Avatar billede kengel Nybegynder
20. april 2009 - 20:21 Der er 13 kommentarer

Gendannelse af mapper og mails

Jeg har fået dummet mig og ændret en boot-partition så den ikke kan starte op i mit "gamle" XP, men har dog stadig alle data gemt på det drev. Men klassikeren "NTLDR MANGLER" dukker op... Men nok om det.
Jeg har installeret XP på et andet drev og nu er spørgsmålet bare. Er det muligt at finde og genskabe mine mails og de pågældende mapper fra det drev der ikke kan boote mere og hive dem over til den nye installation... I så fald hvordan gør jeg? Som sagt alle data er egentlig intakte bortset fra at jeg vidst fik ændret drevet fra et "boot" drev til et "System" drev... Da jeg ville ændre størrelsen på drevet (to partitioner). Men kan jeg genskabe de gamle mails til det nye drev...?
Er der noget software der kan hjælpe, eller er det bare at hive filer fra én sti til en anden.... ? Eller er det bare surt show?
Tak for hjælpen!
ps. Iøvrigt har samme problem med mine fortrukne, så hvis du er vis på det område også er hjælpen glædeligt modtaget!
20. april 2009 - 20:41 #1
... Kan du 'se' filerne på det oprindelige drev ?
Avatar billede kengel Nybegynder
20. april 2009 - 20:56 #2
ja det kan jeg... altså kører nu XP fra en anden harddisk, og mit gamle xp kører bare som slave, og jeg kan sagtens se windowsfiler og programfiler mv.... :) Men ved ikke lige hvilken extension en Outlook mail har :) ?
Avatar billede tlaursen Nybegynder
20. april 2009 - 21:03 #3
Hvilken version af Outlook?
20. april 2009 - 21:03 #4
Snakker vi om
* Microsoft Outlook fra en M$ OfficePakke
eller
* Outlook Express

???
Avatar billede kengel Nybegynder
20. april 2009 - 21:07 #5
Outlook 2003 (11.5608.5606) Kan umiddelbart ikke kører Outlook fra det gamle drev, det er som om den laver en genvej til det "nye" outlook, og der er mine mapper og mails ikke med self. Det må da være muligt at fiske dem frem et sted fra via stifinderen eller noget??
Avatar billede kengel Nybegynder
20. april 2009 - 21:07 #6
Det er samme version jeg har nyinstalleret...
Avatar billede kengel Nybegynder
20. april 2009 - 21:08 #7
Vi snakker Outlook fra Office 2003...
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2009 - 21:09 #8
Outlook og XP (saxet fra "vejmand"
Brows frem til mappen med dine mails på den gamle, de ligger normalt her:
C:\Documents and Settings\Ejer\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{En masse tal og bogstaver}\Microsoft\Outlook Express.
C:\ skal selvfølgelig ændres til det drev-navn du har givet den gamle disk.

Her ligger dine mails i .dbx filer, f.eks. Indbakke.dbx.

Disse .dbx filer kopierer du nu over i mappen C:\Documents and Settings\Ejer\Lokale indstillinger\Application Data\Identities\{En masse tal og bogstaver}\Microsoft\Outlook Express på den nye disk.

Da de ligger der i forvejen vil den spørge om du vil erstatte disse filer, dertil svarer du "Ja", og næste gang du åbner Outlook Express er dine mails der.

Hvis du har modtaget mails på den nye som skal gemmes, kan du ikke bruge den netop beskrevne metode, da de i så fald vil blive slettet.

Så skal du i stedet importere mail fra den gamle disk:
Åbn Outlook Express -> Filer -> Importer -> Meddelelser -> Outlook Express 6 -> Importer fra lagringsmappe -> Brows frem til føromtalte mappe på den gamle disk.

Så importeres gamle mails, og nye bevares.

Dit adressekartorek findes her, det er en .wab fil:
C:\Documents and Settings\Ejer\Application Data\Microsoft\Address Book

Kopiér den fra den gamle disk til den nye, også her gælder at du skal overskrive en eksisterende fil.

Husk, du skal ha visning af skjulte filer og mapper slået til.
Avatar billede kengel Nybegynder
20. april 2009 - 21:10 #9
Derfor svaret er henvendt til denne gruppe og ikke Outlook express ;) Så håber ikke jeg er gal på den..hehe. Men nu irriterer det mig godt nok, for de mails og mapper er vigtige for mig, men et forkert tryk og så har man dummet sig! Men man lære hver gang...
20. april 2009 - 21:15 #10
Lige en hurtig:
Søg efter *.PST (også i system/skjulte mapper/filer)

og copy den til tilsvarende sted på dit 'nye' system ...
Avatar billede kengel Nybegynder
20. april 2009 - 21:20 #11
Nu har jeg søgt på "*.dbx" og den finder ingenting, skjulte filer vises også... Men nu er det som Sagt Outlook 2003 og ikke OE jeg kører.... ? Den pågældende sti kan jeg heller ikke lige finde... Er det mig der er en klaphat? kan finde hertil:
D:\Documents and Settings\Klaus\Lokale indstillinger\Application Data. Men så stopper sporet også....
Avatar billede b-and Novice
20. april 2009 - 21:23 #12
Det samme som karise_larry beskriver...

Vis skjulte filer og mapper:

Højreklik på > Denne Computer > Stifinder > Funktioner> Mappeindstillinger> Vis
Fjern fluebenet i > Skjul beskyttede operativsystemfiler
Fjern fluebenet i > Skjul filtypenavnet for kendte filtyper
Under > Skjulte filer og mapper > klikkes i > Vis skjulte filer og mapper
Sæt flueben i > Vis den fuldstændige sti på adresselinien
Sæt flueben i > Vis den fuldstændige sti på titellinien - det gør det lidt nemmere og finde rundt i hierarkiet
Tryk > Anvend og > OK

Nu skal du huske at alle filer, der vises nedtonet i højre rude i Stifinder, er systemfiler og disse skal omgås med stor varsomhed…

Du kan nu tage en backup af alle dine indstillinger i Outlook. Du får alle dine konti med dig, samt alle dine mapper og kontaktpersoner.

Gå på denne sti:
C:\Document and Settings\(dit brugernavn)\Lokale indstillinger\Application Data\Microsoft\Outlook

Find nu den fil der hedder: Outlook.pst

Kopier filen, og gem den på andet medie (en DVD/CD, USB-nøgle, X-tern harddisk e.l.) som backup.

Når du nu skal ha' dem ind igen - gøres det på følgende måde:
Åbn Outlook og luk programmet igen.
På samme måde som tidligere > C:\Document and Settings\(dit brugernavn)\Lokale indstillinger\Application Data\Microsoft\Outlook < finder du den Outlook pst. Fil som ligger der > sletter den.
Find din backup, og kopier nu din Outlook.pst ind i stedet for den som du nu har slettet - og du er kørende igen.
Avatar billede kengel Nybegynder
20. april 2009 - 21:34 #13
Så er den der... Hold kæft hvor er i gode.. Tusinde tak for hjælpen!!!!! Altid noget der er hjælp at hente når man selv træder i spinaten :)