Avatar billede morticuz Nybegynder
18. marts 2009 - 11:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Den rigtige måde at lave en mailsignatur

Hej eksperter,

Jeg skal lave en mailsignatur for en kunde, og vil gerne sikre mig at den laves på den helt rigtige måde. Vi har to billeder skal i. Et logo, og et lille symbol ud foran virksomhedsnavn.

Jeg har ikke så meget forstand på mailsignaturer, så har en del spørgsmål.

Hvordan har folk lavet sådan at man bare sender et image.gif med som altid kan ses, og ikke anses som spam? Er det vigtigt den hedder image.gif?
Laves dette i html? Hvordan sætter man det op i sit mailprogram?

Altså i bund og grund. Rigtige professionelle virksomheder... hvordan sætter de en mailsignatur op? Sender man filerne med eller ligger de på nettet? Og hvor meget er lavet i html?

Peter
Avatar billede morticuz Nybegynder
19. marts 2009 - 09:24 #1
slet ingen hints eller ideer? :)
Avatar billede keysersoze Guru
19. marts 2009 - 09:44 #2
En mail-signatur er almindelig html - omend ikke særlig moderne html.

Den letteste måde at starte på er nok at gå ind i outlook og oprette en dummy-signatur - herefter finder du mappen Signatures i din bruger-mappe (fx C:\Users\xxx\AppData\Roaming\Microsoft\Signatures) hvor du kan redigere htm-filen, eventuelle billeder lægger du i samme mappe. Herefter går du ind i outlook og gemmer signaturen igen (på den måde opdateres den i både rtf og txt format til at afspejle din ændringer) og sidst men ikke mindst tester du løs i alle formater.

Du kan også sagtens lave en almindelig htm-fil med doctype, tabeller, inline css, billeder (der ligger i samme mappe som htm-filen) osv og lægge den ind i signatures-mappen - og herefter gå ind og gemme den i outlook (igen for at den laves i rtf og txt format).

Billeder sørger outlook for at sende rigtigt med.

Da outlook bruger en forældet og nærmest håbløs html-fortolker kræver det en del test at få til at fungere - og når først selve html-signaturen er sat op er det også vigtigt at få testet i txt og rtf format.
Avatar billede morticuz Nybegynder
19. marts 2009 - 09:57 #3
Nice.

Kan man også gøre dette i Outlook Express? (Har ikke lige den Office Outlooken på stående fod)

Kan man så bare sende hele signaturen med billeder, og sige de skal ligge ind i Outlooks Signatur mappe? :)
Avatar billede keysersoze Guru
19. marts 2009 - 10:12 #4
Jeg må desværre melde pas omkring Express - der har jeg ikke forsøgt.

hvis signatur-filerne (htm, rtf, txt samt billeder) er lagt ind i mappen kan du se signaturen i outlooks indstillinger og sætte den op til automatisk at være på nye beskeder samt svar og så er det jo let at se om de fungerer rigtigt ved at sende et par mails til en selv.
Avatar billede morticuz Nybegynder
19. marts 2009 - 10:16 #5
Okay.

Så den signatur er både en htm, en rtf og en txt fil? Dvs at hvis modtageren har slået html fra så kan man se det fra txt filen? Eller hvordan? :)
Avatar billede keysersoze Guru
19. marts 2009 - 10:59 #6
nej - du sender mig bekendt mailen i ét format, fx html, og så vil html-signaturen blive sat på, og så må du håbe på at modtagerens klient kan tolke html. Det mere tekniske bag hvad der sker omkring afsendelse og modtagelse af mails kender jeg ikke så meget til - kun at lave signaturen.
Avatar billede morticuz Nybegynder
19. marts 2009 - 11:07 #7
Okay. Hvad er så pointen i at den både ligger som txt og htm, når den alligevel kun bruger htm versionen hver gang? :)
Avatar billede keysersoze Guru
19. marts 2009 - 11:23 #8
det kunne jo være du fik lyst til at sende mails i de formater, dette sker nok oftest hvis man besvarer mails afsendt i et andet format - og som sagt er jeg ikke helt sikker på hvad der medsendes, men det er jo evt værd at teste.
Avatar billede morticuz Nybegynder
19. marts 2009 - 11:54 #9
Ja okay. Du opretter jo bare et svar hvis du vil have point :)
Avatar billede keysersoze Guru
19. marts 2009 - 13:55 #10
svar :)