Avatar billede binauhus Nybegynder
13. marts 2009 - 19:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Input ind i Excel liste

Hej,

Jeg har et problem med en word template jeg prøver at lave.
Jeg har et excel sheet med en liste over forskellige poster.
I hver række i listen henvises til rækken over. Det vil sige i den øverste række i listen henvises til række over listen.

Når jeg herefter sorterer listen efter f.eks. beløb laver listen en fejl og kan ikke regne det ud.

Se www.binauhus.dk/udgifter.xls som er excel-dokumentet.

Håber der er nogen der kan hjælpe med at udrede dette?

Venlig hilsen
Peter
Avatar billede jkrons Professor
13. marts 2009 - 22:06 #1
Problemet ligger i, at det netop ikke er alle rækker, der henviser til rækker ovenover. Det gør den øverste ikke. Den har en anden struktur end de øvrige. Så hvis den ikke står øverst, går det galt. Du er nok nødt til at undlade at sortere den med.
Avatar billede jkrons Professor
13. marts 2009 - 22:08 #2
Og dog.- Det hælper desværrre ikke. Så bliver det bare endnu værre :-(.

Så måske skal du helt lade være med at sortere.
Avatar billede binauhus Nybegynder
13. marts 2009 - 23:16 #3
Problemet er at jeg skal helst skal kunne sortere...

Hvordan hiver man et tal ind i listen uden at henvise til en celle eller række ovenfor?
Avatar billede jkrons Professor
14. marts 2009 - 10:42 #4
Problemet er, at du ikke kan få et tal ind i listen uden at henvise til den celle, hvor tallet står. Det et så i dit tilfælde i rækken ovenover. Men det er det kun, så længe der ikek er sorteret. Derefter er det til en helt anden række, og det er der problemet opstår. Jeg har været omkring funktioner som forskydning og andre, men ingen af dem, jeg har prøvet, løser problemet, fordi forskydningen netop ændres ved sorterring.
Avatar billede jkrons Professor
14. marts 2009 - 11:17 #5
Et godt eksempel på, hvorfor det ikke nødvendigvis kan lade sig gøre er din formel i G23 - den endelige balance. Den peget på det sidste tal i balancekolonnen (G21). Men efter en sortering, står dette tal ikke længere i G21, men i G18. I G21 står et helt andet tal, som ikke er den korrekte balance, hvorfor denen ikke bliver korrekt.

I det hele taget vil dine formler i G-kolonnen kun give et rigtigt resultat, såfremt tallenre står i samme rækkefølge, som da de blev  indtastet.

Eksempel: Du starter med 1000 og bruger 50. Du har nu en balance i første række på 950. Men hvis der bliver sorteret, så forbruget i 1. række i stedet er 1000, er din balance 0. Forbruger du så 200 i 2. række, er din balance pluselig -200. Nu kommer så de 50, du brugte først. Det giver en balancce på -250.

Jeg håber du kan se, hvad jeg mener.
Avatar billede Niels_Bjarne Praktikant
15. marts 2009 - 10:00 #6
Prøv følgende formel i Balance cellerne:
=IF(I11="paid";IF(ISNUMBER(G10);G10;$B$7)-E11+F11;IF(ISNUMBER(G10);G10;$B$7))

Herefter skulle det være muligt at sortere, og summen i Balance kolonne vil altid være det samme.
Avatar billede jkrons Professor
15. marts 2009 - 11:15 #7
Nils-Bjarne-> Måske misforstår jeg opgaven, men hvis jeg bruger din funktion, og sorterer efter fx Supply/Goods, så vil kortet fra allposter.com naturligvis, ændre placering i rækkefølgen. Det betyder også at balancen ud for denenrækek ændres. Det mener jeg ikke at den skal. Varen er stadig købt først, og uanset sorteringen, bør der være 950 dollars tilbage af de 1.000, der var, da varen blev købt. Ikke som i dette tilfælde 750. Selv om nogle andre varer nu står foran i rækkefølgen, er kortet jo stadig købt først.
Avatar billede Niels_Bjarne Praktikant
15. marts 2009 - 11:51 #8
jkons->Så skal der vel lægges en begrænsning ind i sorteringen, således, at "Paid" altid kommer før "Not Paid", ellers ændrer saldoen sig jo for en enkelt post over tid. Binauhus må afgøre hvad opgaven er.
Avatar billede jkrons Professor
15. marts 2009 - 13:57 #9
Du har ret i, at binauhus, selv må afgøre det. Jeg oplever det bare som, balancen altid skal følge datoen, uanset om det er Paid elle NotPaid. Ellers kan en revisionsmæssig afstemning med fx kasse og bank jo ikke virke.
Avatar billede Niels_Bjarne Praktikant
15. marts 2009 - 14:39 #10
Hvis revision kun skal ske på aktuel saldo og ikke på en vilkårlig dato tilbage i tiden, så kan man vel godt det. Spørgsmålet er, om det er godt nok.

Men du har nok ret i at Balance skal udtrykke hvad saldoen blev ændret til, i det øjeblik, da bilaget blev betalt.
Problemet skal så løses ved at skrive saldoen i posteringen som et tal, når "Not paid" ændres til "Paid", i stedet for at beregne den med en formel.

Det kunne automatiseres med en makro. Aktuel saldo skal så til enhver tid stå i G23 (dvs. ved regnskabsårets start skrives primosaldo i B7 og G23). Makroen skal eksekveres når en celle i kol. I ændres: Ændres værdien i cellen i kol. I til "Paid" og er saldoen i posteringen blank, beregner makroen en ny saldo og skriver den i kol. G i posteringen som et tal og i G23 som et tal.
Avatar billede jkrons Professor
15. marts 2009 - 23:42 #11
Jeg er helt enig i, at det kan gøres med en makro, der indsætter værdier i stedet for formler. Mit argument gik bare på, at det i hvert fald ikke umiddelbart kan gøres med en formel.

Men da regnearket, i følge den første postering, skal bruges som en del af en Word-skabelon, er jeg ikke helt sikker på, hvordan makroer vil opføre sig, hvis arket indsættes som et regnearksobjekt i dokukentet.