Avatar billede wallstreet Nybegynder
17. maj 2009 - 15:20 Der er 6 kommentarer

Windows 7 RC - 32bit eller 64bit: Hvad bør jeg vælge?

Kære Eksperter,

Jeg har netop installeret Windows 7 RC 32-bit på min bærbare computer. Det kører glimrende. Men overvejer, om jeg skal smide 64-bit versionen ind på min maskine i stedet for. Spørgsmålet er blot, om min computer er kraftig nok til at udnytte 64-bit systemet optimalt. Og om det overhovedet er nødvendigt i forhold til de programmer og spil jeg anvender i det daglige?

Min computers hardware specifikationer er følgende:
Intel Core2 Duo CPU T5750 (2.00 GHz)
4 GB RAM
NVIDIA GeForce 9500 GS
200 GB Harddisk (delt op i to partitioner)

Jeg bruger programmer som Firefox, Thunderbird, Pidgin, Winamp, OpenOffice (Go-OO), Avast, VLC Player osv. Altså ikke særligt tunge programmer. Med hensyn til spil drejer det sig om diverse HL2-spil på Steam, GTA4 og Fallout 3.

Spørgsmålene er altå:

1) Er min computer kraftig nok til at drage nytte af 64bit fordelene?
2) Er det - i forhold til de programmer og spil jeg anvender i det daglige - overhovedet nødvendigt med 64-bit versionen på min maskine?

På forhånd tak
Kasper Resen
Avatar billede off-line Nybegynder
17. maj 2009 - 15:30 #1
Den eneste fordel ved 64 er, at den kan arbejde med flere ram.
Ud fra det du skriver, har du ikke brug for det.
Der er derimod flere programmer, som slet ikke kan køres under 64.
Så du har intet at vinde, men måske noget at tabe?
Avatar billede wallstreet Nybegynder
17. maj 2009 - 15:35 #2
Jeg takker mange gange for svaret. Så holder jeg mig til 32-bit versionen.
Avatar billede Sebastian_B_Jensen Nybegynder
17. maj 2009 - 15:54 #3
Hej Wallstreet

Jeg vil umidlbart mene at du med den mængde ram du har, bliver nød til at bruge 64-bit versionen.
Men også flere programmer kommer support af 64-bit, da det er meget populært nu.

Men hvad brugte du før du installerede Win7?

Hilsen Sebastian
Avatar billede off-line Nybegynder
17. maj 2009 - 16:18 #4
Det er rigtigt, at 32 bit kun kan bruge 3.2-3.5 GB ud af 4 GB.
Men det er også nok til kravene her.
Desuden drejer det sig ikke kun om hvad der kommer af programmer,
men i høj grad hvad man har i forvejen, og ikke har lyst til at
kassere. Det kan jo blive dyrt.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2009 - 17:51 #6
Lille kommentar: 32-bit styresystemer kan udnytte 4 gb, men det er inklusiv dedikerede ram i grafikkortet samt en lille mængde ram til andre dele af hardwaren, husker ikke lige hvad.

Så: 32-bit OS; 4 gb minus ram i grafikkort = max. mængde RAM.

For meget RAM skader dog på ingen måde computeren, da Windows i stedet "overser" mængden.