Avatar billede cozey Nybegynder
28. april 2009 - 21:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Design af flyers - hvad skal man tage højde for?

Jeg er i den situation hvor jeg kal design en flyer, uden dog at have nogen som helst erfaring med dette.

Er der noget specielt jeg skal tage højde for? størrelse, kvalitet osv?

Jeg regner med at størrelsen skal være A6 (10.5 x 14.8 cm), skal dokumentet i Photoshop (som jeg bruger) så bare have den størrelse, og så kan jeg ellers køre derud af???

Håber der er en med lidt erfaring, som kan hjælpe.

På forhånd tak.

/Daniel
Avatar billede CCodam Nybegynder
28. april 2009 - 21:26 #1
Det kommer helt an på hvor du skal have tryk dine flyers henne...
De fleste benytter sig af CMYK farver, og ikke de normale RGB farver, derfor skal du huske at vælge dette i photoshop
Avatar billede mchlbk Praktikant
28. april 2009 - 21:44 #2
Prøv at google "brochuremaker", så får du en masse links med skabeloner osv.
Avatar billede cozey Nybegynder
28. april 2009 - 21:46 #3
okay. Men hvad med størrelsen? Hvis flyeren skal have størrelsen A6 (10.5 x 14.8 cm), vælger jeg så bare den størrelse i Photoshop eller er det noget andet ved print? (ved ikke helt hvorfor jeg tror det, synes bare jeg har hørt noget med det engang). Og skal man ikke også tage højde for hvor langt ud i kanten teksten kommer?
Avatar billede groovin Nybegynder
28. april 2009 - 22:54 #4
Tror du tænker på dpi.

Vinduet hvor du taster størrelse ind i, har yderligere et felt hvor dpi skal angives. Projekter der skal printes ud, som f.eks. en flyer, skal være 300 dpi som standard.

Ang kanter, så er det en bedre ide at spørge trykkeriet hvordan de gerne vil have leveret filer. Nogle vil gerne have kanter, andre er ligeglade.
Avatar billede ennovation Nybegynder
07. maj 2009 - 11:29 #5
Jeg kan lave en billig opsætning for dig hvis du ønsker
Avatar billede aruchri Nybegynder
08. maj 2009 - 22:12 #6
Hej Daniel,
hvis du skal designe en flyer til tryk, så kan du bruge de 2 design programmer Photoshop og Illustrator til at designe og opsætnings programmet InDesign til at sætte alting op i. Tekst er altid bedst at sætte op i InDesign.

Når du har skabt dit dokument på 10.5 x 14.8 cm og designet det færdigt i InDesign, bør du eksportere dokumentet (Filer > Eksportere) som en PDF (helst PDF 5 da de fleste trykkerier og kopi centre har 5'eren som laveste fællesnævner).

En PDF er et filformat, som Adobe også står bag. Det smarte ved dette fil format er at alting, billeder, tekst osv. er embedded i filen, altså går intet af kvaliteten tabt. Håber det hjalp.