Avatar billede lars8000 Nybegynder
04. marts 2009 - 20:51 Der er 22 kommentarer

Windows 7 maks ram

Sidder lige og overvejer om det er dum af mig at have købt en ny computer med vista 32 bit. det jeg tænker på er, nu hvor vista 32 bit kun kan se 3,5 gb ram. Vil det være det samme med windows7 når den kommer? Altså at jeg kun kan få windows7
32-bit og dermed kun kan bruge maks 3,5 gb ram?

Nogle kloge hoveder der kan svare mig på de spørgsmål?

Lars
Avatar billede snowball Novice
04. marts 2009 - 20:55 #1
Ja, grænsen ligger ikke i Windows versionen, men at det er en 32bit udgave.
Avatar billede coderdk Praktikant
04. marts 2009 - 20:57 #2
Hvis du vil bruge mere end 4GB skal du bruge 64-bit ;P

Jeg har 8GB med Vista 64 - Det kører fint.
Avatar billede chalde Seniormester
04. marts 2009 - 21:11 #3
Microsoft har pt. kun +4gb support for 32bit i deres større serverversioner (Server 200x enterprise/datacenter).
Men til andet end highend serverversioner fortsætter de med al sandsynlighed med at begrænse 32bit til 4gb max.
Men der er heller ingen grund til at køre andet end 64bit, medmindre man bare må køre 16bit applikationer og ikke ønsker at virtualisere.
Avatar billede ksoren Nybegynder
04. marts 2009 - 21:44 #4
At de ikke vil understøtte >4GB begrunder de bl.a. med at markedet er fyldt med drivere, som ville gå i stykker, hvis de gjorde.
Avatar billede lars8000 Nybegynder
04. marts 2009 - 21:54 #5
Så det vil sige at det var et ret dumt valg at vælge den maskine jeg nu engang gjorde, mht at den ikke vil kunne opgraderes med flere ram i fremtiden?
Det er en : HP Pavilion dv5-1196eo Entertainment notebook pc jeg har købt.
Syntes det lyder lidt æv æv..........
Avatar billede superanden Nybegynder
04. marts 2009 - 22:14 #6
Din computer kan GODT opgraderes til ex 8GB ram, det kræver bare at du installere et 64bit operativsystem. Det kan ex. være Windows Vista 64bit eller Windows 7 64bit. Herefter vil den kunne se 64bit.

Hvis processoren understøtter et 64bit addresserum, hvilket det ligner din gør på specifikationerne så er det operativsystemet det sætter grænsen og bruger du et 32bit operativsystem så har du kun 2^32bit = 4.2GB ram du kan allokere
Avatar billede lars8000 Nybegynder
04. marts 2009 - 22:26 #7
Okay der blev jeg da lige lidt klogere :-)
Syntes ikke rigtigt at jeg kan se nogen steder at min processor understøtter 64 bit, men det vil da være super fedt hvis den gør. Hvor kan jeg se om min computer understøtter 64 bit??

Lars
Avatar billede snowball Novice
04. marts 2009 - 23:14 #8
Jeg kan ikke lige finde det beskrevet på HP hjemmesiden, men hvis man søger på samme model i diverse butikker, så skriver de alle at den understøtter 64bit.
Avatar billede lars8000 Nybegynder
05. marts 2009 - 00:11 #9
Disse svar gør da lige min aften bedre og bedre :-) Kan du linke til et sted hvor jeg se en produktbeskrivelse hos en forhandler, hvor det står?

Tak for hjælpen

Lars
Avatar billede snowball Novice
05. marts 2009 - 08:24 #10
http://www.prcdata.dk/produkt/hp-pavilion-dv5-1196eo-entertainment/102597005/udvidet/

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=480162&Specs=true

http://www.getmore.dk/(A(CnUbmBa0yQEkAAAAZTVjYTNlZTQtMzkzYi00MDEwLThhYzItMWNmNmQ2ZDM0YWYyUFIOzNujn-BVR7fWdCEo_HRChv41))/Product/HP/10/1012/FZ515EA%23UUW.html

Alle steder står der "64-bit Computing    Ja"
Avatar billede sweetymor Nybegynder
05. marts 2009 - 11:11 #11
Du behøver ikke at have 64bit versionen for at have mere end 3 GB ram... det der er at vista ser ikke mere end de 3 gb ram men du bruger fint nok alle dine ram. det er i hvert fald det vi lære ude på min skole..
Avatar billede lars8000 Nybegynder
05. marts 2009 - 11:27 #12
Okay.. Men hvad jeg har løst på alle muglige forums, er at 32 bit ikke understøtter mere end 3,5 gb ram, og at du skal have 64 bit hvis du vil understøtte mere. Det var det samme med XP mener jeg.
Avatar billede justrace Novice
05. marts 2009 - 11:35 #13
HUSK at tjekke dine drivere efter om de fås til 64 bit.
Avatar billede lars8000 Nybegynder
05. marts 2009 - 12:03 #14
Det kan da vidst gå hen og tage lang tid at checke alle dine drivere ;-) men ja det vil være klogt
Avatar billede justrace Novice
05. marts 2009 - 16:48 #15
Til selve pc'en er det nok ikke så slemt, og hp har næsten helt sikkert 64 bit drivere. Det er mere alt dit periferi-udstyr der måske kan give lidt problemer. Men så har man jo en undskyldning for at få sig lidt nyt. :)
Avatar billede lars8000 Nybegynder
05. marts 2009 - 17:20 #16
Tænker du på sådan noget som printere osv osv? Eller hvad mener du med periferi-udstyr?
Men fedt med en masse hjælp herindee. Det sætter jeg meget pris på ;-)
Avatar billede justrace Novice
05. marts 2009 - 17:32 #17
Jeps, lige præcist.
Avatar billede superanden Nybegynder
05. marts 2009 - 23:00 #18
Citat: "Du behøver ikke at have 64bit versionen for at have mere end 3 GB ram... det der er at vista ser ikke mere end de 3 gb ram men du bruger fint nok alle dine ram. det er i hvert fald det vi lære ude på min skole.. "

Det er da det værste gang ævl jeg har hørt til tider.
Lad os sige du har et 3bit processor så har du mulighederne
= 8 muligheder = 2^3muligheder

Du har en addresse bus på 32bit, dvs du har 2^32 forskellige muligheder hvilket giver 4GB. Derfor kan du på ingen måde skrive til mere en 4GB fordi du har simpelthen ikke nok oplysninger i addressen til at kunne bruge flere. Så din lære må vist lige tilbage til bogen.
Avatar billede justrace Novice
05. marts 2009 - 23:12 #19
Jeps, der findes 10 slags mennesker. Dem der forstår binære tal, og dem der ikke forstår binære tal. :)
Avatar billede ksoren Nybegynder
06. marts 2009 - 13:59 #20
#18 CPU-arkitekturen er lidt mere kompliceret. Det er rigtigt, at Vista ikke kan udnytte mere end 2^32 (dvs skolen har uret), men det er ikke cpu'ens skyld, det er en begrænsning Microsoft har sat.
Avatar billede TheYaXxE Juniormester
28. september 2009 - 20:50 #21
Jeg har WIndows 7 x64 og har 4GB RAM. Men den siger at den kun kan bruge 2.87 GB RAM. Wtf?
Avatar billede An_Amadan Nybegynder
15. april 2010 - 23:28 #22
"Jeg har WIndows 7 x64 og har 4GB RAM. Men den siger at den kun kan bruge 2.87 GB RAM. Wtf?"

Me too!! Jeg har også Wins. 7 x64-bit, 4GB DDR 3 RAM, og den siger at den kun kan bruge 2.49 GB!? Jeg har en Zepto Hydra. Can anyone explain?