Avatar billede livse9 Nybegynder
06. april 2009 - 20:47 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

PANIK! Gendannelse af slettede filer?

Ny Mac bruger - alle mine fotos er nu slettede, og jaja så kan jeg lære at tage BU, men det er lidt sent nu.

Please, hjælp!

Jeg havde alle mine fotos liggende i mapper, og synes at det var så smart at importere dem til iphoto. Over 15.000 billeder (inc sønnike fra day 1 til nu) blev importeret. Derefter slettede jeg hele billedmappen, også fra papirkurven da det jo gør maskinen langsom med dubletter.

Er der nogensomhelst måde at tilbageføre????????????

Jeg havde IKKE indstillet timemachine.

HJÆLP!
Avatar billede kado Nybegynder
06. april 2009 - 20:58 #1
Hvis du importerede billeder til IPhoto, kan du exportere dem igen ved at vælge og herefter eksportere (æble+Shift+E)
IPhoto improtere som udgangspunkt altid billederne i org.format og herefter laver den thumbnails til brug i fremvisningen.
/kado
Avatar billede livse9 Nybegynder
06. april 2009 - 21:10 #2
Ups jeg var vist ikke tydelig i beskrivelsen: ALLE mine billeder er væk - hele iphoto er gabende tom..

Findes der freeware der kan hjælpe mig?

Men til en anden god gang: Vil det sige at jeg bliver nød til at have alle mine billeder liggende to steder, både i mappen billeder og i iphoto?
06. april 2009 - 21:14 #3
... hvis du skal have det mindste HÅB, så skal du omgående 100% NU slukke den HD hvor filer LÅ på.

Den skal så monteres som dum SLAVE i en ANDEN PC - og DERFRA bruger diverse RECOVER værktøjer... som jeg vil lade andre om at fortælle om...
Avatar billede egonspock Seniormester
06. april 2009 - 21:18 #4
iPhoto gemmer en mappe i Billedmappen der hedder iPhoto Library, og det er den du sikkert er kommet til at slette. Der er ingen grund til at have billederne to gange udover til Backup, som til gengæld er rigtig vigtigt

For at gendanne slettede ting er man så vidt jeg ved nødt til at punge ud for et program som
http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

Da filsystemet er HFS+ er det sikkert svært at finde noget freeware.

Men husk at hver gang at du bruger din Mac, så ødelægger du mere og mere på den.
Avatar billede livse9 Nybegynder
06. april 2009 - 21:18 #5
Pis, så er løbet kørt, for jeg aner ikke hvad du taler om. Jeg ved intet om computere.
Avatar billede livse9 Nybegynder
06. april 2009 - 21:19 #6
Er der ikke et program der ikke koster en formue som jeg kan forsøge med?
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2009 - 21:21 #7
Jeg har overhovedet ikke forstand på MAC men jeg vil dog mene at PHOTOREC kan klare problemet - download og brænd www.helgec.dk/insert.iso brændes som bootimage se hvordan på www.helgec.dk/livecd.html - boot op på cdèn og gå frem efter http://www.helgec.dk/datarecovery.html - hvis det kun drejer sig om billeder er det nok en fordel  hvis du husker at disable alt andet under fileoption - spørg igen hvis du er i tvivl, gerne på mail@helgec.dk da jeg ikke får mail fra eksperten
06. april 2009 - 21:24 #8
... hvis den PC hvor der er/var mistede billeder/filer er den samme som du skriver/læser på nu så vil det være sådan at hver eneste tegn/bogstav der vises på skærmen vil overskrive det område hvor de mistede billeder/filer er/var...

Der må den IKKE bruges mere som aktiv!!!

Dvs. hvis du instalere et eller anden program så vil instalationen og brugen af det program begynde at 100% overskrive de mistede billeder/filer!!!

DERFOR...
Avatar billede kado Nybegynder
06. april 2009 - 21:47 #9
Først til helgec:
Det er en MAC og ikke en PC, derfor duer dit program desværre ikke, men i øvrigt et godt forslag.

Inden du løber skrigende bort, så tjek lige følgende:
Åben HD/Brugere/"din bruger"/Billeder/iPhoto/ - hvis der her ligger et iPhoto Library, så er du ikke så ilde stedt.
Hvis det IKKE ligger der, så er det jo din egen mappe med Billeder i din brugermappe, du har slettet, og så ER du ilde stedt.

Prøv evt. RescuePro2 eller nyere, v2 kan hentes her http://www.sukado.dk/downloads.html
/kado
Avatar billede kado Nybegynder
06. april 2009 - 21:52 #10
Måske yderligere hjælp at hente her:
http://www.macintosh-data-recovery.com/

/kado
Avatar billede kado Nybegynder
06. april 2009 - 21:53 #11
Undskyld.
tidligere link skal være http://www.sukado.dk

/kado
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2009 - 07:11 #12
"Først til helgec:
Det er en MAC og ikke en PC, derfor duer dit program desværre ikke, men i øvrigt et godt forslag."
Det ville jeg nu ikke vædde ret mange Soft-ice på hvis jeg var dig, vi taler hverken om Mac eller Pc, vi taler om at hive nogle data ud fra en harddisk.
Spørger har kontaktet mig, men lyder rimelig ukyndig og forvirret, jeg håber at kontakten genetableres i dag og så skal jeg nok holde dig orienteret om udfaldet
Avatar billede livse9 Nybegynder
08. april 2009 - 20:21 #13
Hej allesammen

Tak for hjælp - suk, Helgec har desværre ret i at jeg er fuldstændig ukyndig! Jeg hentede (og betalte i dyre domme) Photorec, der fandt 320 Gb billeder, hurra! Nu har jeg fået kigget igennem, og de vigtigste ting er der, dvs billederne af junior, puha! Der mangler ganske rigtig nogle billeder, men pyt! Jeg var så bange for at have mistet videoklippene af min søn!

Næste trin bliver at købe en ekstern HD, er det lige meget hvilken en når det er til Mac? Eller skal det være en særlig en? Jeg kunne fx købe "IOMEGA    EKSTERN HARDDISK PRESTIGE 500 GB USB 2.0 Den eksterne harddisk Iomega Prestige er udviklet til at kunne lagre alle dine data på en meget sikker måde! Den tilbyder 500 Gb lagringskapacitet i NTFS-format og harddisken lader dig lagre store.." der koster 450 kr? http://www.pixmania.com/dk/dk/r/ekstern-harddisk

I er jo mange der har hjulpet, men jeg tror nu at pointene må gå til HelgeC, der kom med programmet, og i øvrigt har været så sød at svare mig privat - tak! Smid et svar. Det er jo lige til at gå i panik over sådan noget puha!

Venlig hilsen
Liv
Avatar billede livse9 Nybegynder
08. april 2009 - 20:50 #14
Er den her mon et bedre køb?http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=4002680070

Jeg opretter lige en tråd separat for mit harddisk køb :)
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2009 - 07:00 #15
Jeg samler ikke point så dem snupper du selv, men jeg er da noget uforstående over at du skriver

"Jeg hentede (og betalte i dyre domme) Photorec,"

Photorec skulle gerne være gratis
Avatar billede livse9 Nybegynder
09. april 2009 - 08:10 #16
Nej det kostede 925 kr! Jeg hentede den version der skulle være gratis, og den skannede i over et døgn og fandt en masse. Men da jeg så ville gendanne filerne kom den og sagde at jeg skulle betale :( S det gjorde jeg..

TAK for god hjælp og point ;)
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2009 - 10:39 #17
Nej! Nej og atter nej, det bør ikke passe, Photorec er et OpenSource program, har du linket du betalte til??
Avatar billede livse9 Nybegynder
09. april 2009 - 19:59 #18
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

Det var via den side.. Efter downloadet og scanningen linkede den automatisk til en betalingsside, det var denne side:

http://www.macintosh-data-recovery.com/buy-now.php
Avatar billede LouiseN Nybegynder
30. november 2009 - 13:16 #19
Ups... og nu er det så en ny ukyndig som står med et lignende problem:

Jeg købte den anden dag en 1 TB ekstern harddisk, som ved tilslutning til min Mac fik slettet al oprindelig software, og udstyrede sig med Time Machine funktionen... hvorefter den gik igang med at sikkerhedskopiere min Mac...

Fordi min Mac længe har været "forstyrret" af for lidt plads, og fordi jeg hele tiden bedes om at "slette indhold fra startdisken" var det også på tide... alle funktioner på Mac'en synes forstyrrede af dette...

Pga. strømafbrydelse gik det hele imidlertid i kage... og jeg fik spoleret endnu mere i den tro at alt var kopieret... hvilket resulterede i at Iphoto library nu ligger i papirkurven, og jeg ikke kan finde ud af at gendanne den...
Er der nogen som kan hjælpe mig her?...

Når jeg åbner Iphoto ligger samtlige begivenheder der og i dem er angiveligt det korrekte antal emner (jeg havde ialt ca 10.000 billeder... og emnerne svarer i antal hertil... men når jeg forsøger at åbne dem er der blot udråbstegn i stedet for billeder..... jeg ville ønske jeg enten kunne gendanne computeren som den var for 1 uge siden (og starte forfra med sikkerhedskopiering) eller at jeg kunne få returneret billederne i den orden de lå (eller i nødstilfælde bare i en gigantisk bunke, som jeg så må organisere forfra)...

Jeg håber I kan hjælpe... det ser ud til I kan skabe mirakler... :-)

Kh Louise
30. november 2009 - 22:33 #20
<LouiseN>: Du skal/bør oprette din egen tråd med dit problem/spørgsmål... Evt. deri henvise til denne tråd ...