Avatar billede Maiens Nybegynder
17. marts 2009 - 16:44 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

deling af internet med 2 netkort til switch

hejsa, jeg har et lille (stort måske) problem, jeg er ved at sætte min server op så jeg kan ha lfere computere på nette på samme tid or her er så mit problem

jeg har en win2003 server som har forbindles via mit modem, og har så et extra netkort der går over i min switch hvorfra rasten af cpmputerne skulle få internet fra men det gør de bare ikke..

jeg kan fint se div pcer på netværket og hent filer osv fra dem men der er bare ik noget internet..

håber der er en der kan hjælpe med dette problem og evt en guide til hvordan det skal sættes op

på forhånd tak
Avatar billede dhans Nybegynder
17. marts 2009 - 19:57 #1
Med Routing and Remote Access kan du få flere pc´er på internettet..
Avatar billede Maiens Nybegynder
17. marts 2009 - 20:08 #2
det skulle jeg også mene men når jeg installer det sker der nada, (sat op som NAT) og jeg er ikke helt klar over om jeg har gjordt det som man skal gøre det....
Avatar billede Maiens Nybegynder
17. marts 2009 - 20:17 #3
jeg skal lige prøve at forklare det lidt mere.

jeg har en 2003 server med 2 netkort i
netkort nr1 har adgang til internettet via mit kabelmodem
netkort nr2 har så et kabel til min switch hvor rasten af mine pc'er er tilsluttet

på selve serveren er der adgang til internettet, men på min normale pc er der ikke, jeg har dog adgang til div pc'er over netværket fx kan jeg nemt hente og sende filer fra 1 pc til en anden.

jeg har kørt Routing and remote accesse, hvor jeg valgte NAT og valgte så det netkort som har hadgang til internettet uden at der sker noget.

er det sådan det skal være?

modem -> server -> switch -> rasten af mine pcer
Avatar billede serverservice Praktikant
17. marts 2009 - 23:48 #4
Der er ikke nogen standard løsning , men det du har valgt kan sagtens bruges - i andre tilfælde har jeg set routeren kun fungerer som gateway til internettet.
Det du mangler er at sætte dns og dhcp op - du skal sætte dhcp op for dit lan netværk.
Du skal sørge for at din server har fast ip og at den er primær dns hvis ikke allerede valgt.
Så skal du melde dine pcér ind i domain hvis den er installeret som domain controller.
Avatar billede plasmon Nybegynder
18. marts 2009 - 06:03 #5
Jeg ville nok benytte mig af Internet Shareing: http://support.microsoft.com/kb/324286 Hvis det er et mindre netværk, ellers ville jeg sætte en firewall op.: f.eks. IP-Cop: ipcop.org
18. marts 2009 - 06:51 #6
Avatar billede serverservice Praktikant
18. marts 2009 - 14:19 #7
-> Lige til en hurtig information ...

Så kan han ikke styre DNS gennem ics og hvis serveren skal sættes op som domain på et tidspunkt - så er den rigtige løsning at anvende DHCP - hvor du selv kan styre både dns , router/gateway m.m.
Men det er jo et server spørgsmål , men det selvgølgelig op til xpi1 hvad han vælger
ICS dur bare ikke til en server løsning - desuden har han anvendt RRAS til natting og det er ikke muligt både at bruge Rras og ICS.
Avatar billede serverservice Praktikant
18. marts 2009 - 14:19 #8
Det var vist et svar
Avatar billede plasmon Nybegynder
18. marts 2009 - 16:12 #9
Det er rigtigt at ics ikke skal bruges i server løsning med DNS og sådan, men hvis det er et lille netværk med workgroup. ellers ville jeg ikke benytte serveren til at dele netforbindelsen, da der skal gå meget traffik igennem den, jeg ville bruge en linux box som gateway/firewall, så kan brugerene stadig komme på nettet, hvis uheldet skulle være ude og server går ned.
Avatar billede serverservice Praktikant
20. marts 2009 - 20:10 #10
Her er jeg enig med plasmon og ville vælge at anvende en router som gateway og så havde dhcp og dns fra serveren.

Det giver de fordele som han skriver at de altid er sikret internetadgang. dte med trafik gennem serveren kan diskusses hvor slemet det egentlig er. ....pøj med det .