Avatar billede jaiz Nybegynder
23. april 2009 - 17:32 Der er 6 kommentarer

Realkredit lån 80% af hvad? Den offenlige ejendoms vurdering eller købsprisen

Jeg står og kigger på hus i øjeblikket og undre mig lidt over jeg for forskellige ting avide af folk omkring 80% reglen til realkredit lån. Er der nogen der kan fortælle mig om det er 80% af den offentlige ejendoms vurdering eller om det er af købsprisen man selv betaler for huset?
Avatar billede vejmand Juniormester
23. april 2009 - 18:27 #1
Købsprisen.....
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
23. april 2009 - 18:28 #2
Det er 80% af salgsprisen.
Avatar billede japping Nybegynder
23. april 2009 - 18:31 #3
Det er af den pris som du skal give for huset - altså købssummen. Se dette dokument nederst side 2.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2009 - 18:36 #4
Ingen af delene.

Det er 80% af kreditforeningens vurdering af huset.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105197

...

§ 5. Inden for en lånegrænse på 80 pct. af ejendommens værdi kan der ydes lån til følgende ejendomskategorier:

1) Ejerboliger til helårsbrug.

...

§ 10. Realkreditinstituttet skal ansætte en kontantværdi af ejendommen til brug for låneudmålingen.

Stk. 2. Værdien skal ligge inden for det beløb, som en kyndig erhverver med kendskab til pris- og markedsforholdene for den pågældende type ejendom må skønnes at ville betale for ejendommen (markedsværdi). Forhold, der betinger en særlig høj pris, må ikke indgå i værdiansættelsen.

Stk. 3. Realkreditinstituttet skal ved værdiansættelsen tage hensyn til eventuel risiko for ændringer i markeds- eller strukturforhold.

...
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2009 - 18:37 #5
Hvis det er finansering i forbindelse med en handel vil den ansatte vaerdi ligge rimeligt taet paa handlesprisen (ellers er en af parterne i handlen blevet snydt !).
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2009 - 19:36 #6
svar fra mig