Avatar billede homemicky Nybegynder
12. marts 2009 - 22:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

udrulning af flash og adobe reader

Hejsa Eksperter

Jeg gået længe og funderet over, hvordan jeg kan få udrullet adobe reader og flash. Hver gang de kommer med en opdatering, så kan brugerne ikke få lov til at installere, da de ikke har administrator rettigheder. D.v.s i teorien at jeg skulle rundt og installere på alle maskiner. Jeg ved man kan udrulle med AD'et men har ikke prøvet det endnu msi pakkerne... er der nogen der kan hjælpe mig igang??
Avatar billede serverservice Praktikant
18. marts 2009 - 00:10 #1
Du skal placere din software på et share brugerne har adgang til.
ja du skal bruge din group policy - computer configuration - software installation .
Så vælger du New task - package osv.
Jeg plejer at vælge "Assigned" til computer så bliver det installeret inden login.
Der kan være en del problemer såfremt noget går galt og her er troubleshooting ofte ret besværligt.
Men du kunne jo prøve med en testpc og din egen bruger først inden du smider det ud til andre.
Avatar billede homemicky Nybegynder
18. marts 2009 - 07:37 #2
Takker for svaret... Har bare lige 2 spg mere??

1. Hvad nu, hvis det er en exe fil jeg vil have udrullet, er der nogen problemer i det??

2. Hvis nu klienten allerede har fået softwaren, vil den så prøve at installere pakken igen på den samme klient eller hvad ville der ske??
Avatar billede plasmon Nybegynder
18. marts 2009 - 08:49 #3
Du kan ikke direkte udrulle en exe fil, det skal være en msi fil.
Du kan bruge forskellige programmer til at lave en msi fil med: F.eks: MAKEMSI (http://dennisbareis.com/makemsi.htm) og WinInstall LE (http://www.softpile.com/Utilities/Miscellaneous/Review_16745_index.html).

Når du har udrullet programmet til klienten, vil klienten ikke installere programmet igen, med mindre der sker en fejl eller installationen går i stykker.

Du kan læse mere på følgende hjemmesider:

http://www.appdeploy.com/
http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/Group-Policy-Deploy-Applications.html
Avatar billede homemicky Nybegynder
18. marts 2009 - 10:27 #4
Hvor er det super drenge! ... glæder mig til at afprøve det, når der ikke er, så meget run på :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
18. marts 2009 - 14:31 #5
.. tilføjer - Du kan heller ikke fjerne det igen fra klienten ved at afinstallere - det skal gøres fra serveren . Hvis du fjerner din installation package vil den afinstallere fra  serveren ved næste login.
Med andre ord er din deployment på klienten bundet til serveren når du vælger den løsning.
Det er så her der kan gå lidt ged og derfor mange anvender wise med SMServer i stedet , men det er en lidt pebret løsning.
Avatar billede homemicky Nybegynder
06. april 2009 - 13:06 #6
Hejsa igen

Det virkede helt fint med msi via AD'et... Men jeg har ikke helt forstået det med makemsi og WINLEinstall. Jeg kan højreklikke på TRYMEOUT.MM, og få en MSI fil ud i out mappen. Men hvad gør jeg, hvis nu jeg har min egen adobe.exe fil, og vil gerne have en msi fil ud ??
Avatar billede serverservice Praktikant
06. april 2009 - 13:18 #7
Hej - Du skal bruge wise til at danne en .msi fil - Hvis du forsøger at anvende den gamle winstle som er med windows vil du få en masse problemer. wise kan hentes som demo og du bør lige teste din deployment på en enkelt pc inden du udruller til alle. Du må lige selv google wise installeren.
Avatar billede serverservice Praktikant
06. april 2009 - 13:19 #8
Avatar billede homemicky Nybegynder
06. april 2009 - 14:36 #9
Har fået installeret og kigget, men jeg synes ikke umiddelbart man kan konverter flash.exe fil flash.msi... kan hurtigt guide mig, hvordan jeg gør det ??
Avatar billede serverservice Praktikant
06. april 2009 - 15:04 #10
På pc skal du gøre følgende.
Normalt gør man det ved at lave et forimage - installere sin software - lave afterimage og derved .msi filen.

Den sammenligner de 2 image og danner msi filen derfra.
Jeg har ikke lige en guide til wise men den må kunne findes et sted.
Avatar billede serverservice Praktikant
06. april 2009 - 15:13 #11
Avatar billede homemicky Nybegynder
02. maj 2012 - 14:15 #12
Har fundet en ny løsning i firmaet, vi bruger nu Dell Kace :-) Fantatisk system!
Avatar billede serverservice Praktikant
02. juli 2012 - 20:03 #13
Nå tak så har jeg jo spildt min gratis hjælp på dig - rimeligt arrogant du selv tager kredit for det svar .