Avatar billede diite92 Nybegynder
20. maj 2009 - 22:15 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Hvad er forskellen

hej jeg kom til at tænke på hvad er forskællen enlig fra en Datatekniker og en datafagtekniker

har en bog hvori der står at det er det samme og det blev jeg lidt mistænklig over

så søgte jeg lidt rundt på nettet og fandt ikke rigtig noget der hjalp mig

håber der nogle søde mennesker her inde der kan hjælpe mig her =)

på forhånd tak
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. maj 2009 - 22:53 #1
Begge begreber findes mig bekendt ikke i dag i det officielle uddannelsessystem. Det foregår således.

Du starter med at læse til datasupporter der tager 3 år og kan så læse videre 2 år til datafagteknikker, der vel svare til den gamle datamatikker.

En datateknikker er vel oftest en betegnelse for en selvlært person i en IT sektion der arbejder med EDB i bred forstand. Den slags har mange navne IT tekniker, edb assistent osv osv.

Skriv lidt om hvad du gerne vil lave, så kan jeg sagtens rådgive dig
Avatar billede snowball Novice
20. maj 2009 - 23:20 #2
Der bliver jeg godt nok lige nødt til at rette dig bufferzone!

En "datafagteknikker" og "datamatiker" er absolut ikke det samme.

http://www.ug.dk/Erhverv.aspx?article_id=jobb-datafagtekniker
http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-datamatiker

En datamatiker er en "teoretisk" uddannelse hvor der er lagt vægt på software og udvikling heraf, hvorimod en datafagtekniker er en meget mere praktisk uddannelse eftersom man kommer ind i et lærlingeforløb hvor man beskæftiger sig med mange forskellige ting.

Datatekniker er den nyeste beskrivelse for det der tidligere hed datafagtekniker eller før det datamekaniker.
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
21. maj 2009 - 19:44 #3
Ved ikke hvad en datafagtekniker er... Men jeg er igang med IT-Supporter uddannelsen, og vil herefter videre til Datatekniker.. Som stadig findes... I bedste velgående...

http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-datakommunikationsudd
Avatar billede diite92 Nybegynder
21. maj 2009 - 21:35 #4
ja jeg ville da indrømme at hvis datatekniker uddannelsen ikke findes mere har jeg et hæfte med problemer som er lavet i år xD

men tilbage til mit spørgsmål

jeg læste de forskellige links igemmen og ved nu at det enlig er det samme

og med hensyn til dig bufferzone

så tænkte jeg på lidt opsætning af styre sytemer og databaser programmering vedligeholdelse og IT sikkerhed

det er et større projekt I know
Avatar billede diite92 Nybegynder
21. maj 2009 - 21:47 #5
og efter det jeg læste lige for hurtigt at få smit dette inden for mange svar/kommentar så ser det ud til jeg får en del af det i datatekniker uddanelsen
Avatar billede ksoren Nybegynder
22. maj 2009 - 01:37 #6
Først hed uddannelsen datamekaniker
så blev den omdøbt til datafagtekniker
og så blev den igen omdøbt til datatekniker

samme uddannelse, de ved bare ikke hvad de skal kalde den...
Avatar billede diite92 Nybegynder
23. maj 2009 - 00:54 #7
typisk at man ikke kan blive enig xD syns jeg ser det tit på mit arbejde og blandt gifte mennesker xD
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
25. maj 2009 - 14:16 #8
# 4

"så tænkte jeg på lidt opsætning af styre sytemer og databaser programmering vedligeholdelse og IT sikkerhed

det er et større projekt I know "

^ Det er lige præsis sådan noget vi laver som IT-Supportere.

- Opsætning af computere.
- Opsætning af alle slags servere du kan komme i tanke om.
- Opsætning, fejlfinding og sikkerhed af netværk (Samt fysiske og logiske netværkstegninger)
- Programmering (Vi har lært at programmere i Delphi/Pascal, men det kan være alle sprog - det finder man ud af i fællesskab)
- Vi har tilmed lært det grundlæggende i at lave vira og hacke (Fordi før man kan lave noget sikkert, er man nød til at vide lidt om hvordan banditterne arbejder)

Når du engang er færdig som IT-supporter (tager 2½ år, hvoraf ½ år er grundforløb på teknisk skole og hedder "Srøm, Styring og IT") kan du videre uddanne dig til Datatekniker (Der er mere specialiseret indenfor opsætning og reparation af hardware).

Jeg henviser til det link i #3
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. maj 2009 - 21:06 #9
igen med fare for at være en smule out of date. Så er det således hos os.

Opsætning af pc og servere incl fejlfinding: Mindst datafagteknikker (vi har ingen datatekniker endnu da vi kun hyre uddannede folk).

IT sikkerhed: Datafagteknikker med en del erfaring samt flere specialkurser

Hacking, vira mm: Så skal du arbejde for mig og så bygger vi oven på dem fra IT sikkerhed.

IT supportere bruger vi (hvis vi ikke kan få andet og det kan vi i øjeblikket) kun i vores helpdesk til bruger support, officepakken og grundlæggende pc
Avatar billede diite92 Nybegynder
25. maj 2009 - 22:11 #10
jeg siger  mange tak alle sammen for jeres svar =) det er bestemt det hele værd så

men #8

jeg kan starte på datatekniker uddannelsen her i mit område men ikke som it supporter

og de siger det er en udviklet form af it supporter og et par mere
Avatar billede ksoren Nybegynder
25. maj 2009 - 23:53 #11
#9 du har misforstået pointen, når du skriver "vi har ingen datatekniker endnu da vi kun hyre uddannede folk".

En datatekniker og en dataFAGtekniker er ene og samme mand (i denne diskussion). Dem, der udbyder uddannelsen, kan bare ikke blive enige om navnet.
Avatar billede ksoren Nybegynder
25. maj 2009 - 23:57 #12
De fjernede "fag" fra navnet for at få uddannelsen til at lyde mere akademisk.
Avatar billede diite92 Nybegynder
26. maj 2009 - 00:10 #13
lol undskyld jeg siger det #11 men er det ikke lidt latterlidt xD
Avatar billede ksoren Nybegynder
26. maj 2009 - 00:41 #14
Jo, lidt latterligt er det. Jeg nåede at gå på alle tre uddannelser. Den sidste omdøbning kom dog så sent i forløbet, at jeg kun nåede at blive FAGtekniker :)
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
26. maj 2009 - 11:49 #15
#10
Du kan godt gå direkte igang med Datatekniker uddannelsen, efter at du har taget grundforløbet "Strøm, Styring og IT" på en teknisk skole.

Det jeg gør, er at jeg tager IT-Supporter uddannelsen, og så bagefter videre til Datatekniker. Det gir det sidste i samme ende, som at gå den direkte vej, og det tager ikke længere tid, da IT Supporter uddannelsen er en del af Datatekniker uddannelsen.
Datatekniker er bare et speciale...
Avatar billede diite92 Nybegynder
26. maj 2009 - 21:16 #16
mulight har bare fået af vide det en overbygning xD
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
02. juni 2009 - 20:11 #17
er det jo også... du kan tage it-supporteren, og så stoppe.. eller du kan videreuddanne dig til datatekniker..
Dvs. du skal starte med at tage SSI-grundforløbet, og når du har gjort det (tager 20-60 uger) går du igang med IT-Supporter.. Her lærer du om ALT du skal bruge, dog ikke så langt ned i dybden, som du gør senere, når du tager en "overbygning" eller hvad vi nu vil kalde det.
Avatar billede snowball Novice
04. august 2009 - 12:50 #18
Har du brug for mere hjælp? :)

Hvis ikke, så husk venligst at lukke spørgsmålet - http://www.eksperten.dk/faq#faq-4-2
Avatar billede diite92 Nybegynder
17. marts 2010 - 14:58 #19
lukket