Avatar billede hkprofil Forsker
05. april 2009 - 07:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Photoshop Elements ændrer på dato

Jeg har på ny hentet mine billeder ind i Photoshop Elements 6, men opdager at mine datoer og årstal ændres?
Har det nogen betydning, at jeg er gået fra Vista til XP?
Er der nogen der har erfaring med dette problem?
mvh
Avatar billede vejmand Juniormester
05. april 2009 - 08:06 #1
Jeg har hverken erfaring med Photoshop Elements 6 eller Vista, men er det ikke datoen du har flyttet billederne, der står?
Hvis du åbner mappen med billederne, højreklikker på et billede og vælger "Egenskaber", kan du så ikke se hvornår billedet er taget?
Avatar billede hkprofil Forsker
05. april 2009 - 09:26 #2
Jo det kan jeg sagtens, men når jeg arbejder i PSH skal datoen jo gerne svare til den faktiske dato, ellers er det vanskeligt at lægge dem i orden!
Jeg håber der er nogen med erfaring i PSH der kan hjælpe!
Avatar billede kjeldsted Novice
05. april 2009 - 11:21 #3
I fremtiden bør du kun oprette et spørgsmål én gang. Dette spørgsmål minder i hvert fald en hel del om http://www.eksperten.dk/spm/870739 hvilket er i strid med regelerne.

Pkt. 2.1.11 i gældende regeler:
"Det er ikke tilladt at oprette det samme spørgsmål flere gange - heller ikke selv om spørgsmålet kunne ligge i flere kategorier. Er der ikke indløbet tilfredsstillende svar på et spørgsmål efter 7 dage, er det dog tilladt at lukke det oprindelige spørgsmål, og oprette et nyt identisk."
Avatar billede hkprofil Forsker
05. april 2009 - 13:05 #4
Det skyldes udelukkende, at det ikke figurerede i "mine indlæg", og samtidig var der ingen tilbagemeldinger, hvorfor jeg gik ud fra, at det ikke var registeret - sorry!
Avatar billede falster Ekspert
06. april 2009 - 10:47 #5
Måske ikke lige svaret. Men et par fif, der er nyttige, når man skal ordne billedfiler i en filemanager (Stifinder e.l.)

Med jhead

http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/

kan du bl.a. "Sets the file's system time stamp to what is stored in the Exif header". Dvs. sætte "Ændret"-datoen til, hvornår billedet er taget.

EXIF Image Renamer bruges til at omdøbe billederne til - ned på sekundet - hvornår de er taget.

http://www.photo-freeware.net/exif-image-renamer.php
Avatar billede hkprofil Forsker
06. april 2009 - 15:40 #6
Tak for feedback. Dog finder jeg ikke noget skrevet om Photoshop? Jeg har ikke noget problem med datoerne i stifinder!
Avatar billede falster Ekspert
06. april 2009 - 16:00 #7
OK

Men de datoer og tider, som du ser i stifinder er vel de samme som du ser i Photoshop (dialoger o.l.)?

Som vejmand er inde på, er det nok ikke et PSH-problem.

"Oprettet", "Ændret" og "Åbnet" knytter sig til filsystemet, medens EXIF-data er indlejret i fotoet ved optagelsen.
Avatar billede hkprofil Forsker
06. april 2009 - 20:29 #8
Den korrekte dato er vedhæftet i stifinder men ændrer sig i PSH?
Avatar billede vejmand Juniormester
06. april 2009 - 20:34 #9
Hvilken dato ændrer sig?
Er det "Ændret den" eller "Taget den"?

Måske du bruger "Taget den" i stifinder, og "ændret den" i Photoshop.

Du må jo kunne se om der er en sammenhæng?
Avatar billede hkprofil Forsker
18. juni 2009 - 09:30 #10
Jeg har slette det hele og er begyndt forfra - det hjalp!