Avatar billede xxhukkoxx Nybegynder
22. marts 2009 - 20:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Solid State Disk vs. 2xRaptor HDD RAID 0

Hej Eksperten,

Jeg har valget mellem en SSD harddisk eller 2 Raptor HDD i RAID 0.

Til at starte med synes jeg det lød fedt med en elektronisk harddisk fordi den var rigtig hurtig osv. Men så får jeg at vide at 2 Raptor harddiske i raid 0 vil kunne gøre det samme.

Har fået mange delte meninger og vil så høre jeres begrundelse for hvorfor jeg skulle få en SSD eller 2 Raptor harddiske :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. marts 2009 - 21:55 #1
SSD diske er 100% lydløse og varmer ikke...

Det er grund nok for nogen ;)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
22. marts 2009 - 21:57 #2
Mange SSD-diske på markedet leverer ikke en imponerende ydelse. Men undtagelsen er Intel X25-M på 80 gb.

Jeg har selv testet den op imod 2 x 15.000 rpm drev. Du kan se testen her http://www.pcworld.dk/art/10361?page=7

Resultatet er at de to diske (som er hurtigere end raptors) får baghjul. Til gengæld er der jo lidt mere plads på dem.

Jeg har efterfølgende sat en Adaptec 5405 controller i min maskine (1,2 ghz dualcore pci-e controller med 256 mb ram) og det har fået min 4 x SATA-diske til at komme op i tempo i Raid 0 - men så taler vi 4 x 500 gb diske og en controller til 2.500 kroner ... :-)

Så hvis du bare skal have hurtig overførsel på din boot-disk og ikke kræver den store plads (som jo passende kan være 2 x 500 gb i RAID 1) kan SSD være en god ide. Men tjek f.eks. Tomshardware for nogle af deres SSD-test, flere af dem får tæsk.
Avatar billede xxhukkoxx Nybegynder
22. marts 2009 - 22:06 #3
Perfekt. Tusind tak for svaret, tror jeg skal have mig sådan en fra Intel bare til at boote op på :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
22. marts 2009 - 22:12 #4
Bare husk at selv den bedste SSD ikke bliver bedre end alt det skidt man får fyldt ind i sin Windows :-)

Jeg har dog flyttet den SSD over i en Eee lige pt. og smidt Windows 7 på den. Det får den rimelight hurtigt ud af dvalen. Og så er det sjovt at disken koster næsten det samme som resten af maskinen :-)
Avatar billede xxhukkoxx Nybegynder
22. marts 2009 - 22:17 #5
hehe nej det er jeg godt klar over :)

Skal osse snart have formateret min harddisk, men det bliver nok først om et par uger når jeg får mit GFX og min SSD :)