Avatar billede jnejne Nybegynder
29. april 2009 - 12:34 Der er 2 kommentarer

Styring af relæ

Jeg er i gang med at lave et kredsløb, der kan slukke for en oplader, til f.eks. en bærbar pc, når den ikke er i brug.

Regner med at det skal være et kredsløb, der fjerner styrings strømmen fra et relæ, når effekten falder til under f.eks. 5W

Nogle der kan hjælpe??

ps. bare sig til, hvis jeg har været elendig til at beskrive problemet:)
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
29. april 2009 - 13:22 #1
Det kan være simpelt eller kompliceret. Normalt vil spændingen ikke ændre sig nævneværdigt under opladningen men derimod strømmen.

Et gammelt trix, send ladestrømmen både gennem relækontakt og relæspole. Paralellt over kontakten sættes en trykkontakt til at tænde kortvarigt med. Når man trykker den ind køber der strøm gennem ladespolen og relæet holder sig selv. Når ladestrømmen bliver mindre end relæets holdestrøm falder relæet og ladningen afbrydes. Der er dog to ting der skal opfyldes. relæspolen skal kunne klare ladesterømmen når den er max. og spændingen på ladesiden af relæet skal være ladespændingen, det betyder at ud fra laderen skal spændingen være højere end før.
Avatar billede jnejne Nybegynder
29. april 2009 - 13:39 #2
Tak, men vil gerne lave kredløbet, så afbryderen og styrestrømmen sidder på vekselstrøms siden af omformeren. problemet er at opladeren jo også bruger strøm, når den bare sidder i stikkontakten. Vil helst ikke trække et kabel op til ladestrømmen, hvis det kan lade sig gøre uden.

ps. går ud fra at du med ladestrøm mener den strøm der er blevet omformet.