Avatar billede 3xs Nybegynder
28. april 2009 - 20:17 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

PowerBook G4 kan ikke starte fra dvale

Min PowerBook G4 vil ikke starte fra dvale. Jeg har søgt lidt efter genveje, og har forsøgt følgende:

Ctrl+Alt+Æble+eject - Lukker computeren
Ctrl+Æble+eject - Genstarter computeren
Æble+Alt+Startknappen - Tvungen genstart af maskinen [brutalt]

Intet virker!

Dvaleindikatoren lyser lystigt, og batteriet viser fuld skrald.

Gode forslag til hvordan jeg får den "vækket"? :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
28. april 2009 - 20:23 #1
hold startknappen nede i 10 sekunder slukker den. Så vent lidt og start på ny. Er det hver gang at du har problemet, eller blot nu?
Avatar billede 3xs Nybegynder
28. april 2009 - 20:32 #2
Hyggeligt egonspock, du er her endnu :-)

Den har jeg også prøvet, jeg var bare ikke sikker på hvor lang tid knappen skulle holdes nede...

Men det virker heller ikke.

Lige det her har den ikke gjort meget længe, så det er ikke et generelt problem. Det skal siges, at der er problemer med batteriet. Det blev udskiftet for tre år siden under en kampagne med at batterierne kunne overophede... Men det er færdigt efter bare tre år, det er sgu ringe. Det viser fuld strøm, og en resttid omkring halvanden time. Men den går kold efter måske 15-20 minutter. Ved ikke om det har noget med det at gøre..? Lige nu viser den fuld strøm, så umiddelbart burde den kunne lukke ned ved ovenstående genveje.
Avatar billede egonspock Seniormester
28. april 2009 - 20:43 #3
Jep, det hænder jeg lige svarer på et spørgsmål :-)

Umiddelbart vil jeg tro at det er PMU'en, der skal nulstilles. se her:

http://support.apple.com/kb/HT1431?viewlocale=da_DK

Men 3 år er godt holdt for et batteri. De lover at det bør holde 500 opladninger og bare en gang om dagen giver det kun halvandet år. Der er selvfølgelig også mange andre faktorer, f. eks. at det gerne skulle bruges fuldt ud engang i mellem.
Avatar billede egonspock Seniormester
28. april 2009 - 20:44 #4
hvis du slet ikke kan slukke, er der kun den hårde metode: at pille batteriet ud, men det er rigtigt ondt mod den kære maskine!
Avatar billede 3xs Nybegynder
28. april 2009 - 21:03 #5
Ja, nu genstartede den da.Og kører, kanon, tak!

Ved du i øvrigt hvor man billigst køber et nyt styresystem?

Min maskine kører ekstremt langsomt, den er så heller ikke blevet opdateret (ud over fra OSX til 10.3.9) i snart 5-6 år eller hvor gammel det nu den er :-). Er tiden så ikke inde til en gang leopard??? Eller skal man bare slette alt og geninstallere OSX?

Og så et nyt batteri, så burde jeg være kørende igen...
Avatar billede 3xs Nybegynder
28. april 2009 - 21:09 #6
Nå ja, og et nyt batteri. Det er vel bare Apple.dk, eller hvad?
Avatar billede egonspock Seniormester
28. april 2009 - 22:04 #7
Du burde sagtens kunne køre Leopard på den, men den har bedst af at være makset ud med RAM. En mulighed er at få tømt cache og andet der kan sløve ved f. eks. at køre Yasu fra
http://jimmitchelldesign.com/projects/yasu/

Måske kan du også checke om du har for mange baggrundsjobs kørende, da det også kan sløve maskinen.

Jeg har selv prøvet at købe ikke-originalt batteri til min Macbook Pro, men det holdt ikke helt så længe, som jeg gerne ville, så jeg er skiftet tilbage til Apple igen, men hvis prisen er ok, så kan det godt give sig. Se f. eks. efter hos Batteribyen:

http://www.batteribyen.dk/notebook_apple-c-239_135_138.html

Mht. styresystem, så enten Apple eller måske markedet i Mediamac. Bemærk også dette tilbud:

http://store.apple.com/dk/product/MB997DK/A?fnode=MTY1NDAzOA&mco=MzA3MTE3Ng

Mens jeg lige husker det, så skal du mindst have 800 MHz for at køre Leopard, ellers kan 10.4 også give et pift.
Avatar billede 3xs Nybegynder
29. april 2009 - 09:05 #8
Tak for svar.

Den kører med 2 GB ram.

Jeg har kørt Yasu nogle gange, uden nogen synlig effekt. Så tror der skal mere til. Tror også jeg har fået skrabet for meget "lort" sammen gennem årene, alle mulighe småprogrammer, og en HD der konstant ligger på 5-10 GB resterende plads.

Det skal siges, at jeg mest bruger den til "fornøjelse". Jeg har en (i øvrigt ellers udemærket) Lenovo ThinkPad T61p 6460 - Core 2 Duo T9300 / 2.5 GHz - Centrino Pro - RAM 4 GB - HDD 160 GB arbejdscomputer. Den kører ret "friskt" :-). Men det er jo ikke ne Mac! Så Mac'en skal bare køre fornuftigt, og det kan kun gå hurtigere end nu. Det er primært Safari og Firefox der er langsom. Hver gang man klikker på nogt som helst, så kommer tegnet for at "den tænker". Så går der et par sekunder, så kommer den nye side frem. Men det er altså ikke min arbejdscomputer, og den skal ikke trække noget videre kompliceret.

Tænkte at et nyt batteri og styresystem passende kunne holde liv i Mac'en nogle år endnu.
Avatar billede egonspock Seniormester
29. april 2009 - 11:45 #9
Bemærk at der skete en meget stor hastighedsforbedring da Apple gik fra G4 til Core (2) duo, men et nyere styresystem kan heller ikke skade, da både 10.4 og 10.5 er hurtigere end 10.3. Det er nok vigtigere at få noget mere plads på HD'en når det kommer til stykket. En udskiftning af HD'en er ikke umulig hvis du er ferm på fingrene, men der er mange skruer etc, der lige skal passe de rigtige steder bagefter igen, og konstruktionen er så optimeret som den kan være:
http://www.ifixit.com/Guide/Browse/PowerBook

Men ja, en Mac holder længe :-)
Avatar billede 3xs Nybegynder
29. april 2009 - 12:04 #10
Tak for svar og Guides, det kan gå hen og blive ret brugbart på et tidspunkt.

Tror du en ny HD er hurtigere end den gamle? Jeg kan huske, at jeg valgte en lidt hurtigere HD, end den der var std. til maskinen.

Hvor køber man en ny evt. hurtigere og større HD? Er det en std. HD, eller en speciel Mac HD?

Mange spørgsmål, jeg ved det godt :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
29. april 2009 - 13:49 #11
Jeg har selv skiftet min i min MBP og det var blot en 320 GB standard-disk(Samsung mener jeg sågar). Bemærk om det er ATA eller S-ATA du har behov for, for de passer ikke i samme stik.

En større harddisk vil få ting til at køre hurtigere, blot fordi der er mere plads, næsten uanset hastighed. Jeg ville nok gå efter en stor 5400-disk, men hvis du er til hastighed, kan man overveje en 7200-disk i stedet, der enten er lidt mindre eller koster lidt mere. Da jeg skiftede min 80'er på min gamle iMac-lampeskærm med en 200'er blev den væsentligt hurtigere, men den var også ved at stå af. iMac'en lever endnu og har det fint, selvom den er fra 2002 :-)
Avatar billede 3xs Nybegynder
29. april 2009 - 14:08 #12
Kanon, tak for svar.

Om det er en ATA eller S-ATA, kan jeg se det i hardware konfigurationen på computeren?