Avatar billede ingolf Nybegynder
06. april 2009 - 23:49 Der er 3 kommentarer

Find navneord, udsagnsord og tillægsord, i tekststykke

Måske spørgsmålet ikke hører til i denne kategori. Men jeg prøver alligevel.
Findes der programmer, der i forskellige tekststykker kan finde navneord, udsagsord og tillægsord ved f.eks. at markere de forskellige ordklasser med en bestemt farve?
Avatar billede ingolf Nybegynder
06. april 2009 - 23:52 #1
Man kunne også tænke sig, at programmet eventuelt kunne udtrække de forskellige ordklasser til lister.
Avatar billede tjp Mester
09. april 2009 - 14:14 #2
Det lyder meget interessant, men du er vist nødt til at lave det selv.. ;-)

Hvilket er lidt af en opgave - noget med grammatik og sådan for at fange alle ord. Natural Language Processing (NLP) er vist en passende term at søge efter.
Avatar billede vethus jeyanathan Praktikant
27. januar 2021 - 11:17 #3
Der grüne Streifen Wald am Horizont verschwamm vor ihren Augen. Die Sonne
brannte auf ihre nackten Schultem, der Asphalt schien zu schmelzen, ihre Füge
sanken millimeterdef dam ein. Mit zusammengebissenen Zåhnen schob sie
das alte Fahrrad den Hügel hinauf, wo Heinz im Schatten des Waldrands auf sie
s wartete. Das hoffte sie jedenfalls. Sie atmete schmerzhaft. [...] SchweiE rann in
Strömen zwischen ihren Brilsten hinab, unter ihrem Haaransatz pochte es.
Sie kannte ihn erst seit drej Wochen. (...) Sie wusste nicht viel über ihn, aber sie
liebte ihn und hatte deshalb die Einladung zur Radtour am Wochenende erfreut
angenommen.
Milena Moser, Der Ausfug, 1993