Avatar billede dannin Nybegynder
07. maj 2009 - 20:49 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Problemer med trådløst netværk mellem 2 routere

Hej eksperter

Jeg er kørt fast og håber på lidt support - for nu går det ud over min viden :-)

Jeg har 2 routere - En Zyxel P660 wireless fra cybercity og en Linksys WRT54G. Da jeg har en NAS kørende i et andet rum end zyxel routeren står i og ikke ønsker at trække kabel, skal jeg have den trådløst på net - hertil bruges Linksys routeren.

Jeg har fundet en 3rd party firmware til Linksys'en som hedder

'Alchemy' som gør at routeren kan opføre sig som klient.

Jeg har som sådan fået det til at køre vha. denne guide:

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=36&threadid=1513386&frmKeyword=&STARTPAGE=1&FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear

...dog har jeg problemer med step 10.

Jeg har telnettet til routeren og kørt den cmd som der er skrevet, og det ser ud til at gå igennem (den melder ikke fejl), men det ser alligevel ikke ud til at virke. Mit mediecenter er tilsluttet via kabel til linksys routeren, og linksysrouteren er forbundet til zyxel routeren som klient. Til Zyxel routeren er min almindelige stationære forbundet via kabel.

Jeg kan ikke pinge noget som helst på linksysrouteren (hverken mediecenteret, selve routeren eller NAS'en) hvis jeg gør det fra min staionære som er tilsluttet zyxel routeren - Men jeg kan godt den anden vej. Jeg kan godt pinge min stationære computer fra linksys routeren og alt der er tilsluttet den.

Jeg har selvfølgelig tjekket om firewalls er slået fra, både i windows og på routerne.

Det HAR fungeret - Jeg har kunnet pinge begge veje, men så genstartede jeg zyxel routeren og så kunne jeg ikke igen. Og jeg lavede ingen ændringer på zyxel routeren før jeg genstartede!

Zyxel routeren kører subnet 255.255.255.0 og ip 10.0.0.*

Linksys routeren kører subnet 255.255.255.128 og ip 10.0.1.*

200 points og en kold bajer på en bar i AA til den der hjælper mig til at løse mit problem ;-)
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2009 - 21:41 #1
Hvor ligger AA henne ?
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2009 - 21:45 #2
Anyway, er der samme routere her i huset. Også CC

Linksys'en var som standard sat til at køre som 192.168.0.1
Satte den så til en comp, ( kabel ), og gik ind og ændrede gateway til 10.0.0.1 og DNS det samme som zyxel.

Men utestet, så burde det være nok at du sætter linksys til DNS RELAY til 10.0.0.1
D.v.s linksys får sin interne ip fra zyxel, og alle som logger på linksys får også ip derfra.
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2009 - 21:47 #3
Hmm, jeg gav også linksys en statisk ip, som er udenfor DHCP i zyxel
Avatar billede dannin Nybegynder
07. maj 2009 - 21:49 #4
showsource - Aalborg :-)

Jamen havde du også smidt det 3rd party firmware på din wrt54g? Og kørte du også den som klient?
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2009 - 21:56 #5
Nej ingen 3. parts halløj! ( one on one is best! :O] )

Ålborg! Æv æv

Og ja, den er vel klient, til zyxel'en ?
Avatar billede dannin Nybegynder
07. maj 2009 - 21:58 #6
Jamen det var kun 3. parts softwaren jeg kunne få til at lege klient.. Den standard firmware understøtter jo ikke at gøre routeren til en "slave" af en anden wireless router..
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2009 - 22:05 #7
joda, gi' den en statisk ip, ( jeg brugte 10.0.0.100 ) og sæt gateway til 10.0.0.1 og DNS det samme som zyxel.

Men ok, den linksys her i huset er en "svensker" :
" Version på inbyggd programvara : v4.30.7 "

DNS RELAY kan jeg ikke finde, så det er nok i zyxel jeg har set den.
Avatar billede dannin Nybegynder
07. maj 2009 - 22:06 #8
Jamen hvordan har du fået dem til at snakke sammen? Hvordan vælger du hvilket trådløst netværk linksysen skal gå på?
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2009 - 22:09 #9
ah, jeg har et kabel mellem de to routere.
Er zyxel også trådløs ? For så er det ikke den samme som her.
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2009 - 22:10 #10
shit, må se at få mig nogle læsebriller!

Men hvis du fortæller zyxel at gateway er 10.0.0.1 og bruger samme DNS m.m. så burde det også virke.
Avatar billede dannin Nybegynder
07. maj 2009 - 22:13 #11
Jeps, begge er trådløse. Ideen i det er at bruge linksys'en som en slags trådløs netværksadapter til flere computiere..
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2009 - 22:14 #12
Og deaktiverer DHCP i linksys.

Men jeg har ikke prøvet med trådløs -> trådløs, men det burde være det samme ?
Eller, det er måpske ikke ?

Altså, zyxel er den primære router, og den som kører DHCP
Avatar billede dannin Nybegynder
07. maj 2009 - 22:19 #13
Jamen linksys'en skal jo forbindes til det trådløse netværk somehow før det kan lade sig gøre..
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2009 - 22:24 #14
ja, men hvis du fortæller linksys at den skal bruge en statisk ip, og bruger 10.0.0.1 som gateway indtaster DNS 1 og 2 ( er måske ikke nødvendigt? ) og deaktiverer DHCP, så burde det virke.
Vil jeg mene .....

Og selvf. gi'r den et netværksnavn som er forskelligt fra zyxel
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2009 - 22:32 #15
Har lagt et billede ud af linksys: ( ligger der kun for et stykke tid )

http://technolinks.dk/images/linksys.jpg

Hvis du aktiverer DHCP, så sørg for det ikke koliderer med zyxel.
Altså definer et område som zyxel ikke bruger.
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2009 - 22:41 #16
Men, jeg spilder sgu nok din og min tid!
Jeg har jo ikke selv mulighed for at teste .....
( Tag bare en øl på min regning! )

Jeg går i seng.
Avatar billede dannin Nybegynder
15. marts 2011 - 21:30 #17
ingen svar givet