Avatar billede 8718 Juniormester
18. april 2009 - 18:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Antal lønperioder på et år

Når man beskattes af f.eks. fri telefon (3.000 kr.) pr. år, skal beskatningen ske løbende for den periode, hvor man har modtaget løn. For månedslønnede vil det sige 1/12 eller 250 kr. pr. måned.

Men hvis man f.eks får 14-dages løn i enten lige eller ulige uger, hvordan beregner man så den forholdsmæssige andel pr. lønperiode, så man sikrer sig, at det samlede årlige beskatningsgrundlag bliver på 3.000 kr.
Avatar billede ebea Ekspert
18. april 2009 - 18:54 #1
Som udgangspunkt, så er det din forskudsopgørelse som danner grundlag for den beskatning der sker af dig som lønmodtager. Og på din forskudsopgørelse er det jo vigtigt at angive de fradrag man har, samt de "fryns" man også har adgang til, og så sine indtægter.
Skatten opkræves så i løbet af året ved, at din arbejdsgiver  indeholder en del af lønnen eller pensionen, inden den udbetales. Det indeholdte beløb indbetales til SKAT som en foreløbig skat, også kaldet "forskudsskat". Når året er omme, gøres det op, om det indbetalte beløb svarer til den skat, der skal betales for hele året.
Så din fri telefon som du angav på dit forskudsskema, er dermed indgået i din samlede skatteberegning for hele året, og er "indkalkuleret" i den beskatning der foretages af dig, hver 14. dag, eller hver måned.

Håber jeg har forstået dit spørgsmål korrekt.
Avatar billede 8718 Juniormester
18. april 2009 - 19:29 #2
Meget fin forklaring, men det var nu ikke lige det, jeg mente med mit spørgsmål.

En lille korrektion til din forklaring: Arbejdsgiver indeholder ikke skat af fri telefon, men beregninger et forholdsmæssigt beløb hver måned/14-dag eller hvor ofte, der nu er lønudbetaling. Dette forholdsmæssige beregnede beløb indberetter arbejdsgiver til eIndkomst, hvorefter det danner grundlag for årsopgørelsen fra skat.

Det jeg er ude efter, er en formel til beregning af den forholdsmæssige andel af de 3.000 kr.

Ved månedsudbetaling er det forholdsmæssige beløb 1/12 af 3.000 kr.

Men hvordan beregner jeg det forholdsmæssige beløb ved:
1) 14-dages udbetaling i lige uger
2) 14-dages udbetaling i ulige uger

Der kan være et forskelligt antal lønudbetalinger i de forskellige år, når der er tale om 14-dages lønninger.

Håber jeg har fået præciseret mit spørgsmål lidt mere.
Avatar billede powerwood Nybegynder
19. april 2009 - 01:31 #3
Hmmm...

Om udgangspunkt er der 52 uger på et år. og får man løn hver 14 dag, så får man vel 26 lønninger, det år. og da man beskattes 3000 kr. pr. år for fri telefon, må man gå ud fra at det så er 115,38461 kr. pr. 14 dag.

Sjovt regnestykke... og hvis de så runder ned, hvem tjerne så på det..
Avatar billede 8718 Juniormester
19. april 2009 - 02:05 #4
Afhængig af hvordan ugerne falder i de enkelte måneder, kan der godt være 25 eller 27 lønudbetalinger på et år.

Jeg tænkte, at jeg måske kunne udregne det med en formel, hvor jeg også angav ugedagen for lønudbetalingen. F.eks. fredage i lige uger.
Avatar billede 8718 Juniormester
08. september 2009 - 19:29 #5
Jeg lukker