Avatar billede skuumm Nybegynder
09. marts 2009 - 09:45 Der er 4 kommentarer

måling af performence

Jeg ønsker at optimere på vores SQL server (sql2005Sp3 x32) Jeg ønsker derfor at foretage en række målinger på CPU/RAM/NIC/STORAGE INDEN og EFTER ændringerne for at påvise forbedringerne og for at påvise evt. flaskehalse.

Hvordan ville du gribe opgaven an? hvilke programmer kan benyttes til opgaven?
Avatar billede ladyhawke Novice
09. marts 2009 - 10:34 #1
Performance monitor på serveren?
Avatar billede skuumm Nybegynder
09. marts 2009 - 15:55 #2
Kunne være en mulighed.... Har du nogle gode ideer til hvilke countere der skal medtages... og hvilke som bare skaber "støj"
Avatar billede ladyhawke Novice
10. marts 2009 - 08:12 #3
CPU og RAM bør naturligvis med, du kan lave en "baseline" måling inden ændringerne, så du ved hvordan det ser ud.

Ellers afhænger det lidt af jeres setup, hvilken type server er det og hvordan tilgås basen. Nætvrksaktivitet kan jo også være relevant at holde øje med, det kan nedlægge en server totalt, hvis der er for meget kul på, f.eks. hvis man har en fejl, eller et uheldigt design der pinger databasen for meget...
Avatar billede jensriis Novice
12. marts 2009 - 21:05 #4
Performance montitor er udmærket til at se på SQL servers performance udefra. Her vil jeg anbefale også kigger på:
SQLserver,Buffer manager - buffer cache hit ratio. Her ses hvor ofte sqlserver kan hente dat fra ram i stedet for disk. Skal helst være over 90%.

Jeg vil dog også anbefale at du bruger SQL profiler. Her ses indefra hvad de enkelte transaktioner trækker af ressourcer. Dan en tracefile fra både før og efter med nogelunde normalt belastningsmønster. Her vil du kunne se om de samme transaktioner tager længere tid bruger mere cpu mm.