Avatar billede andersthingholm Nybegynder
19. marts 2009 - 11:05 Der er 13 kommentarer

Forstørre partition

Hej,

jeg har 3 partitioner på min Mac Mini, hvorpå jeg har installeret Vista på den ene. Herefter jeg har slettet partitionerne med Mac OS.

Jeg har nu disse 3:

200MB GPT Protective Partition
54GB RAW
20,33GB System, Boot etc. (den med Vista)

Hvordan slår jeg de 54GB sammen med de 20GB?

Jeg har prøvet computer - disk management, men når jeg højreklikker på C-drevet (20,33GB) er "Extend Volumne" ikke aktiv.

VH

Anders
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2009 - 11:26 #1
Det vil jeg mene at du kan gøre med "gparted" www.helgec.dk/gparted.html som ligger på en live-cd f.eks. www.helgec.dk/insert.iso se også www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede andersthingholm Nybegynder
19. marts 2009 - 12:47 #2
Kan man ikke gøre det ved at bruge Vistas egne programmer?
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2009 - 13:48 #3
"Kan man ikke gøre det ved at bruge Vistas egne programmer? " Det vil jeg mene, men dit spørgsmål indikerer jo at du ikke kan!!
Avatar billede andersthingholm Nybegynder
19. marts 2009 - 13:56 #4
Ja, det er korrekt. Men jeg var ude efter en løsning, som gjorde at jeg kunne bruge Vista egen feature. Med andre ord, er jeg ude efter at få aktiveret "Extend Volumne".
Avatar billede mglars Nybegynder
19. marts 2009 - 14:32 #5
Hvis du tilfældigvis skulle komme i tanke om at installere Vista igen, kan du jo slette partitionen direkte fra bios, og oprette en ny hvor du fra starten af definere mere plads... ved ikk om det var noget??... Der behøver du jo ikke hente fremmede programmer til det..

Det ville jeg i så fald foretrække...
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2009 - 16:07 #6
http://www.partition-tool.com/personal.htm

Ellers er der en meget nem måde at gøre det gratis på, med dette program. Som Spywarefri anbefaler
Avatar billede andersthingholm Nybegynder
19. marts 2009 - 20:10 #7
Det program viser mig bare at jeg har 1 GPT disk på 74GB. Så det kan jeg ikke bruge til meget.
Avatar billede perhol Seniormester
20. marts 2009 - 00:29 #8
Jeg har lige prøvet EASEUS Partition Master. Den virkede fint for mig.
Lidt langsom, men det er måske en del af 'prisen' for et gratis program.
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2009 - 10:22 #9
"Med andre ord, er jeg ude efter at få aktiveret "Extend Volumne". " Prøv at maile mig et screenshot fra DISKHÅNDTERING
mail@helgec.dk
Avatar billede andersthingholm Nybegynder
20. marts 2009 - 17:21 #10
Så er det sendt.
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2009 - 19:54 #11
Du har sendt mig et screenshot og jeg vil starte med at konstatere, at jeg opfattede din betegnelse ""Extend Volumne" som "extended partition" jeg kan nu se at det var forkert opfattet.
Som jeg læser dit screenshot har du en partition på 200 MB jeg aner ikke til hvad, derudover har du en primær partition på 500 MB i RAW format igen må jeg sige at jeg aner ikke til hvad, men jeg går ud fra at det har noget at gøre med at du kører MAC.
Jeg går ud fra at det du ønsker er at resize dit c-drev med den 51,51 GB uallocerede plads, dette kan ikke klares med Vista`s integrerede diskhåndtering.
Kør "chkdsk /r /f " på dit c-drev og herefter kan du resize med "gparted" som jeg tidligere har linked til
Avatar billede andersthingholm Nybegynder
21. marts 2009 - 13:24 #12
Jeg valgte at reinstallere Vista. Tak for jeres kommentarer. Smider I nogle svar til pointfordeling?
Avatar billede perhol Seniormester
21. marts 2009 - 19:35 #13
Afstår