Avatar billede madiedk Nybegynder
26. marts 2009 - 11:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

samme fremmednøgle ved samme værdi

Hej

Jeg har en teoritisk tabel A (a_id PK, navn) og tabel B (a_id FK, vej)

Jeg koder i VBA via excel

Når jeg skal indsætte en ny række hvad er så smartest for ikke at få de samme navne i tabel A?

f.eks så jeg undgår det her i tabel A:
1, per
2, rasmus
3, per
4, hans

1. Hver gang jeg indsætte en række skal jeg så tjekke i tabel A om navnet allerede eksistere og så bruge det a_id som fremmednøgle i Tabel B.

2. er der en anden smartere måde?
Avatar billede teepee Nybegynder
26. marts 2009 - 11:23 #1
Sæt en unique key constraint på tabel A og en foreign key contraint på tabel B
Avatar billede madiedk Nybegynder
26. marts 2009 - 11:53 #2
jamen, hvordan finder jeg så det ID jeg skal bruge som fremmednøgle?
Avatar billede teepee Nybegynder
26. marts 2009 - 12:50 #3
Ved at slå op før du indsætter. Select id into v_id from tabel a where navn = p_navn;
if v_id is null then
  insert into ....
Avatar billede madiedk Nybegynder
25. august 2009 - 15:21 #4
okay, også min egen løsning, ville bare høre om det var måden at løse det på. smid et svar. og tak
Avatar billede madiedk Nybegynder
04. februar 2010 - 13:49 #5
ingen svar eller bedre løsningen?
Avatar billede madiedk Nybegynder
22. august 2010 - 21:51 #6
tager dem selv så