Avatar billede fraannk Nybegynder
10. marts 2009 - 19:16 Der er 3 kommentarer

Link af harddisk

Hej computer nørder :D

Jeg har en Western Digital My Book Studio på 1tb. Den har FireWire 400 og 800. Er det muligt at linke flere af samme type harddisk sammen ved brug af FireWire? Eller eSata?

Det skal siges jeg bruger Mac.

Hilsen Henrik Frank
Avatar billede fluse Nybegynder
10. marts 2009 - 22:32 #1
Er ikke helt sikker på hvad du mener med at linke sammen...

Hvis du mener således at computeren vil opfatte 2 1TB linktet sammen som 1 2TB disk så er svaret nej...

Men man kan godt gøre så man kan sætte mange af dem til computeren med 1 stik, ved hjælp af en FireWire hub. Men de vil stadig blive opfattet som hver sin disk, og hvis du henter data fra flere samtidig vil det gå ud over overførsels hastighedden.

Hvis du skal bruge mere end 1TB transportabel lager, må du til at kigge dig om efter en ny på 2TB, eller ryde op i rodet. ;)

Hvis du skal bruge mere end 1TB lokal lager (altså eksernt fra din computer, men ikke en du kan tage med), ville jeg anbefale en NAS server som samtidig også kunne give dig noget data sikkerhed så du ikke mister din data når en disk står af. De findes i mange varianter, former og farver... og kan have betydeligt mere harddisk plads end en alm. ekstern HDD. (op til 8TB hvad jeg ved af.)

Fluse
Avatar billede egonspock Seniormester
11. marts 2009 - 00:36 #2
Det er altid rart med mere plads. Jeg har (vist) tre Firewire-diske i serie på min iMac pt. Da de hver har deres controller on-board (deraf den højere pris), går det ikke nær så langsomt, som hvis det havde været USB-diske. Men fluse har en god pointe i at spørge til hvad det er du gerne vil opnå!
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
21. marts 2009 - 01:48 #3
Ja det er muligt at linke dem sammen, hvis du har en disk med 2 firewire porte i, men kun 1 port i din computer, så kan du lave det der hedder en daisy-chain hvor du kobler en harddisk til harddisken, dvs. hd -> hd -> computer, de er dog stadig opfattet af computeren som 2 diske, men du behøver kun 1 port.