Avatar billede uhrbrand Nybegynder
16. maj 2009 - 16:50 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

korrekt betegnelse - er facebook og gmail web-applications?

Hej Alle.

Jeg søger den helt korrekte betegnelse for forskellige typer af programmer/applications.

Word, Photoshop = Desktop Applications
Google Documents, Photoshop Express = ?
Facebook, Youtube, GMail = ?
Skype = ?

Er alle applications der afvikles på en server og tilgås via en browser web-applications?

Skype er et desktop application der skal installeres på ens computer, men den arbejder jo sammen med en server på nettet. Smelter de forskellige betegnelser sammen i dag?

Har i nogen meninger?
Mvh. Uhrbrand.
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. maj 2009 - 17:06 #1
Jeg tror problemet ligger i at du anvender for få kategorier. En desktop applikation står vel i kontrast til en server applikation og en web applikation er (vel) en applikation der anvender web teknologi og tilgås via en browser og dermed kan en web applikation vel både være en desktop og en server applikation men er oftest en server applikation.

Mit bud er følgende

Google documents m.m.: Web baserede kontor og groupware applikationer

Facebook, Linkedin: Sociale netværk

Youtube, flicker, m.m.: Fildelings netværk

Skype: netværksbaseret telefoni.

Photoshop express: Billed behandling til privatmarkedet.

I dag ser du fremkomst af programmer som Microsoft Grove og sharpoint der nu smelter de netværks/server baserede applikationer, hvor samarbejde mellem flere medarbejdere var koden sammen med mulighed for at arbejde offline og mobilt.

Hvor en applikation lige lander handler meget om hvad du lige ligger vægt på
Avatar billede drenriza Nybegynder
16. maj 2009 - 17:08 #2
Facebook samt google.s gmail er en service.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
16. maj 2009 - 19:27 #3
Som wiki her siger:

In software engineering, a web application or webapp [1] is an application that is accessed via web browser over a network such as the Internet or an intranet. It is also a computer software application that is coded in a browser-supported language (such as HTML, JavaScript, Java, etc.) and reliant on a common web browser to render the application executable.

m.a.o. en webapp er et stykke software som bliver rendered i en browser. Da f.eks. skype og msn messenger ikke bliver rendered i en browser er de pr. definition ikke webapps. Som kontrast kan naevnes front-enden til evt. din router eller en virksomheds cms system eller portal. De tilgaas gennem en browser, men er ikke paa www, men de er stadig webapps, da deres front-end kun kan vises i en browser. Bare fordi en applikation bruger internettet til at udfoere sine funktioner, er det ikke noedvendigvis en webapp. F.eks Outlook er ikke en webapp, men webmail er!

Hvis du sidder derhjemme og koder lidt .net eller jsp og koerer det paa din lokale IIS eller Tomcat, behoever det ikke have en netvaerks-forbindelse, men det er stadig en webapp, idet det er ment at en browser skal vaere front-enden.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2009 - 23:12 #4
Nu skal man skelne mellem den tekniske type applikation og den forretningsmæssige type applikation.

Teknisk:

Word, Photoshop, Skype = desktop applikationer (fordi der ligger en speciel EXE på din PC)
Google Documents, Photoshop Express, Facebook, Youtube, GMail = web applikationer (fordi du bruger web browser til adgang)

Forretningsmæssigt:

Word, Google Documents = tekstbehandling
Photoshop, Photoshop Express = billedbehandling
Facebook = social netværk
Youtube = video deling
GMail = email
Skype = telefoni

De fleste af de web applikationer du nævner tilhører et subset af web applikationer kendt som RIA (Rich Internet Applications), hvilket dækker over web applikationer med et look and feel meget ligesom desktop applikationer.
Avatar billede uhrbrand Nybegynder
28. maj 2009 - 18:16 #5
Mange tak for svar baitianlong og arne_v! I må gerne smide et svar så i kan få point :)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2009 - 18:24 #6
svar
Avatar billede baitianlong Nybegynder
29. maj 2009 - 16:43 #7
og svar...