Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
08. marts 2009 - 21:58 Der er 21 kommentarer

Overclocking af Cpu og GPU

heej

skal til at overclocke min computer igen.
men da jeg før har haft problemer, med at min computer blev ustabil ved overclocking, søger jeg denne gang hjælp.
går ud fra at problemerne sidst opstod på grund af software fejl, da den har fungeret optimalt efter en formatering.

Men søger råd til hvordan jeg skal clocke ram i forhold til CPU'en og om man skal ændre på volt til cpu'en ?
derud over hvor meget GPU'en bør overclockes

kort sagt en optimal overclocking af mit system.

LC Power 540 watt
Asus Maximus Republic of the Gamers
Intel E8400 3GHz
Asus 8800gt (skal muligvis snart til at køre sli)
2 x Corsai Dominator 2gb
Seagate barracuda 300ms
Zalman cpu cooler
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
08. marts 2009 - 22:11 #1
Så vidt jeg husker har dit motherboard en række glimrende auto-overclockingsfunktioner. Hvad med at prøve dig frem med dem og så se hvad der sker?

Du kan måle hastigheden i f.eks. pcmark vantage (vista) - og se hvad indstillinger dit Asus AI overclocking har fundet i cpuz: http://www.cpuid.com/cpuz.php

Husk: Overclocking stresser componenterne - og kan få din maskine til at blive udstabil. Sørg derfor for at have backup eller en nummer to pc ved hånden.
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
08. marts 2009 - 22:14 #2
har undladet at installerer nogen ekstra programmer denne gang, så over clockningen laves fra bios.
har intet problem med at overclocke normalt, det var mere hvor meget GPU kan tåle, og hvordan man bedst sætter sine ram så de passer til overclockningen af CPU, samt volt til cpu
Avatar billede Inqk Nybegynder
10. marts 2009 - 01:55 #3
For at få et stabilt overclock er du nød til at tage en ting af gangen. En ting af gangen, og masser af tålmodighed. Først starter du med at underclocke din processor, det gør dig istand til at sætte fsb´en og ramhastigheden i vejret uden at tænke på om din CPU, men bare rolig CPU´en vender vi tilbage til på et senere tidspunkt. Så installerer du nogle programmer der er designet til at stresse dit system, som f.eks. det lille Prime95 som både kan teste din CPU og ram på engang eller separat. Så tester du simpelthen dine ram med dets stresstest der specifikt er beregnet til ram. Hvis programmet kører fint i flere timer uden melding om hardware fejl så sætter du hastigheden yderligere i vejret. Er der tilgengæld meldinger om hardwarefejl så kan du enten sætte hestigheden ned eller sætte din DRAM-voltage op. Sådan bliver du ved indtil du rammer loftet mht. dit fsb og ram hastighed. Derefter kan du begynde at sætte din multiplier op igen. Igen kører du stresstest, denne beregnet til CPU. Er der ingen meldinger om beregningsfejl kan du roligt sætte multiplieren op så processoren kører hurtigere end standardhastigheden. Hvis der er beregningsfejl kan du enten sætte din fsbhastighed ned, eller du kan hæve din Vcore. Sådan bliver du ved indtil du rammer maxtemperaturen der tvinger din processor til at lukke ned.
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
10. marts 2009 - 23:57 #4
mange tak for det præcise svar  :)
vil jeg nok prøve.
desværre er de før omtalte problemer vendt tilbage, så det er nok hardware fejl alligevel .
men måske ved den helt rigtige clock vil det lykkes at gøre det helt stabilt. :)

btw har simpelthen aldrig fundet ud af hvordan man giver point herinde ?
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
11. marts 2009 - 00:14 #5
med at overclocke ram hvordan gøres det ?
er det volt til ramne eller frekvenz ?
indtil videre ser det ud til at jeg ikke kan hæve fsb til over 400 uden at sætte ram frekvenz på auto. hvilket vidst er 800MHz medmindre det ændres når fsb hæves ?

Har fsb på 415 nu (stadig øgende) og multiplier på 9 x

umiddelbart er vamre intet problem men har ikke fået stress testet endnu
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
11. marts 2009 - 00:38 #6
lukker ned under stress test efter gankse kort tid. varme omkring 55grader
ram på 1:1
Vcore på auto 1.368V
Avatar billede Inqk Nybegynder
11. marts 2009 - 15:47 #7
Hvis systemet lukker ned midt i en stresstest så er det højst sandsynligt fordi CPU´en bliver for varm og den selv lukker ned for at undgå den brænder af. Enten skal du have en bedre køler eller også skal du have bedre ventilation i kabinettet.

Mht. ramhastigheden fungerer det således at eftersom fsb´en er quadpumped, f.eks. 333mhz fsb x 4 = 1333mhz, så kan du ligeledes vælge om dine ram moduler skal følge fsb´en fast eller om dine ram moduler skal ganges lavere, 3,33 hvis jeg ikke husker helt forkert. På den måde kan du f.eks. hæve din fsb og overclocke din processor uden nødvendigvis at overclocke dine rammoduler. Det skal lige siges at de forskellige bundkortproducenter har deres eget måde at angive ramhastigheden. Asus, som er dit mærke, angiver hastigheden ved at dividere med den samlede fsbhastighed (eksempelvis x:1333mhz), mens mit mærke Gigabyte, angiver det ved at gange fsb´en med 4 eller 3,33.
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
11. marts 2009 - 18:47 #8
okay har sænket multiplier til 6 X som du sagde .
nu kan fsb jo hæves helt enormt, er på 460 nu.
er der noget max limit jeg skal være obs på ?
Avatar billede Inqk Nybegynder
12. marts 2009 - 00:15 #9
Fsb wall er forskelligt fra bundkort til bundkort, ligesom nogle CPU´er skulle have en fsb wall således de ikke kan boote når de rammer den.

Jeg har googlet lidt på det og nogle anbefaler at man sætter ens fsb-voltage ned når systemet begynder at blive ustabilt, nogle mener enda det er ustabilt fsb-voltage der brænder E8x00 CPU´erne som følge af at fsb-voltage står på auto. Så det skal du måske lige være opmærksom over.
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
12. marts 2009 - 14:40 #10
jaa fandt selv rimlig let den grænse, for allerede ved 480 MHz var computeren ikke til at starte.
hvor finder jeg ud af hvor meget volt diverse komponenter får ?
sæledes at det ikke er helt galt hvis jeg ændrer fra auto
Avatar billede Inqk Nybegynder
12. marts 2009 - 15:57 #11
Aner det ikke.

Prøv at google på dit bundkort og læs andres erfaringer.
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
13. marts 2009 - 12:21 #12
okay tak for hjælpen .
den har i hvert fald hjulpet mig til at nå 3.8GHz stabilt
Avatar billede Inqk Nybegynder
13. marts 2009 - 17:13 #13
Sejt nok :)

Hvad er dine instillinger?
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
14. marts 2009 - 20:44 #14
470 fsb . multiplier 8.5 så det er lige under 3.8GHz
den er ustabil når clocker mere desværre.
ramne skal være sat til 1:1 så det er lidt 940MHz

den bliver 55 grader varm under stress test
Avatar billede Inqk Nybegynder
14. april 2009 - 15:55 #15
Jeg fandt et lille program der hedder FurMark som kan stresse GPU´en og tjekke stabiliteten når man overclocker grafikkortet.

Så fandt jeg også noget som hedder NiBiTor, et program hvor man kan ændre BIOS i Nvidia grafikkort. Du kan bl.a. sætte nye hasitgheder for core, shader, memory og enda forhøje GPU-voltage hvis du oplever grafikfejl uden at temperaturen er i farezonen. Hvis du f.eks. bruger RivaTuner til at finde et stabilt GPU overclock, så kan du med NiBiTor lave en ny grafikkort BIOS hvor du indstiller grafikkortet til at køre ved de højere hastigheder som standard.

Prøv at tjekke dem ud hvis du stadigvæk vil lege med GPU overclock.
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
14. april 2009 - 20:02 #16
dvs at jeg skal bruge furmark til stress .
og nibitor til OC
og slet ikke rivatuner ?

hvad med temp ?
syntes ikke asus smart docter er så smart igen ..
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
14. april 2009 - 20:25 #17
er ikke den store haj til grafikkort oc endnu.
men skal jeg bare lade 3D, thrtl og 2D stå uden nogen oplysninger, og så kun konsentrere mig om det basale Core, Shader og Memory ?
Avatar billede Inqk Nybegynder
14. april 2009 - 23:20 #18
Inde i nibitor starter du med tools -> read bios -> select device. Så vælger du dit grafikkort. Derefter vælger du tools -> read bios -> read into nibitor. Så skulle core, shader og memory hastighederne gerne dukke op ved 2D, 3D osv. Når du har sat nye hastigheder gemmer du selvfølgelig din nye bios. Så skal du forresten bruge Nvflash og din nye bios gemt på diskette og derefter boote op fra disketten, også flashe din grafikkorts bios.

Men du kan selvfølgelig også bare bruge RivaTuner hvis du syntes det er nemmere :)
Avatar billede Inqk Nybegynder
14. april 2009 - 23:22 #19
Og husk at lave backup af din gamle bios hvis du beslutter dig at flashe en ny.
Avatar billede bjoerneboe Nybegynder
15. april 2009 - 19:08 #20
ja okay .
har leget lidt med RivaTuner nu :)
men vil da også lige forsøge med nibitor da det jo er noget bedre.
men hvad er acceptabel temp. for gpu ?

min er nu ca. 8% clocket og bliver 72 grader under stress med furmark
Avatar billede Zome Nybegynder
04. maj 2009 - 13:36 #21
72 grader? Er det ikke lige overkanten?