Avatar billede Claus Mester
29. april 2009 - 18:23 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Ingen FSB eller Multiplier

Dristigt, om end varsomt, træder jeg helt grøn, ud i overclocking af mit system, ved at læse og lære fra nettets utallige artikler.

Da jeg når til den praktiske del, der foregår i BIOS, forsøger jeg uden succes, at hitte noget der cirka rimer på "FSB", "Multiplier", "CPU Host Clock", "CPU Host Frequency" eller noget lignende.

Er mit system, pga af disse tilsyneladende skjulte/ikke-eksisterende indstillingsmuligheder, helt udenfor overclocking rækkevidde?

nicolaus
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
29. april 2009 - 18:34 #1
Hej..

har du opdateret din BIOS (Flash BIOS) ?

er det en Stationær PC ?
Avatar billede Claus Mester
29. april 2009 - 18:40 #2
Ja, jeg opdaterede min BIOS for et par måneder siden.
Det er en stationær.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
29. april 2009 - 18:50 #3
kan du linke et billede af din BIOS info.
(når du er gået ind i BIOS)?
Avatar billede Claus Mester
29. april 2009 - 18:57 #4
Jo ...
Avatar billede Claus Mester
29. april 2009 - 19:39 #5
Her er et foto af min BIOS som den ser ud ved opstart
http://yfrog.com/62billede080j
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
29. april 2009 - 19:54 #6
OK..

du mangler et menu felt hvor der står "Cell Menu"..
(Der inde kan du overclocke din computer)

(Billede)
LINK http://www.tweakup.dk/images/article/1570/bios1.jpg

Er du 101% sikker at du har den nyeste CMOS BIOS til din computer?

(du kan ikke opdatere din BIOS i Windows - Den skal flashes)..
Avatar billede Claus Mester
29. april 2009 - 22:07 #7
Nej det er jeg bestemt ikke sikker på.
Hvordan finder jeg helt præcist ud af det og hvor kan jeg hente den nyeste så jeg er sikker på det er den rigtige?

Den jeg flashede for et par måneder siden, er jeg ikke sikker på er den rigtige. Fulgte nogle online instruktioner. Syntes mit system er blever "underligt" siden, dog uden alvorlige problemer. Bare lidt langsommere, grafikken dårligere i spil mm.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
29. april 2009 - 22:27 #8
hvad hedder din BIOS  + Version ?
(kan ses når computeren opstarter fra bunden
-du kan trykke "Pause-Break" for at aflæse hvad der står)

eller kan du linke hvor du fik den fra sidst ?
Avatar billede ZTempo Nybegynder
29. april 2009 - 22:31 #9
Alt efter hvor du har købt din computer er det jo også muligt at overclocking simpelthen ikke er en mulighed. Visse producenter modificerer selv bios'et i deres systemer så de forskellige funktioner er låste.
Avatar billede Claus Mester
30. april 2009 - 07:11 #10
BIOS Manufacturer: American Megatrends
BIOS Date: 02/28/08
BIOS Version: V1.6

Computeren er selvsamlet af en bekendt.
Avatar billede Claus Mester
30. april 2009 - 07:31 #11
Supplerende info fra AMIBIOS detekteringssoftware:
http://img514.imageshack.us/img514/5654/bios.jpg

På denne side http://www.ami.com/support/bios.cfm?refer=mbid gennemgår min BIOS producent hvordan man finder ud af hvilken version etc. man har. Men følger jeg vejledningen, kan jeg umiddelbart ikke fastslå om jeg har en "ægte" AMIBIOS. Testen fastslår (se foto) at det ér et AMIBIOS, men ID nummeret passer ikke.

Jeg er forvirret på et højere plan!
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
30. april 2009 - 18:36 #12
kan du ikke skrive hvad der står på din computer BIOS opstart.
jeg har sat 3 røde ringe rundt om de data som jeg gerne vil have..

LINK http://img206.imageshack.us/img206/5654/bios.jpg
Avatar billede Claus Mester
30. april 2009 - 19:23 #13
den skærm fremkommer slet ikke under opstart.
kun skærmen med mulighed for at vælge BIOS eller POST og så windows skærmen med den rullende bar
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
30. april 2009 - 19:32 #14
OK..

Når du starter din computer + gå ind i BIOS
+ Advanced BIOS Features..

Så skulle der gerne stå "Full Screen Logo Show".

Den skal stå på "Disabled"..
Avatar billede Claus Mester
30. april 2009 - 19:48 #15
Ok.
Det lykkedes at få skærmen med de oplysninger til at dukke op.
Efter et tryk på pause, fik jeg følgende info:

A7327AMS V1.6 11:45:21

Der kommer noget nederst, men jeg når ikke at se hvad det er inden det forsvinder og windows skærmen starter op. Men det ser umiddelbart ikke ud til at være noget med tal, men tekst.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
30. april 2009 - 20:06 #16
kan det passe at din bios hed v.1.4 xxx før.. ?

(Jeg har kigget i en del forums hvor der er problemer med V.1.6)
Avatar billede Claus Mester
30. april 2009 - 20:22 #17
ja det mener jeg bestemt den hed.
er vi ude i en "back flash"?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
30. april 2009 - 20:37 #18
Ja eller en V1.5.

(der er bare ikke sikkert at der er inbygget en "Cell-Menu")
Avatar billede Claus Mester
30. april 2009 - 22:07 #19
det ku jeg så håbe på
hvor finder jeg den rigtige bios - vil helst undgå at kludre for meget i det.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
30. april 2009 - 22:34 #20
kør lige dette program og skriv hvad der står på "MainBoard"
(det er navnet på dit motherborad)..

PC Wizard.
LINK http://www.cpuid.com/download/pcw2008_v1871.exe
Avatar billede Claus Mester
30. april 2009 - 22:49 #21
Mainboard :    MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD MS-7327
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
30. april 2009 - 22:50 #22
ok.
sorry glemte lige + "Chipset"..
Avatar billede Claus Mester
30. april 2009 - 22:59 #23
Chipset :    AMD RS690/RS690M
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
30. april 2009 - 23:46 #24
kan du huske hvad filen hed som du brugte sidstegang.. ?
har du den ? (hvis disse her ikke virker)..

(har kigget i andre forum´s -hvor nogle måtte omdøbe uorginale filer til den orginale fil navn..)

(Links)
V1.4
LINK http://www.box.net/shared/4eg9u60jdm

V1.6
LINK http://rapidshare.com/files/99750922/A7327AMS.160_SLIC.html
Avatar billede Claus Mester
01. maj 2009 - 08:31 #25
da jeg opdaterede bios benyttede jeg MSI's autoupdate der kan downloades på deres hjemmeside (såvidt jeg husker).

Du skal iøvrigt ha tusinde tak for den hjælp du har ydet indtil videre. Værdsætter det!
Avatar billede Claus Mester
01. maj 2009 - 16:21 #26
Nu spørger jeg måske dumt, men hvad gør jeg med den downloadede fil?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
01. maj 2009 - 18:15 #27
Hej igen..

filen skal omdøbes og bruges med et andet program til at flashe med.. (finder den snart..)

Fandt lige en Manual til dit bundkort som du lige kan kigge lidt på..

LINK http://static.tigerdirect.com/pdf/MSI_K9AGM2-FIH_Manual.pdf
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
02. maj 2009 - 11:33 #28
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
02. maj 2009 - 12:05 #29
prøv at kigge her..

LINK http://www.eksperten.dk/spm/873550
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
02. maj 2009 - 21:30 #30
Du skal dog ikke flashe før vi lige er 101% sikker på hvad der sker..
Avatar billede Claus Mester
02. maj 2009 - 23:34 #31
Herligt. Så venter jeg lige weekenden over inden jeg foretager mig mere.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. maj 2009 - 09:58 #32
Her er zip-fil indeholdende nyeste Bios, Flash-program samt vejledning fra MSI:

http://www.msi.com/index.php?func=downloadfile&dno=6556&type=bios

Men dit mobo er ikke egnet til OC, så flash kun, hvis du oplever ustabilitet.
Avatar billede Claus Mester
03. maj 2009 - 13:21 #33
Tak, thesheriff!

Hvis du er sikker på at det ikke er egnet til OC, så tror jeg ikke flashing er nødvendigt. Jeg oplever ikke ustabilitet som sådan. Syntes blot mit system kører anderledes og en anelse ringere end med den gamle version.

Hvis i lægger svar, så deler jeg point ud.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
03. maj 2009 - 14:49 #34
ok..
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. maj 2009 - 15:35 #35
Ingen til mig, tak :)
Avatar billede Claus Mester
03. maj 2009 - 16:49 #36
Tak begge!