Avatar billede krohn Praktikant
16. marts 2009 - 07:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

catch server til intranet

Jeg mangler en catch server der kan bruges til vores WiFi net, vi har begænset båndbrede, da vi er lokaliseret på søen, og kunne derfor godt bruge en catch så de mest brugte sider lå lokalt.
Vi har pt. et adminstrations software der giver daglig kvote til bruger, så denne catch skulle helst stå før dette, så bruger "sparede" på deres kvote..
Avatar billede morten_leth Nybegynder
16. marts 2009 - 18:27 #1
Ehm, nu må jeg indrømme jeg har ikke lige umiddelbart hørt ordet "catch" før i denne sammenhæng så jeg vil for at andre muligvis kunne byde lidt ind se om ikke jeg kan hjælpe lidt, hvis jeg tager fejl så skriver du det bare og vi glemmer mit indlæg... :D

Men er du sikker på at det du rent faktisk mener ikke er det der hedder en "Proxy" server, som gør det at den gemmer de internet sider som folk har været inde på lokalt på serveren, og hvis andre folk går ind på samme side så får de det fra proxy serveren i stedet for ude på internettet ?

En ISA Server kan bruges til dette formål.

/Leth
Avatar billede krohn Praktikant
16. marts 2009 - 20:04 #2
Jo det er da en proxy, men har flere gange læst den omtalt som en catch server eller proxy/catch.:) Men det er jo lige presis sådan en fætter jeg snakker om.. Da det er vores velferd (brugernes kaffe kasse) der skal betale, ville jeg gerne finde en anden end ISA...
Avatar billede plasmon Nybegynder
17. marts 2009 - 06:10 #3
Hvad med IPcop, det er kompineret firewall og proxy, og tilmed ganske gratis, og ikke det sværeste at sætte op, selv om man ikke kender vildt meget til Linux.
www.ipcop.org
Avatar billede krohn Praktikant
17. marts 2009 - 06:39 #4
Ok vil kigge på den.
Kom lige til at tænke på noget. Vil den kræve noget opsætning for brugerne, da de jo bruger deres hjemme pcer, på vores WiFi net, er det ikke optimalt hvis de skal lave om på deres opsætning, det vil give mange udfordringer for en del af dem.
Vores adminstrations software til WiFi fanger selv brugeren når han åbner en browser.Jeg vil gerne have denne proxy ind imellem..
Bare nogle tanker
Avatar billede plasmon Nybegynder
17. marts 2009 - 07:29 #5
ved brug af ipcop, kan proxy'en sættes til transperent, hvilket vil sige at brugeren ikke skal gøre noget men tvinges til at benytte den, som standart.
Avatar billede krohn Praktikant
17. marts 2009 - 08:06 #6
Vil prøve at hente den, men finder kun en fil på 2mb, hvis jeg skal kunne boote på den og instalere/formatere min PC med den skal den vel være "lidt" størere.. Men jeg finder den ikke.. Og er den lige til at brænde?
Går ud fra man kan slå DHCP/Firewall fra, da jeg jo har DHCP på hotspot serveren.
Avatar billede plasmon Nybegynder
17. marts 2009 - 08:21 #7
Ja den er lige lille nok den fil du har fundet.:

http://downloads.sourceforge.net/ipcop/ipcop-1.4.20-install-cd.i386.iso?use_mirror=surfnet Dette er en iso fil, som fylder ca. 50 MB og skal brændes på en cd.

Firewall / DCHP kan disables efter behov.
Avatar billede krohn Praktikant
20. marts 2009 - 13:57 #8
Hmmm godt være det ikke suklle være så svært:)
Men jeg kan kun logge ind med "root" og så siger den at der ikke er nogen mail til mig?
Har 2 netkort i, og sat det ene påinternet, og det andet i en pc, men der er ikke forbindelse fra pc, og til ipcop,
men nok mig der har sat det forkert op..
Jeg har disabled, ISDN, DHCP, og har givet "gren" adressen 192.168.1.50.. Men har ikke kunnet finde ud af om min "red" (forbundet til vores netværk)
Vores netværk er sat op med en 2003 der er dhcp, og noget adminstrations software der styre vores Hotspot.
Gode råd modtages gerne:)
Avatar billede plasmon Nybegynder
20. marts 2009 - 18:41 #9
Jeg ville sætte fra IPcop til en switch i det lokale net.

altså

Internet -> RED netværk IPCOP || Green netværk -> Switch -> De andre pc'er på netværket.

Du kan tjekke om der er forbindelse fra IPCOP til internette, ved at logge ind om root, og pinge www.google.dk

Du kan logge ind på ipcop web admin: ipcop's lokale ip:
http://ip-cop-lokal-ip:81
Avatar billede krohn Praktikant
21. marts 2009 - 08:22 #10
Det vil sige at du ville sætte op flg

Internet>> 2003K server med DHCP/Hotspot >> IPCOP til "RED" >>IPCOP "Green" til Switch ud til lokal netværk

Tror jeg ved hvorfor jeg ikke har forbindelse.. Det ene netkort er et Sandberg ort, og har surfet lidt på det, ser ud til at der ikke er driver til det, da jeg prøvede i går at lege med "RED" sagde den at der ikke var noget kort..
Må enten vente til jeg kommer i land, eller finde en driver til den..

Har du nogen ide om hvor meget den vil "spare" os eller hvor meget den vil "øge" hastigheden?? Bare  for at have en ide..
Avatar billede plasmon Nybegynder
22. marts 2009 - 14:06 #11
Nej serveren skal være på det "grønne" net.

Internet -> RED netværk IPCOP || Green netværk -> Switch -> De andre pc'er på netværket + serveren.

Det er svært at sige hvormeget man spare, det kommer jo an på om folk besøger de samme sider?

men det burde være en klart forbedring på de sider som folk genbesøger.
Avatar billede krohn Praktikant
22. marts 2009 - 17:19 #12
? Hmmm jeg ville gerne have Ipcop efter mit adminstrations software, jeg skal ikke bruge den til firewall,DHCP. Men kun til Web catch.
Grunden er at vores hotsopt deler daglig kvote ud til bruger, og hvis den stå efter hotspot adminstration så hvis den står efter vil det "tælle" på kvoten til bruger.

Der er nu købt en ny server ind, den står til mig når jeg kommer hjem, det skulle løse problemerne med netkortet:)
Så der går lige et par dage inden jeg vender tilbage med point..
Avatar billede krohn Praktikant
29. marts 2009 - 23:41 #13
Hmmm Nu har jeg prøvet ca 20 gange når jeg har f.eks sat op DNS og klikker på udført, så kommer boxen op med "Lukker for netværk" og der går den kold, meget kold...
Jeg har prøvet at køre "green" + "red" men får det ikke til.
Jeg sidder på mit hjemme net og tester, der har jeg et LAN med en DHCP og en switch (går ud fra den skal til "Red") og jeg har så en pc som er sat til automatisk at hente ip (går ud fra den skal til "green")
Jeg kan godt logge ind med "root" og køre "setup" men som sagt når jeg så går ud af det, så stopper den bare der med "lukker for netværk"
?
Avatar billede krohn Praktikant
11. juni 2009 - 16:54 #14
Lukker her, fik det ikke til, har droppet det til en kold vinteraften