Avatar billede mental Nybegynder
24. maj 2009 - 18:11 Der er 5 kommentarer

auto montering af usb drev...

jeg har en usb hdd sat til min lille xubuntu maskine.
men når jeg starter op, ligger min usb hdd fint nok som et drev vist på skrivebordet, men jeg skal manuelt højreklike på drevet og "montere" det...

...det er jo ikke særlig svært, men jeg har 2 forskellige programmer som henviser til den, og hvis jeg så glemmer at montere det her drev, så skal det bruge 30min på at kategorisere alle mine billeder igen... træls...

kan den da ikke bare montere det drev automatisk ved op start da?
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2009 - 18:23 #1
Det kan du vel gøre via /etc/fstab - prøv at ændre linjen der omhandler den pågældende disk til "auto"
Avatar billede mental Nybegynder
24. maj 2009 - 19:33 #2
øhh...

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>  <type>  <options>      <dump>  <pass>
proc            /proc          proc    defaults        0      0
# /dev/sda1
UUID=11cfe1bd-7b09-4f84-8eb8-bba34d9ed548 /              ext3    relatime,errors=remount-ro 0      1
# /dev/sda5
UUID=f2eee8f5-9ca8-4a05-b5b9-1412a1309f77 none            swap    sw              0      0
/dev/scd0      /media/cdrom0  udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0      0
Avatar billede ejldk Nybegynder
24. maj 2009 - 19:55 #3
prøv at rette
user,noauto,exec,utf8

til
user,auto,exec,utf8

har ingen anelse om det virker, men det er da et bud ! ;)
Avatar billede mental Nybegynder
24. maj 2009 - 20:38 #4
hehe...

men sådan som jeg læser det... så er den jo ved mit cdrom drev??
så jeg kan ikke lige se hvad den har med min usb hdd at gøre?
Avatar billede coenet Nybegynder
25. maj 2009 - 08:06 #5
Start med at oprette en mappe som drevet skal monteres i (hvis det ikke allerede er gjort). Foreksempel :

sudo mkdir /usbdisk

Indsæt herefter noget som ligner nedenstående på en ny linie i /etc/fstab :

/dev/sdb1 /usbdisk vfat defaults 0 0

Det første parameter kan være noget andet end /dev/sdb1, men da det er et USB drev så er det et meget godt bud. Jeg går i ovenstående udfra at disken er formateret som FAT32 (vfat). Hvis den ikke er det skal dette parameter selvfølgelig ændres.