Avatar billede daphne Novice
13. maj 2009 - 22:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan skifter man baggrundsfarven på et billede..

Ændring af baggrundsfarve ?

Jeg har hørt noget om, at man kan skifte/ændre baggrundsfarven på et billede taget eksempelvis i et studie.. hvor man ikke nødvendigvis behøver at klippe personen ud.

Det vil jo være en væsentlig fordel, eftersom eksempelvis hår kan være vanskeligt at få klippet præcist af personen.

Lidt á la samme fremgangsmåde, som de har benyttet på 'vejr'-meldingen på tv, hvor skærmen er en form for 'lime-grøn', men det vi andre ser i selve vejr-udsigten er et vejrkort.

En sådan lime-grøn kan fås som baggrundsophæng, hvilket skulle gøre det nemmere at skifte baggrundsfarven på f.eks. et billede.

Men mit spørgsmål går så lidt på, HVORDAN man rent faktisk griber sådan et projekt an, for jeg kan ikke umiddelbart i Photoshop se, hvor man skal kunne gøre dette.

Håber nogen kan hjælpe. Gerne med en udførlig vejledning.

På forhånd tak.

Med venlige hilsner
Gitte Daphne
Avatar billede mrehn Nybegynder
13. maj 2009 - 22:10 #1
Avatar billede daphne Novice
13. maj 2009 - 22:18 #2
Det er lige præcis sådan noget i den retning, jeg er på udkig efter.. bortset fra, jeg bruger pc/windows, og ikke mac.. kan se, at det er en mac-side, du har henvist til.

Og så gerne en dansk vejledning til trin-for-trin, hvordan man gør dette i Photoshop.

Med venlige hilsner
Gitte Daphne
Avatar billede daphne Novice
29. januar 2010 - 11:31 #4
Tak for indlæg, har desværre ikke haft lejlighed til at kigge nærmere på jeres kommentarer, men vær rar at afgive et svar, så I kan få jeres point.

Mvh.
Gitte Daphne
Avatar billede daphne Novice
30. januar 2010 - 18:55 #5
Er der slet ingen, der vil have point ??
Avatar billede justrace Novice
30. januar 2010 - 19:12 #6
Tror det du tænker på er at man bruger en baggrund med meget høj kontrast i forhold til det man fotograferer/filmer.

Hvis man så sørger for det er helt glat uden folder eller skygger, og helt ensartet belyst, kan man jo med pipetten samle farven op, og derefter markere hele den farve, og vupti, alt der skal fjernes er markeret.

Hvis du har lagt mærke til at man tit bruger et meget grønt stykke stof, er farven bare fordi den kan bruges til næsten alt, undtagen natur.
Avatar billede daphne Novice
30. januar 2010 - 19:20 #7
Det er noget i den retning jeg er på udkig efter.. men har dog ikke haft lejlighed til at afprøve det i praksis.
Avatar billede justrace Novice
30. januar 2010 - 19:24 #8
Ok, så prøv at google "Cromakey".
Det er den tekniske betegnelse. :)

Har lige prøvet, og der kommer meget godt frem.
Avatar billede justrace Novice
02. februar 2010 - 06:36 #9
Kommet videre?
Avatar billede daphne Novice
02. februar 2010 - 08:34 #10
Har desværre ikke tiden p.t. til at snuse nærmere til det. Var mere da jeg oprettede spørgsmålet, at det var aktuelt.

Så jeg lukker det nu.

Tak for hjælpen.

Mvh.