Avatar billede webweaver Praktikant
20. maj 2009 - 14:58 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med installation af XP.

Hej proffer.

Jeg har fået en computer ind fra en ven, som skulle laves.
Den var begyndt lige pludselig ud af ingenting at skrive "kunne ikke indlæse OS" eller noget i den stil. Prøvede lidt forskellige ting, men der var ikke meget at gøre, så har formateret maskinen og gjort den klar til en ny omgang, men nu når jeg prøver at installere hans XP udgave, kommer den frem med at det ikke var muligt at få adgang til partionen, og disc'en muligvis er beskadiget. Har I nogen idé om hvad det kan være ?

Jeg har sagt til ham det muligvis er harddisken som er stået af.
Kan ikke se hvor der ellers skulle være problemer. Det er bare underligt, for i Mayblast fx, kan jeg sagtens se harddisken og dele den op i partioner etc.. under formateringen. Hvis den var stået af, burde den vel slet ikke kunne ses eller?

På forhånd tak :)
Avatar billede elton2000 Nybegynder
20. maj 2009 - 15:07 #1
Når jeg møder denne fejl, behandler jeg først for klosterfejl evt. i leadintracket. Prøv på ekstern maskine at køre http://power-defragmenter-gui.en.softonic.com/ og se hvad den siger.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
20. maj 2009 - 15:13 #2
hvis MBR sporet er dødt/beskadiget kan du sagtens se disken, men den vil ikke virke...

Har du prøvet at boote den med en linux cd i, oprette og installere på en partion. Derefter bør du kunne køre winXP ind og bare formatere igen.
Det taget lidt tid, men giver dig en ide om hvorvidt harddisken er død eller ej...
Avatar billede webweaver Praktikant
20. maj 2009 - 23:18 #3
elton2000 så du vil smide disken over i anden maskine, og køre defragmenteringen den vej igennem?

mcb2001, nope har jeg umiddelbart ikke. Det ligger jeg ikke inde med. Har ellers både kørt formatering med Windows som det allerførste, hvilket den ikke kunne hitte ud af. Den stod på 0% i mere end 15 timer, så det opgav jeg lidt,  hvorefter jeg smed Mayblast startdiskette i og formaterede og oprettede partioner den vej igennem. Gik også ganske fint, indtil Windows skulle installeres igen ihvertfald.

Det skal siges, hvis jeg opretter partioner igennem startdisketten, så kan Windows slet ikke se eller få adgang til dem. hvis jeg lader det være som 1 stor harddisk, så kan den sagtens se den og vælge den, men så kommer omtalte fejl.

Jeg tror der skal en ny disc i.
Avatar billede webweaver Praktikant
20. maj 2009 - 23:19 #4
Hov, det skulle selvfølgelig ikke være et svar.
Avatar billede elton2000 Nybegynder
21. maj 2009 - 06:20 #5
Ja bare som ekstern disk.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. maj 2009 - 14:45 #6
Hvis der er beskadigede kloster, hjælper det ikke at formatere.
Du kan prøve dette:
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data

/p Checker disken omhyggeligt for fejl

------------------------------------------------------------------
Bootup på winCDén. Når du bliver spurgt om, hvad du vil gøre, installere eller
reparere, vælger du at trykke på bogstavet "R" så kommer du ind i konsollen.
Her skal du vælge hvad du vil åbne, og du trykker på 1.tallet. Du bliver så
spurgt om pasword. Hvis du ikke bruger noget, trykker du bare på enter.
Nu kan du så skrive, og skriver chkdsk /p /r  læg mærke til mellemrummet ved
skråstregen. Derefter trykker du enter. Når undersøgelsen er færdig, skriver
du exit, og trykker enter.
Avatar billede b-and Novice
21. maj 2009 - 15:43 #7
Jeg vil nu anbefale dig at nulstille den harddisk ved hjælp af killdisk > http://www.helgec.dk/killdisk.html < og så en efterfølgende formatering…

Det burde virke - hvis disken ikke er gået helet død…
Avatar billede webweaver Praktikant
29. maj 2009 - 16:32 #8
Jeg har lige været udenlands en uge.
Derfor ingen respons herfra. Er hjemme igen, og vil kigge nærmere på disc'en snarest.

Vender tilbage med hvad det ender ud i :)
Avatar billede webweaver Praktikant
20. juni 2009 - 21:48 #9
Der er ikke sket nogen forandring her.. Har ikke fået hans computer over endnu. Det haster åbenbart ikke så meget for ham at få den lavet. Jeg lukker tråden.

Dem som har bidraget med en evt. løsning kan smide et svar :)
Avatar billede webweaver Praktikant
03. juli 2009 - 19:09 #10
Jeg lukker selv så .. :)
Avatar billede webweaver Praktikant
03. juli 2009 - 19:09 #11
svar.. ;)