Avatar billede ea1 Novice
19. april 2009 - 17:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opgradering af PC

Jeg har en ældre PC; som efterhånden er blevet rigelig langsom. Jeg overvejer ny cpu eller ny bundkort, hvad ville være mest hensigtsmæssigt?
Den ser ud som følger:

Operativ System: Microsoft Windows XP Professional 5.1.2600

PC:
  Operativ System: Microsoft Windows XP Professional
  OS Service Pack: Service Pack 2
  Internet Explorer 8.0.6001.18702

Motherboard:
  CPU Type  Intel Pentium 4HT, 2800 MHz (3.5 x 800)
  Motherboard Navn  Asus P4P800  (5 PCI, 1 AGP, 1 WiFi, 4 DIMM, Audio, Gigabit LAN)
  Motherboard Chipset: Intel Springdale i865PE
  System Hukommelse 1024 MB  (DDR SDRAM)
  BIOS Type AMI (08/20/03)

Grafik Kort:
  Grafik Kort: GeForce FX 5200  (128 MB)
  Grafik Kort: NVIDIA GeForce FX 5200  (Microsoft Corporation)  (128 MB)
  3D Acclerator nVIDIA GeForce FX 5200
  Monitor: Plug and Play-skærm [NoDB]  (000000000000)

Multimedie:
  Lyd Kort  SoundMax Integrated Digital Audio (Asus P4C800/P4P800)
Avatar billede CCodam Nybegynder
19. april 2009 - 18:36 #1
Det kræver desværre en helt ny computer, da opgradering af CPU, ville kræve nyt bundkort, og derved nye RAM og GFX...

Jeg vil foreslå dig enten at kigge efter en brugt computer med Core 2 Duo eller Athlon 64 X2 CPU, min 2GB. DDR2 RAM og et tilsvarende grafikkort, hvis du da ellers skal spille på maskinen :)

Du kan også vælge at købe nyt, her kan du fx tage et kig på http://topdata.dk som er både billige og gode...

Hvis du skal have hjælp til at finde den helt rigtige maskine, til dit budget, så må du endelig lige skrive med hvor meget du ønsker at bruge, og hvad du skal bruge maskinen til :)
Avatar billede showsource Seniormester
19. april 2009 - 19:28 #2
Du kan jo også prøve at lave en ny install.
D.v.s. formattering af disk, og installering fra bunden af.
Jeg har selv en P4 2.4 Ghz med 1 Gb DDR ram, og den kører fint! :O)
( XP Pro Servicepack 2 )
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. april 2009 - 19:29 #3
Langsom - til hvad?

Spil eller bare generelt?
Avatar billede Inqk Nybegynder
20. april 2009 - 13:19 #4
Hvor stort er budgettet?
Avatar billede ea1 Novice
20. april 2009 - 14:13 #5
Den er generelt for langsom. Det tager f.eks. 15 sec. at åbne outlook, og jeg arbejder en del med billedbehandling, så bliver det temmelig langsommeligt.
Avatar billede CCodam Nybegynder
20. april 2009 - 14:35 #6
#5 Det lyder som om at den er blevet lidt træt efterhånden, og en reinstallation af Windows, ville helt klart gøre den noget hurtigere...

Men det er stadigvæk ikke den hurtigste maskine, og for små 3-4K så kan du fået noget meget bedre...

Hvis du ligger et budget du vil bruge, så er jeg sikker på flere af os har et godt bud på, hvad for en du skal have :)
Avatar billede ea1 Novice
20. april 2009 - 16:40 #7
Kunne det hjælpe at forsyne den med yderligere ram?
Avatar billede CCodam Nybegynder
20. april 2009 - 18:51 #8
#7 Du kunne godt vælge at smide 2x1GB RAM mere i maskinen, dette vil helt klart hjælpe en del, især hvis du har flere applikationer kørende på en gang...

Hvis du dog vælger at gøre dette, så vil jeg endnu engang anbefale dig at geninstallere windows, så den er helt fresh :)

Link til ram:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=104429
Avatar billede ea1 Novice
20. april 2009 - 22:31 #9
Tak for hjælpen!