 - 17:37 #10
DU kan ikke have 2 offentlige IP (WAN-IP), på samme ROUTER.

Du kan evt. have 2 Servere stående på samme lokal net (LAN), så skal forskellige porte vøre åbnes på Routerens firewall og samme porte er så også forwardet på serverens firewall.

Eks Routeren 80.62.83.11 har port 11317  og port 11319 åbne
på server-1 192.168.0.10 er port 11317 åben
på server-2 192.168.0.12 er port 11319 åben
80.62.83.11 port 11317 er forwarded til 192.168.0.10 port 11317 og
80.62.83.11 port 11319 er forwarded til 192.168.0.12 port 11319

Blot et tænkt eksempel!
Avatar billede pslind Nybegynder
26. maj 2009 - 08:42 #11
Ok. Tak for svaret. Hvordan giver jeg egentlig point?
Avatar billede osigaard Nybegynder
26. maj 2009 - 09:33 #12
Du accepterer dette svar !  :-)
Se iøvrigt: http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede pslind Nybegynder
26. maj 2009 - 10:04 #13
Tak for det =) Jeg kunne overhovedet ikke finde den FAQ da jeg ledte efter en lignende.